Guide: Flyet er forsinket eller aflyst og hvad så?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Du skal ud og rejse og flyet er forsinket eller aflyst. Du får at vide at din flyrejse nu er ændret grundet operationelle eller tekniske udfordringer. Hvad så? – tænker du.

Du har sikkert selv oplevet det eller hørt om nogle, hvis flyrejse er forsinket eller aflyst. Det er altid irriterende at få sin ferie eller forlænget weekend ødelagt, men er du helt opdateret på dine muligheder for erstatning?

Hvis du eller andre er udsat, som flypassager er udsat for en af følgende situationer, så er der gode muligheder for at I også har krav til erstatning:

  • Forsinket fly
  • Aflyst fly
  • Overbooket fly
  • Mistet forbindelsesfly
  • Boardingafvisninger
  • Omdirigeringer

Hvis vi tager forsinkelser som et eksempel, så er de grundlæggende regler følgende:

  • 2 timers forsinkelse på en flyvning under 1.500 km
  • 3 timers forsinkelse på en flyvning over 1.500 km. (maks 3.500 km. uden for EU)
  • 4 timers forsinkelse for en flyvning på mere end 3.500 km. uden for EU

Det betyder derfor at hvis du kommer mere end 2 timer senere frem til din endelige slutdestination eller flyet er aflyst, kan gøre dig berettiget til en kompensation. Du kan læse flere detaljer om dine krav til erstatning på dette link.

Reglerne om kompensation og erstatning ved en flyforsinkelse finder du i de gældende EU regler (EC Regulation 261). Flyselskaber fra alle medlemslande i EU skal overholde reglerne. Det er en lidt tung sag at komme igennem, hvilket også er derfor det kan være nødvendig med hjælp.

Størrelsen på din eventuelle kompensation

Som nævnt i foregående afsnit, så kan flyforsinkelser eller aflysninger give et muligt krav om kompensation. Du kan herunder se om du falder inden for rammerne, samt hvad størrelsen på din kompensation så vil være. Beløbet herunder er per person.

Ovenstående skema viser hvad du kan være berettiget til i kompensation.
Ovenstående skema viser hvad du kan være berettiget til i kompensation (grafik: flyforsinkelse.dk)

Hvis du vil kontrollere om du er berettiget til erstatning, så tager det ikke lang tid at gøre. Det tager kun 5-10 minutter at finde ud af. Her kan du beregne om du har ret til kompensation for din forsinkelse.

Rejser du for eksempel, som en familie med 2 voksne og 2 børn på en rejse til USA. Så er det potentielt 17.845,- kroner (2.400 euro), som I kan få i erstatning i tilfælde af forsinkelser eller aflysninger. Så det er ikke småpenge du kan have krav på.

Anmeld dit krav

Du kan selv vælge at kontakte dit flyselskab og gøre dit krav om kompensation gældende. Dog er det vores erfaring, at flyselskaberne mange gange er meget afvisende over for disse krav om kompensation. Mange gange vil du derfor få et svar retur om at de ikke mener du er berettiget en erstatning.

Hvis du vil klage over flyselskabet, skal du henvende dig til Trafikstyrelsen. Har din tur været en pakkerejse, så skal kontakte Pakkerejse-Ankenævnet.

Du kan faktisk gå op til 3 år tilbage og gøre et krav gældende.

Få hjælp til det

Det er på disse tidspunkter af vi anbefaler at få andre til at hjælpe dig. En af disse muligheder er at kontakte Flyforsinkelse.dk som kan hjælpe dig med at opnå erstatning hvis dit fly er forsinket eller aflyst. Flyforsinkelse.dk er ekspert i at sikre at du får en kompensation, hvis du er berettiget til dette. De vil køre sagen for dig mod flyselskabet – også hvis det ender i retten.

Hvad koster det?

Det gode ved at få hjælp er, at du ikke betaler noget for at starten sagen. Du betaler kun, hvis du får medhold og der kommer en erstatning til udbetaling. I det nævnte tilfælde, med at bruge Flyforsinkelse.dk, så tager de mellem 20-25% plus moms af den udbetalte kompensation.

Du har også ret til mad og drikke

Udover erstatningen for flyforsinkelse har du også ret til at få hjælp, mens du venter i lufthavnen.

Du vil derfor også have ret til:

  • Forfriskninger (drikkevarer)
  • Mad indenfor et rimeligt niveau
  • Indkvartering på et hotel, hvis du bliver ombooket til den næste dag
  • Transport til dit hotel
  • Samt telefonopkald, så du ikke behøver at bruge din egen telefon (kan være praktisk hvis du er uden for EU, da roaming kan være meget dyrt)

Som vi har nævnt før, så er det ikke alle flyselskaber, som er lige venlige og gode til dette. Så vi anbefaler at du i disse tilfælde selv tager aktion på det og køber de ting, som du har rettigheder til. Du skal så gemme dine kvitteringer, da du senere vil kunne får en refusion for alle relevante omkostninger.

Ombooking til andre flyselskaber

Du vil i mange tilfælde også være berettiget til, at flyselskabet skal kigge efter muligheden for at ombooke dig til afgange med andre selskaber. Dette gælder også uden for de normale alliancer. Så flyver du med et flyselskab i Oneworld, så kan du sagtens kræve ombooking til et selskab i Star Alliance eller Skyteam. Eller for den sags skyld et selskab, som ikke er med i en alliance.

Igen er det noget vi ofte ser ikke ske. Så dette kan du selv gøre en indsats på at presse i mod med. Selvom du bliver ombooket, så gælder regelen med at kommer du senere end 2 timer (for nogle afgange) til din slutdestination, så er det berettiget en kompensation.

 



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Trackbacks & Pingbacks

  1. under corona - ingen kompensation: EC261 passagerrettigheder - InsideFlyer DK siger

    […] Den igangværende COVID-19-krise rammer rejsebranchen hårdt; hoteller og flyselskaber, rejsearrangører og selvfølgelig rejsende. Ud over usikkerheden om sygdomsforløbet kæmper rejsende og rejsebranchen også med den hidtil uset forstyrrelse af dagligdagen. Fly aflyses til højre og venstre, ikke mindst fordi mange lande lukker deres grænser. Den Europæiske Union har normalt en bred vifte af passagerrettigheder; de velkendte EC261/2004-forordning. Disse regler bestemmer blandt andet retten til pleje og assistance samt kompensation. Læs mere om EC261 rettigheder her. […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *