Her til morgen er der rygter om at Lufthansa også vil byde på Norwegian: https://insideflyer.dk/medie-lufthansa-byder-paa-norwegian/ Det har fået CEO i Lufthansa Carsten Spohr til at udtale sig: I Europa taler alle med alle. Der er en ny bølge af konsolidering på vej. Det betyder, at vi også er i kontakt med Norwegian. Det er interessant at der nævnes en ny bølge af konsolidering - der har ikke været konsolideret nok i Europa i forvejen, så bliver Norwegian startskuddet til at der sker mere? For hvis Lufthansa køber Norwegian, så bliver SAS og Finnair ligepludselig meget presset af Lufthansa Gruppen, så kan det tvinge SAS og Finnair sammen og dermed et skifte til oneworld?!??
Wauu, det er sgu spændende det her... Hvem har brug for Netflix når virkeligheden byder på så mange dramaer!?
Umiddelbart ville jeg synes det ville være noget lort, er godt tilfreds med Star A udbuddene. Men OneWorld åbner jo også for nye muligheder, har ikke det store overblik over den alliance til at sige noget begavet. Men, ville det være en mulighed at hive finnerne ind i Star A f.eks.? Eller, de begge forbliver i hver deres alliance, men deler måske maintenance, it-platforme, visse administrations opgaver osv, ja måske ligefrem piloter (primært Airbus hos begge selskaber) På en måde tror jeg, alliancerne ikke er så nagelfaste for selskaberne som det er for os kunder. Vi har jo set Qantas gå i seng med Emirates (for så at trække dynen lidt til sig igen her på det seneste), Singapore Airlines og Qantas har også indgået codeshares på det seneste. Tror måske ikke de er så alliance loyale når det kommer til stykket. Og det er nok med stor risiko både SAS og Finnair skulle bede alle deres loyale kunder skifte alliance. Men nu jeg tænker over det, har SAS el Finnair overhovedet råd til at købe hinanden?
Hvis det er en fusion, så går de 2 selskaber vel bare sammen. Så skal det ene selskab jo ikke købe det andet.
Håber da selv lidt på at SK og AY går sammen i et selskab hvis bare de vælger at fortsætte på AY's IT-platform, så vi kan blive af med det makværk som SK kører med. Det kan i hvert fald ikke være ringere hos AY... Forretningsmæssigt vil de vel komplimentere hinanden ganske godt, og hardware-mæssigt burde det vel heller ikke være umuligt at lave en sammenlægning. /DSGM #2
Så er der en god lang artikel på Finacial Times om "spillet om Norwegian": https://www.ft.com/content/69612f36-755c-11e8-aa31-31da4279a601 Et af citaterne fra artiklen: Norwegian had a great idea but you can question the execution. I think BA and the others think they can smell blood in the water.
Hvis man af en eller anden grund ikke har abonnement på FT, kan man google "Norwegian fights for survival as predators circle" og få adgang til den via FT på den måde.
Meget fin artikel - imponerende vækst de har haft på så få år.. I mit hoved er IAG/BA den der er mest sulten. Der er ingen tvivl om, som det også står på ft, at Norwegian virkelig har ædt sig ind på især BAs markedsdele med deres mange ruter fra London og UK. BA og OW mangler også et ordentligt europæisk lav-pris selskab efter Air Berlin gik konkurs.. De må have givet en god omgang trafik videre til de tunge drenge på de lange ruter, igen især BA.. Spændende hvad der kommer til at ske..
Det er godt nok vildt, hvis det er rigtigt, at Norwegian taber 20.000 - 25.000€ for hver transatlantisk flyvning de laver.