Jeg synes at du skal fastholde svaret om, at der - trods Coronavirussen - fløj andre indenrigsfly på samme tidspunkt som dit fly, fordi der ikke har været nogle restriktioner ift. indenrigsflyvninger. Dette er dit stærkeste argument. SAS har fuld kontrol over ruteplanlægning og afvikling af fly på dagen og derfor vil de også kunne forudse, om der er kapacitet / passagerer nok på den pågældende flyvning. SAS havde jo i hvert fald her forudset at du skulle ombookes og det er så op til dig, om du vælger at tage imod deres forslag til de ombookede tider. Det er især værd at huske på, at Coronavirussen i september 2020 havde hersket i landet siden januar /februar måned og der er grænser for, hvor længe flyselskaberne kan blive ved med at bruge Coronavirussen som undskyldning for ikke at leve op til de kontraktlige forpligtelser med at bringe dig fra A til B. SAS skal kunne bevise, hvorfor netop denne aflysning af indenrigsflyvningen skal betragtes som en ekstraordinær omstændighed isoleret set og jeg har meget svært ved at se, at SAS skulle kunne løfte bevisbyrden. Kapacitetsproblemer kan jo sagtens opstå på ruter uden at der skal være tale om en ekstraordinær omstændighed og Coronavirussens indtog gør det selvfølgelig ikke nemmere for ruteplanlæggerne i flyselskaberne. Juraen er dog klar på området: Hvis ikke flyselskabet kan løfte bevisbyrden, skal passageren kompenseres for tidstabet som følge af omlæggelse af rejsetiden. Du må sige til, såfremt du har brug for min hjælp. Jeg tager gerne sagen, hvis det er
Mange tak for dit input. Jeg sendte i går mine bemærkninger til Trafikstyrelsen, og så må vi jo se, hvad de kommer frem til. Jeg skrev bl.a. det, at pandemien på tidspunktet for aflysningen havde været i gang i 6 måneder, og at der derfor ikke kunne være tale om en situation med et ekstraordinært behov for kapacitetstilpasninger, samt at den pågældende flight havde været fløjet på de fleste af både de foregående og efterfølgende dage.
Hvornår klagede du oprindeligt tli trafikstyrelsen? jeg har sendt en klage d. 28/9-20, som de startede behandling af 30/10-20, men har ikke hørt fra dem efterfølgende.
Min flyvning var den 08.09.2020. Jeg mindes ikke præcis, hvornår jeg sendte klagen til TS. Men jeg fik svar fra dem den 10.11.2020, at de nu havde sat gang i behandlingen. De rykkede efterfølgende SAS for svar den 11.01.2021 og fik først svar fra dem den 02.02.2021. Derefter skulle der så gå helt frem til den 11.06.2021, inden jeg igen hørte noget fra TS. Så hurtigt kan man ikke ligefrem sige, at det går...
På årets sidste dag sker det så... Kort før jul modtog jeg mail fra Trafikstyrelsen, at de havde afgjort sagen til min fordel, og at SAS inden for 4 uger skulle udbetale erstatning på 250 EUR. I dag raslede der så en mail fra SAS ind, hvor de beder om at få kontooplysninger tilsendt. Tak for dit input @Beaglen, og godt nytår! Ping @tbh: Nu er sagen afgjort.
Tak for opfølgning. Det lyder som det skal være. Mon ikke jeg hører noget inden for et par måneder aå
Det burde du jo. Ellers ville jeg måske lige rykke Trafikstyrelsen, hvis ikke du hører noget inden alt for længe.
Jeg har lidt brug for de kloge hoveders viden her. TAP har i dag aflyst mit fly fra LIS til WAW i morgen og automatisk ombooket mig til i overmorgen. Jeg har ringet, ventet i 45 minutter i telefonkø og bedt om at blive ombooket til en anden Star Alliance forbindelse i morgen i stedet for. Deres kundeservice påstår at der pga corona ikke er nogen aftaler mellem de forskellige alliance selskaberne om at ombooke. Hmmmmm.... Den tror jeg ikke på, men jeg kan jo ikke tvinge dem. Så i stedet for har jeg afbestilt og brugt United miles for at booke en Lufthansa forbindelse i morgen. Har jeg krav på nogen som helst kompensation fra TAP? Tak for jeres input!
Du har ret til fuld refusion OG en kompensation på EUR 400 Din flyvning er inden for EU, og jeg antager der ikke er nogle ekstraordinære omstændigheder der ligger til grund, og aflysningen først kommer med mindre end 48 timers varsel, flyvningen er længere end 1.500km. https://europa.eu/youreurope/citize.../air/index_en.htm#compensation-cancellation-1
Hvad er forældelsesfristen i sådanne sager? Havde fly til marokko i september 2018 og en måned før afgang ændrede de udrejsen med 4 dage således ferien blev forkortet med 4 dage. Vi acceperede ikke ændringen og måtte bestille nyt fly derned. Hjem fløj vi som planlagt. Prøvede i ca et år at få hjælp af flyhjælp.dk men de gav op til sidst fordi flyselskabet ikke ville rokke sig.
3 år, så vidt jeg ved. Og det viser virkelig hvorfor man skal være skeptisk over for de firmaer... De vil helst kun hjælpe i nemme sager.
3 år er også det jeg har kunne finde frem til og så er fristen jo overskredet, dog gjorde jeg jo kravet gældende i sin tid. Er der noget der ved om der er noget at komme efter?
Fik du refunderet billetten for den ikke-accepterede ændring? En måned før afgang er der ikke ekstra EU-kompensation, kun ombooking eller refundering.
Både og. Flyselskabet har oplyst mig at de ville refundere billetprisen, men de udbetalte automatisk til det visa/dankort jeg havde købt billetten med et år før og i mellemtiden havde jeg skiftet bank og fået nyt kort. Min tidligere bank oplyste mig at beløbet automatisk ville ryge tilbage til flyselskabet fordi kortet ikke længere eksisterede og da jeg oplyste flyselskabet det, bedte de mig om at løse problemet med min bank og de nægtede at overføre beløbet til mit nye kort.
Ja okay, det komplicerer det jo lidt og de har som sådan accepteret at de skulle refundere. Normalt er det så at gå et par runder mere med selskabet (de må kunne lave en bankoverførsel), og så gøre indsigelse via banken til sidst. Men ved ikke om der er gået for lang tid nu til det
Det er sådan set gået overraskende godt. Jeg fik nedenstående svar fra TAP og valgte voucheren på 600 EUR i stedet for at få udbetalt 400 EUR.
Hvordan kontaktede du dem? Jeg har en ‘gammel sag’ som endnu ikke er afsluttet, men som de portugisiske myndigheder nu er gået ind i.
Spørgsmål. En kammerat skulle flyve Tromsø-Oslo men flyet var forsinket. SAS skrev at flyet var "rotational" og var forsinket grundet dårligt vejr i Svalbard. Der var ikke dårligt vejr i Tromsø. Kan SAS bruge dårligt vejr på et fly fra en anden lufthavn som grund til afvise et eu krav? Den såkaldte "knock-on" effect.