Det er et godt spørgsmål, du stiller dér.
Jeg vil som udgangspunkt mene, at sagen skal anlægges i Spanien, eftersom problemet med aflysningen opstår dér. Desuden er det værd at holde Schweiz ude af billedet, eftersom afgangen fra Schweiz foregår regelmæssigt og fordi EU Forordning 261/2004 som udgangspunkt ikke er gældende i Schweiz, eftersom Schweiz ikke er medlem af EU. Schweiz har ganske vist implementeret EU Forordning 261/2004 i lovgivningen i 2006, men forordningen nævner ikke noget om jurisdiktion ved anlæggelse af sager. Heller ikke Montreal Konventionen, eller EU regulation 1215/2012 (Brussel I-VO) er gældende i dette tilfælde. Hvis et flyselskab skal retsforfølges i Schweiz, vil det således være under schweizisk logvgivning, herunder brug af Code of Civil Procedure, såfremt både flyselskabet og sagsøgeren er bosiddende i Schweiz. Hvis dette ikke er tilfældet, vil sagen skulle afgøres efter schweizisk privatret. Dog vil Luganokonventionen kunne træde i anvendelse, hvis f.eks. flyselskabet er bosiddende i Schweiz og sagsøger bor uden for Schweiz.
I dit tilfælde har du rejst med flyselskabet LATAM (på hele rejsen og på en sammenhængende billet må det formodes), så jeg ser det ikke for sandsynligt at sagen overhovedet skal anlægges i Schweiz, eftersom LATAM er et chilensk flyselskab. Desuden er domstolene i Schweiz meget af den holdning, at de ikke anser afgjorte sager fra EU-domstolen som bindende, selvom EU forordning 261/2004 er implementeret i schweizisk lovgivning.
Det næste spørgsmål bliver så, om det er muligt at anlægge sagen i Spanien? Det vil jeg anse for muligt, men det er værd at kende til årsagen for aflysningen. Har flyselskabet begrundet det i ”usædvanlige omstændigheder”, eller noget andet? Det er flyselskabet, der har bevisbyrden her og den skal fortolkes strengt / restriktivt ifølge gældende ret. Sagt med andre ord, så skal du kompenseres for den tabte tid ved ankomst til slutdestinationen, medmindre flyselskabet kan bevise andet.
Forbruger Europa har en spansk afdeling, så prøv at se på denne side, om du kan få noget hjælp. Det burde være muligt.
https://cec.consumo.gob.es/en/CEC/web/noticias/transporte_aereo.htm
Hold os gerne opdateret om sagens udvikling og sig endelig til, hvis der er flere spørgsmål.
Click to expand...