Gårdsdagens event på SAS hotel Royal var rigtig godt set med mine briller på. Veloplagt personale og Anko, Paul og Aron svarede beredvilligt på spørgsmål, også de mere kritiske som vi havde til dem. Fin forplejning og dejligt at se Malakos "Gott og Blandet" på servicetrolleyen nu hvor de poser desværre er blevet udskiftet med Haribos vingummibamser på Business. Paneldebatten var rigtig godt, klart bedre end det event der var ude på Amager tilbage i oktober, syntes også der var meget mere plads til humor, noget Anko har let ved - meget positivt for det lettede stemningen i lokalet. Havde igen en debat med en af de ansatte hvor jeg og et andet IF medlem udtrykte vores irritation over at de danske SAS kunder oplever en forskelsbehandling både når det kommer til mulighed for pointoptjening men også på priserne. Der er ineg tvivl om at både Nordmænd og Svensker har lettere ved at optjene levelpoints via AMEX kortet foreksempel, men der er også andre tiltag i de 2 lande der går at de har nogle fordele vi ikke har. Priserne på langdistance var vi igen uenige om, SAS mener at når der er en mellemlanding så er det en ulempe som folk for en "rabat" på i forhold til de direkte flyvninger. Jeg postulerede at selv på de direkte ruter er der en prisforskel, og det har jeg så lige her til morgen undersøgt ganske uvidenskabeligt. 2 vilkårlige datoer i 2025, afgang fra de 3 hovedstæder direkte til New York hvor alle 3 byer har en direkte rute til. Ja, danskerne skal betale mere!! Aftenens program:
Fint at I tager diskussionen op om levelpoints, for der er en klar pointe. Omvendt synes jeg det er helt fair at Danskerne betaler mere for at flyve CPH-LAX end en Nordmand der skal flyve OSL-CPH-LAX. Det er noget sværere at få Nordmanden ombord, for han kan jo lige så vel flyve via LHR, FRA, AMS etc. etc. etc. som han kan flyve via CPH. Der bliver man nødt til at gøre det attraktivt for at holde fast i et vigtigt kundesegment. Når det kommer til de direkte ruter, så bør det henføre til dynamic pricing (selvom jeg ikke kender til bookingerne på de 3 ruter de pågældende dage). Hvis det ikke gør det, så har SAS et problem.
Det var 2 fuldstændig vilkårlige datoer jeg fandt, jeg er sikker på at finder man andre datoer er mønstret det samme. Giv mig lige et par dage så skal jeg gerne søge på mønstre om vort broderfolk skal betale lige så lidt hvis de flyver ud af Heathrow, Frankfurt eller Amsterdam til Los Angeles som ud af København.