Så har jeg lavet mit beskedne bidrag til diamant mailen:
Kære SAS,
Jeg har fløjet med jer i mange år, været medlem af EuroBonus siden engang midt i 90-erne og haft guld-/diamantkort uafbrudt siden 1999. Og lige nu har jeg knap 550.000 point på min EuroBonus konto Så jeg betragter mig som loyal kunde.
Jeg er såmænd ikke en krævende kunde. Hvis jeg kan få en danskvand, en kop kaffe og et stykke chokolade, når jeg rejser på en plus-billet til en destination i Europa, er jeg tilfreds. Der skal hverken være spiritus, årgangsvin, fin champagne eller et overdådigt måltid. Og så er jeg naturligvis glad for, at min rejse er let. Derfor er jeg også meget tilfreds med priority boarding, som jeg ser, SAS nu håndhæver meget strikt. Jeg er glad for, at kunne komme ombord i flyet, som en af de første – og let kunne finde plads til min håndbagage.
Og jeg har også nydt, at jeg har adgang til Fast Track til sikkerhedskontrollen i lufthavnen (så jeg ikke skal stå i lange køer) og naturligvis også, at jeg har adgang til forskellige lufthavnes lounges.
Jeg har EN gang fløjet med Brussels Airlines på en Business Class billet fra Billund, hvor jeg blev afvist i fast track til sikkerhedskontrollen. Forklaringen fra lufthavnen var: ”Det betaler selskabet ikke for”. Så det er sidste gang, jeg har fløjet med dem. Jeg gider ikke bruge penge på en business class billet for derefter at konstaterer, at der overhovedet ikke er nogen fordele sammenlignet med en økonomiklasse billet til halv pris. Ej heller vil jeg betale det samme for en billet hos Brussels Airlines, som jeg skal betale hos et konkurrerende selskab, for derefter at konstatere, at jeg får mindre for pengene hos Brussels Airlines end jeg ville have fået fra konkurrenten.
Og jeg har ikke engang informeret Brussels Airlines om min oplevelse – for det selskab er fuldstændig ligegyldigt for mig.
Og nu kommer jeg til mit ærinde: Jeg læst om de planlagte ændringer i adgangen til Fast Track og lufthavns lounges. Og også med interesse læst jeres officielle svar til kritikerne på jeres Facebookside. Jeg kan læse, at SAS gerne vil opgradere loungerne i Stockholm, Oslo, London, Paris, New York og andre velbesøgte destinationer. Derfor stopper man nu med adgang til Fast Track og lounges i mange andre lufthavne, som ikke er så velbesøgte. Men det, som interessere mig, er servicen de steder, jeg flyver til og fra: Billund, Bukarest, Moskva, Rom, Warszawa, Prag o.s.v.
Og jeg må nu konstatere, at hvis jeg fortsætter med at bruge SAS, vil jeg fremover få en besværligere rejse, når jeg ikke længere har adgang til fast track og lufthavns lounges. Sagt på en anden måde: SAS bestemmer, hvilket produkt selskabet vil udbyde - og jeg kan vælge, om jeg vil købe dette produkt. Og som I nok kan gætte, så vil SAS fremover ikke være lige så attraktiv for mig, som SAS har været det sidste år.
Dette er naturligvis ikke et definitivt farvel til SAS fra begyndelsen af 2017, hvor forringelserne træder i kraft. For firmaet har stadig en pæn klat penge på SAS Credit kontoen til billetkøb, ligesom jeg naturligvis skal bruge mine 550.000 EuroBonus point. Men når jeg derefter skal købe flybilletter, vil jeg naturligvis vurdere de forskellige muligheder – og så vælge det selskab, der tilbyder den service, jeg foretrækker.
m.v.h.
Henry Jørgensen
EBD xxx xxx xxx
Click to expand...