Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
På grund af coronakrisen har vi set flere og flere overskrifter i medierne, der omhandler flyselskaber som er gået konkurs. Udover dette, har vi også hørt om både omstrukturering, insolvens og likvidation.
Men hvad betyder alle disse termer egentlig?
Konkurs
Konkurs er betegnelsen på den juridiske proces, der giver virksomheder eller enkeltpersoner fritagelse (midlertidig eller permanent) fra deres gæld.
I Storbritannien er det kun personer, som kan “gå konkurs”. Engelske virksomheder går i det der hedder “administration”.
I andre lande kan terminologien måske være en smule anderledes, men konceptet er det samme.
Formålet med enhver konkursproces, især for virksomheder er, at en uafhængige eksperter afgører, om virksomheden kan fortsætte eller ej. Det er f.eks. her at begrebet “omstrukturering” ofte spiller ind.
Omstrukturering
Som det nylige eksempel fra Norwegian viser, skylder et flyselskab muligvis et større beløb. Derudover har de muligvis ikke været i stand til at tilbagebetale sine kreditorer, som oprindeligt aftalt.
At sælge fly til reservedele kan muligvis skaffe nogle penge, men hvis virksomheden er mere værdifuld som en “going concern” – det vil sige at flyselskabet fortsætter med at operere, vil det være fornuftigt at omstrukturere virksomhedens gæld.
Den nemmeste ”omstrukturering” involverer gældsindehavere, der blot bytter deres gæld for en del af eller hele selskabets egenkapital.
I stedet for blot at låne flyselskabet penge (hvor man så derefter ikke kan blande sig i, hvordan virksomheden drives), bliver gældsindehaverne de faktiske ejere af virksomheden (og de tidligere ejere ender med intet).
Omstruktureringer kræver betydelige forhandlinger og involverer altid konvertering af gæld.
Likvidation
Det er måske lidt hårdt at sige, men nogen gange er et firma bare mere værd dødt end levende. I dette tilfælde, er den bedste fremgangsmåde, at sælge virksomhedens aktiver til de højest bydende og derefter fordele pengene mellem de gældsindehavere, hvor selskabet skylder flest penge. Dette kaldes likvidation.
Flyselskabet Flybe er et glimrende eksempel på et flyselskab, der i første omgang er blevet omstruktureret. Flyselskabet blev dog i sidste ende tvunget til likvidation. Ligemeget hvad der blev gjort for at reducere flyselskabets gæld, kunne det ikke lade sig gøre.
Likvidation kan blive et problem for dig som kunde.
Hvis et flyselskab likvideres og de derfor stopper med at flyve, så skylder de dig de penge, som du har betalt på forhånd for den flyrejse, som du så ikke har kunne komme på.
Du vil dog være en ud af mange tusinder af “usikrede kreditorer”, hvilket betyder, at du højst sandsynligt vil ende bagerst i køen til at få dine penge tilbage, når disse skal uddeles til kreditorer.
Har du betalt dine flybilletter med et kreditkort, kan du dog være dækket af div. forsikringer. Derudover er der mulighed for, at din rejseforsikring også kan refundere dine flybilletter.
Insolvens
De fleste virksomheder befinder sig i en konkursdomstol, fordi de er insolvente. Insolvens kan defineres som på følgende måde “Insolvens betegner den situation, hvor en virksomhed ikke er i stand til at betale deres løbende forpligtelser”.
Der findes dog to typer af insolvens. Herunder Cash Flow Insolvens (pengestrøms insolvens) og balance insolvens.
– Cash flow insolvens
Insolvens i pengestrømme opstår, når et selskab har betydelige aktiver, men simpelthen ikke har nok penge til at betale sin gæld.
De fleste af de flyselskaber der går i “insolvent”, har det problem. Flyselskaberne ejer f.eks. mange dyre fly, men har ikke råd til at betale for brændstof.
Hvis flyselskabet så vælger at sælge flere af deres fly for at skaffe penge, kan de ofte ikke overholde løftet om at flyve passagerer afsted.
Det betyder, at flere af selskaberne stopper med at modtage penge på forhånd for de fremtidige flyvninger. Jo færre fly der er, jo færre afgange og pladser er der. Dette ender ud i, at flyselskabet tjener langt færre penge. Derudover vil flyselskaberne ofte være tvunget til at skulle tilbagebetale penge til passagerene, hvis f.eks. de har været nødt til at aflyse flere afgange.
Hvis flyselskabet dog ellers fungerer fint normalt og derfor tjener flere penge end det koster at drive flyselskabet, så er pengestrømsinsolvens ofte midlertidig. Man kan sige, at et flyselskab der fungerer fint normalt, kan have problemer lige i øjeblikket pga. coronakrisen.
– Balance Sheet Insolvency
Balance Sheet Insolvency kaldes ofte også ”teknisk insolvens”. I stedet for et kortvarigt problem med pengestrøms insolvens, involverer en balancesolvens virksomheder, hvis gæld overstiger formuen.
Dette problem er langt mere alvorligt.
Hvornår skal jeg være nervøs?
Når et flyselskab ser ud til at være i økonomiske vanskeligheder, betaler kun den eventyrlystne (eller naive) for flybilletter lang tid i forvejen.
Dette fremskynder en nedadgående spiral, hvor luftfartsselskabet nærmer sig en insolvens i pengestrømme.
På grund af det lave antal af passagerer, kæmper flyselskabet muligvis med at overbevise om, at de er et “bæredygtigt” flyselskab, som “bare” kræver en omstrukturering af gælden. Denne situation kan dog føre til, at administratorer anbefaler en likvidation, hvilke vil give problemer for rejsende, der har købt billet til en afgang i fremtiden.
Insolvente flyselskaber kan fortsætte med at flyve, forudsat at nogen er villige til at betale underskuddet med regelmæssige redninger. Flyselskaber som Alitalia og Thai Airways er fremragende eksempler på dette.
Konkursflyselskaber kan også fortsætte med at operere. Flere store amerikanske flyselskaber har på et tidspunkt været under konkurs.
// Artiklen er oprindelig skrevet af Craig fra insideflyer.co.uk //
Forsidebillede af Tommy Olsson fra Pixabay
Skriv et svar