God onsdag

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Ulrik, 26/8/15.

  1. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Jeg tænkte lige jeg kunne få lidt moralsk support her blandt ligesindede:

    Jeg spontan-købte en bil i dag og fik ekstraordinært lov at betale med kreditkort. Eftersom jeg også lige har købt en masse nye møbler og flybilletter til juleferie var der allerede brugt en del på SAS MC kortet men de venlige mennesker inde ved SEB lukkede op for 50% mere end jeg havde krav på, jubiii!

    Miseren kom da manden med kortmaskinen trak beløbet i danske kroner i stedet for Dubai penge! Ikke nok med kursen jo blev helt skæv, får jeg jo ikke mine point for at betale i udenlandsk valuta!!! :eek: Jeg fik en seriøs flegner…

    Jeg tør ikke regne på hvor mange point jeg har mistet… :(
     
    Henrik Olsen, Erwin Lansing, PENSIONISTEN og 4 andre "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,397
    "Synes godt om" modtaget:
    12,791
    Point:
    113
    Kan han ikke fortryde købet? D.v.s. sætte pengene ind på dit mastercard, hvorefter du kan betale i udenlandsk valuta? Det er da sket for mig et par gange.
     
    Henrik Olsen og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  3. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Jo, altså først påstod han at det kunne man ikke :rolleyes: men da min mand ankom så kunne man pludseligt godt. Men, det ville tage flere dage og så ville jeg jo ikke kunne betale igen på stedet. SÅ høj en kredit har jeg alligevel ikke at jeg kan betale to biler på en gang.
     
  4. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Hvis du ikke har accepteret at betale i DKK ville jeg personligt forsøge med en indsigelse. Har tidligere fået udgift dækket af Revolut, da et hotel i Hong Kong trak mig i forkert valuta imod min vilje.
    Under alle omstændigheder ville jeg personligt overveje værdien i de 25point/100 kr mod ~2.7% valutagebyr hos MC, i forhold til andre muligheder...
     
    Henrik Olsen, asf, Erwin Lansing og 3 andre "Synes godt om" dette.
  5. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Men jeg ville jo gerne have bilen “i går”, så hvis det skulle gå hurtigt var jeg nødt til at betale “nu”, og jeg havde kun så mange penge på kreditkort og ikke på en lokal konto. Jeg var trods alt også stadigvæk nødt til at betale på to kreditkort, så de trak kursdifferencen på beløb nummer to. Det var et OK kompromis i situationen men nu når det var, så var det jo trælse point at gå glip af.
     
    Henrik Olsen, Erwin Lansing, PENSIONISTEN og 2 andre "Synes godt om" dette.
  6. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Det er vist sjældent at tre ud af de 5 mest trackede fly på FR24 er fly til Billund - jeg formoder det er på grund af vejret, men der er da nok andre steder hvor det er endnu værre.
    Aalborg Lufthavn er helt lukket her til aften, og 300 passagerer er nødsaget til at overnatte i lufthavnen, da de ikke kan transporteres derfra: https://vejr.tv2.dk/2021-12-01-300-passagerer-tvunget-til-at-overnatte-i-aalborg-lufthavn .

    bll.jpg

    https://www.flightradar24.com/data/flights/fr2800#2a0c879f
    https://www.flightradar24.com/data/flights/kl1349#2a0c7c2b
    https://www.flightradar24.com/data/flights/lh842#2a0c8e55
     
    Henrik Olsen, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  7. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,642
    Point:
    113
    Vejret var også helt vildt i AAL i går. Læste også den "sjove" besked at folk også overnattede i IKEA og kunne "test prøve sengene"...
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. SteenC

    SteenC Nyt medlem

    Beskeder:
    9
    "Synes godt om" modtaget:
    24
    Point:
    3
    Nu er det godt nok torsdag og ikke onsdag. Kunne ikke finde tråden, hvis den da findes (kan jeg ikke helt huske).

    men god torsdag fra 6H på SK931 et sted over det østlige Grønland.
     
    Erwin Lansing, PENSIONISTEN, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  9. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,642
    Point:
    113
    Et dejligt sæde at se Grønland fra :) God tur over dammen :)
     
    SteenC, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  10. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Henry og SteenC "Synes godt om" dette.
  11. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,204
    "Synes godt om" modtaget:
    3,985
    Point:
    113
    En 20 år gammel 737 på vej til de evige jagtmarker 536E1BA8-29FB-46B8-9568-4FAAB9099929.jpeg
     
    Henrik Olsen, Calle77, HenrikM og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,397
    "Synes godt om" modtaget:
    12,791
    Point:
    113
    Er ankommet til lufthavnen i Baku. For nu skal jeg hjem til Danmark. Lidt underligt, for i afgangshallen bruger de ikke mundbind. Ved checkin fik jeg fortalt, at jeg kunne tage mundbindet af. Men troede det var fordi, hun skulle tjekke om mit ansigt var det samme som på billedet i passet. Og i sikkerhedskontrollen fik jeg så forklaringen: Kravet om mundbind er ophævet fra første maj.

    Hov - vi har jo kun 28. april. Svaret var: "Generalprøve". :D:D:D

    Så kan man da kun blive i godt humør.
     
    Jeblin, isolCBflyer, Erwin Lansing og 3 andre "Synes godt om" dette.
  13. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,642
    Point:
    113
    Der er da ikke mange tilbage. Det vrimler i stedet med A320neo’er. Dem har SAS vel efterhånden 70 af?
     
    Ulrik "Synes godt om" dette.
  14. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,397
    "Synes godt om" modtaget:
    12,791
    Point:
    113
    Jeg har haft en forlænget week-end i Bukarest (Rumænien). Og jo, jeg kan kun anbefale at besøge byen.

    Og så var det lige, jeg regnede lidt på valuta kurserne for den rumænske lei (RON):
    • Nationalbankens officielle kurs ligger omkring 1,50 kroner for en lei.
    • Når jeg betaler med mastercard, så ligger kursen omkring 1,55 kroner for en lei. Til gengæld får jeg naturligvis EuroBonus point på mine køb.
    • Jeg hævede penge på mit VisaDankort i en automat. Men de rumænske banker ser ud til at have overtaget forretningsmodellen fra nogle af de pengeautomater, jeg ikke bryder mig om. De tager et gebyr på 10 - 12%. Det er i hvert fald, det de skriver. Men når jeg regner efter, så må det være oven i 2% tillægget på valutakursen Så her kommer jeg til at betale knap 1,74 kroner for en lei (incl. det faste gebyr på 40 kroner - når jeg hæver 1.100 lei, som var det maksimale - og alle de penge kan jeg naturligvis ikke bruge på vand og taxi).
    • Jeg vekslede naturligvis også 40 euro i lufthavnen (for at kunne betale taxien ind til byen). Her blev prisen 1,72 kroner per lei.
    Jeg vil altid gerne have lidt lokal valuta på mig, så jeg kan købe en vand i en kiosk eller betale en taxi. Og naturligvis også så jeg kan give lidt drikkepenge. Det er ikke alle steder, man kan lægge det oven i betalingen med MasterCardet.

    Men næste gang, jeg kommer til Bukarest, vil jeg helt klart veksle i lufthavnen.

    Men hvad er jeres overvejelser med kontanter i udlandet? Er jeg bare lidt for gammeldags?
     
    Jeblin og Erwin Lansing "Synes godt om" dette.
  15. Molle

    Molle Aktivt medlem

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    189
    Point:
    33
    Jeg er helt på bølgelængde med dig. Vil altid gerne have kontanter på mig af samme årsager som dig. Som minimum EUR eller USD hvilket også går de fleste steder. Især med taxaer er der en tendens til at de af den ene eller anden grund ikke kan/vil tage imod kreditkort.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  16. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    Jeg har også gerne kontanter på mig af de samme årsager som dig.

    Min tommelfingerregel er at hæve i de lokale automater med Revolut eller Curve.

    Det giver det mindste tillæg fra kortet (~0% tillæg og intet gebyr hvis man holder sig under deres månedlige grænser), og selv om automaten ofte tager et (fast) gebyr ender det typisk under hvad banker og vekselkontorer tager i valutatillæg.

    Automatens gebyr bliver også en mindre del af den samlede omkostning jo mere man hæver, når det er fast. Så ender ofte med at hæve minimum €150 eller tilsvarende (i hvert fald i "gængse" valutaer som EUR/USD).

    I dit eksempel er lufthavnen jo bedst. Men orker ikke at regne efter på stedet hele tiden, så holder mig til tommelfingerreglen som har været til min fordel de gange jeg har regnet efter :)
     
    Jeblin og Henry "Synes godt om" dette.
  17. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,397
    "Synes godt om" modtaget:
    12,791
    Point:
    113
    Lufthavnen er godt nok bedst - men totalt set er gevinsten jo mindre end jeg skal betale for en kop kaffe på en cafe. Så det regner jeg ikke på.

    Mit problem ved at hæve i automater er, at jeg normalt får store sedler - som først skal veksles til noget meget mindre, før jeg kan bruge dem.

    Det kunne da være, jeg skulle overveje Revolut eller Curve. Hvad koster et sådant kort nu om dage?
     
    Jeblin og asf "Synes godt om" dette.
  18. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    Basis-kortet hos begge er skam helt gratis :) - begge har vist også noget referral program, så du kan evt. endda få noget ud af det.

    Hos Revolut skal man selv overføre/indbetale på den tilhørende konto. Hos Curve sender de transaktionen direkte videre til det underliggende kreditkort, så er nemmere.

    Jeg har begge da jeg så effektivt har "fordoblet" grænsen for gebyr- og tillægsfri valutakøb.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  19. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,476
    Point:
    113
    De er meget gammeldags, og giver jo ikke point :oops:

    Men det er mest gebyrerne, der gør det ikke bare besværlig, men også dyrt. Jeg forsøger at undgå dem så meget som muligt, men i nogle lande er det bare ikke en mulighed. Der er allerede nævnt et par gode tips, den jeg kan tilføje er en for korte ture, hvor man alligevel mest er på hotel eller konferencecenter, som tager kort. På de ture har jeg egentlig kun behov for kontanter til at betale for taxaen fra og til lufthavnen. Dette kan dog nemt undgås ved at bestille transport i forvejen, f.eks. suntransfers.com eller gettransfer.com. Merprisen plejer ikke at være særlig stor (især taget i betragtning de sparede gebyrer), og så står der nogen og venter på en når man kommer ud af lufthavnen, hvor man ikke behøver at lede efter taxaholdepladsen og risikere at ende i en sort taxa :eek:
     
    asf og Henry "Synes godt om" dette.
  20. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,576
    Point:
    93
    Det korte svar fra mig er ja ;)
    Jeg vil også klart anbefale Revollut og/eller Curve. Begge findes i gratisversion, og vil gøre både direkte køb i udlandet samt hævning af kontanter billigere.
    Jeg bruger stort set ikke mig SAS MC kort mens jeg er i udlandet nu - men ved både Curve og Revolut får jeg point da pengene trækkes fra SAS-kortet (i DKK). I Curve sker det som nævnt direkte uden jeg skal gøre noget - for Revolut skal jeg selv overføre penge til kortet.
    Der findes referals til begge kort som giver afsender og modtager en lille skilling.
     

Del denne side