Rejsebrev: Lufthansa First – 9. kapitel: United Lounge i San Diego eller United Global First Lounge i San Francisco – hvem vinder?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

En skøn placering og lyse lokaler gjorde United loungen i San Diego langt bedre end dens storebror i San Francisco, der bar præg af alderdom og trist placering. I 9. kapitel tester John Christensen de to lounges.

Med kufferten pakket og placeret i baggagerummet på taxien er jeg på vej fra det skønne Springhill Suites Hotel, som jeg skrev om sidst, ud til lufthavnen i San Diego. Det er på tide at vinke farvel til USA, men inden jeg lander i Danmark, er der trods alt udsigt til endnu en række skønne oplevelser på ryggen af Lufthansa First Class.

I modsætning til turen herover til San Diego, der tog mig via Los Angeles med Boeing 747-8, går turen hjemad fra San Diego via San Francisco til Frankfurt. På den måde kan jeg få lejlighed til for første gang at flyve med Airbus A380, som Lufthansa har i fast rute mellem Frankfurt og San Francisco.

På rejsen herover var der ikke meget energi til overs til San Diego lufthavn efter 24 timers rejse, men her ved indtjekningen er der mere overskud til at lægge mærke til lufthavnen, som i høj grad bærer præg af at være dejlig lys og med masser af plads i forhold til mængden af mennesker.

Min første opgave var at tjekke ind ved United Premier Access skranken. Lufthansa har ikke selv fly på ruten San Diego-San Francisco, men har et samarbejde med United – deraf indtjekningen her. Det gik uden problemer og uden ventetid – og jeg kom også igennem Premier Access Security uden ventetid – det amerikanske svar på Fast Lane-konceptet her i Europa. Jeg kunne bruge den hurtige security på grund af min billet på First Class, og den gav mig også adgang til turens næste “udsigtspunkt” – United Loungen, som er placeret lige før den ene af de to fingre i Terminal 2, hvor United flyver fra.

balkonen hos United Club Lounge, San Diego.
balkonen hos United Club Lounge, San Diego.

Terminal 2 er ganske høj i sin konstruktion og minder faktisk mere om et køligt drivhus med det store vinduesareal, der i en skrå bue danner hele den ene side af terminalen med udsigt ud til landingsbanen. Det gør terminalen dejlig lys, og da loungen er placeret på topetagen, så er der også masser af lys her og en kanon udsigt.

United Club Loungen i San Diego. Lys, stilfuld og med et twist af skandinavisk look.
United Club Loungen i San Diego. Lys, stilfuld og med et twist af skandinavisk look.

Loungen er ikke så stor, men jeg blev med det samme ret positivt overrasket over den. Og senere endnu mere begejstret efter mit besøg i United Global First Lounge i San Francisco. Loungen har vinduer hele vejen langs siden, så man også herfra kan se ud på landingsbanen. Men en smart detalje er, at du også kan bevæge dig uden for vinduerne ud på et repos, hvor der også er borde at sidde ved. Når man sidder her, er du fysisk i samme rum som resten af de rejsende i lufthavnen, men højt hævet over dem som en slags balkon i teatret. Det betyder selvfølgelig lidt mere støj og en lidt højere temperatur i forhold til inde i loungen, men jeg synes, det er en fed feature, at man har muligheden for at bevæge sig herud og få en kop kaffe og mærke stemningen af lufthavn – uden at sidde trangt på en hård stol mellem 5.000 andre rejsende.

På balkonen sidder man højt hævet over gate-niveauet. Her kan man mærke stemningen af lufthavn.
På balkonen sidder man højt hævet over gate-niveauet. Her kan man mærke stemningen af lufthavn.

Udvalget af mad var fornuftigt. Der var ikke oceaner af varm mad at vælge mellem, men det, der var, smagte godt og var veltilberedt. Udvalget af drikkevarer var lidt beskeden, men fint med forskellige øl, sodavand, vin og lidt spiritus. Taget i betragtning af, at loungen “kun” var en almindelig business lounge (går jeg ud fra), så var den fuldt ud på højde med de europæiske af slagsen.

Et lidt rystet billede, som viser den forholdsvis beskedne bar. i Club Loungen
Et lidt rystet billede, som viser den forholdsvis beskedne bar. i Club Loungen

Jeg var i loungen en times tid fra 09:30 til 10:30, og der var ganske få mennesker på det tidspunkt. Derfor kan jeg selvfølgelig ikke sige, om loungen er proppet til randen i de travle timer, men er det tilfældet, så er det jo en problematik, vi også kender her i Europa. I hvert fald var jeg ovenud tilfreds med besøget i United Loungen i San Diego og kan kun anbefale et besøg, hvis du kommer på de kanter…

Loungen indefra.
Loungen indefra.
På den anden side af ruderne, der skiller balkon og lounge er der også en række stole og borde at sidde ved. Lysindfaldet er suverænt, og generelt fremstår loungen lys og lækker.
På den anden side af ruderne, der skiller balkon og lounge er der også en række stole og borde at sidde ved. Lysindfaldet er suverænt, og generelt fremstår loungen lys og lækker.
Fra balkonen kan man holde øje med internationale flyselskaber
Fra balkonen kan man holde øje med internationale flyselskaber

 

Hvis Hong Kong og London var en lounge

30 minutter før afgang gik jeg til gaten for at tage turen fra San Diego til San Francisco. Det foregik på første klasse med en Embraer E175 opereret for United af SkyWest Airlines. Jeg har tidligere skrevet om turen fra Los Angeles til San Diego med samme flytype, og da turen retur her var meget lig den udgående af slagsen, så vil jeg ikke gå dybere i detaljer med den.

Efter cirka 75 minutter satte jeg benene på jorden i San Francisco og kunne begive mig til Uniteds Global First Lounge. Som førsteklasses rejsende på Lufthansa har man adgang til netop denne lounge. Og er du i tvivl om, hvilke lounges du generelt har adgang til, så har Lufthansa på dets hjemmeside faktisk en fin guide ud fra billet-type, status osv.

Global First loungen ligger i den internationale Terminal G i stueplan under etagen med ankommende fly. Først ankommer du til receptionen, der som sådan ikke ligger i loungen. Men når du er sluppet igennem her, skal du en eller to etager ned med trappe eller elevator, hvorefter du kommer til loungen.

Den er ikke videre stor, men med tanke på, at det kun er få rejsende, der har lov til at benytte loungen, så er det måske okay. Der var vel seks-otte andre besøgende på samme tid som jeg.

Mit første indtryk sender mine tanker tilbage i tiden til dengang, hvor alle hoteller og større steder bare skulle have den der kedelige gule, sandfarvede kulør. Hvis du har læst artiklen om mine hotelbesøg på turen her, så har du nok også lagt mærke til, at lige præcis den farve (og marmor!) bare ikke er mig.

Ikke den sidste nye indretning - nærmest en mellemting mellem engelsk og asiatisk stil - og i en kedelig gullig farve.
Ikke den sidste nye indretning – nærmest en mellemting mellem engelsk og asiatisk stil – og i en kedelig gullig farve.
Loungen er langt fra ny, og det bærer den præg af flere steder. Eksempel er stole og borde ved "restaurant-delen" ikke specielt ekslusive.
Loungen er langt fra ny, og det bærer den præg af flere steder. Eksempel er stole og borde ved “restaurant-delen” ikke specielt ekslusive.

Nuvel, loungen var gullig i kuløren på væggene, og interiøret så ud til at være ret gammelt flere steder. Gulvet var beklædt med gulvtæppe, og i det hele taget minder loungen meget om London – eller England generelt. Her synes jeg ofte, man møder gamle møbler og gulvtæppe uanset hvilket hotel eller lufthavn, man lægger vejen forbi. Underlig nok var loungen dog pyntet med genstande, der havde en mere asiatisk karakter. Så jeg kan bedst beskrive loungen som en blanding af Hong Kong og London. Kort sagt kunne den godt trænge til en makeover for at komme på omgangshøjde med nutiden.

Siddeområdet med de blødere møbler. På den anden side af væggen er er restaurant-afsnittet.
Siddeområdet med de blødere møbler. På den anden side af væggen er er restaurant-afsnittet.

Udsigten fra loungen er heller ikke noget at skrive hjem om. Dog er den placeret, så man kan se ud til nogle af flyene, men en række store tværgående jern eller lignende agerer nærmet persienner for vinduerne, hvilket gør det endnu mere indelukket i loungen – og sværere at se ud.

Mellem de tværgående jernstænger kan man ane et Singapore Airlines fly.
Mellem de tværgående jernstænger kan man ane et Singapore Airlines fly.

Udvalget af mad var overraskende småt vil jeg sige – taget i betragtning af, at loungen jo i princippet skal servicere det ypperste af det ypperste i forhold til billetpriser og service. Der var ikke meget mere at vælge mellem end en europæisk businesslounge, skønt kvaliteten af drikkevarerne dog var okay og en tand højere end business-niveau – for det udvalg, der nu var. Jeg nøjedes med lidt champagne og et stykke brownie – krydret med en ganske fin Riesling. Trods alt havde jeg en forhåbentlig god middag i udsigt om bord på min kommende afgang.

Den varme ret i United Global First Loungen.
Den varme ret i United Global First Loungen.
Det kolde udvalg af mad i Uniteds Global First Lounge i San Francisco
Det kolde udvalg af mad i Uniteds Global First Lounge i San Francisco
En ret så god Riesling på is i Global First Loungen.
En ret så god Riesling på is i Global First Loungen.

En kort opsummering: United Loungen i San Diego er rigtig god og ligger godt placeret. Den er dejlig lys, og jeg vil rangere den højere end Uniteds Global First Lounge i San Francisco. Sidstnævnte bærer præg af et gammel design, og udvalget af mad er heller ikke helt på toppen. Loungen virker lille og på en underlig måde placeret ret akavet, føles det som om. Til gengæld er der dejlig stille i loungen, der kvalitetsmæssigt generelt ligger på linje med en europæisk business lounge (afhængig af selskab og alder).

Når det så er sagt, så prøvede jeg ikke andre lounges i San Franciscos lufthavn, så jeg kan ikke sige, om du med fordel faktisk kan benytte en anden og bedre lounge trods det ikke måtte være en “First Class” lounge. Men det kan jo så være øvelsen næste gang, du lander i San Francisco…

"Måltidet" i Uniteds Global First Lounge i San Francisco.
“Måltidet” i Uniteds Global First Lounge i San Francisco.
Aviser og blade til de besøgende i United Global First Loungen
Aviser og blade til de besøgende i United Global First Loungen

Læs flere kapitler om John Christensensen tur på Lufthansa First Class.

 

1. kapitel – Rejsebeskrivelse: Lufthansa First Class tur/retur – for dummies

2. kapitel – Rejsebeskrivelse LH First: Søg grundigt og spar tusindvis af kroner

3. kapitel – Rejsebeskrivelse LH First: Review af SAS Lounge OSL og LH OSL-FRA på Business

4. kapitel – Rejsebeskrivelse LH First: Test af Porsche First Class Excitement i Frankfurt

5. kapitel – Rejsebeskrivelse LH First: Test af First Class Terminal – Frankfurt

6. kapitel – Rejsebeskrivelse LH First: Test af Frankfurt-Los Angeles på LH First

7. kapitel – Rejsebeskrivelse LH First: Derfor bør du styre uden om Los Angeles ved mellemlanding

8. kapitel – Rejsebeskrivelse LH First: Test: Grand Hyatt eller Springhill Suites? To fede men vidt forskellige hoteller i San Diego

 



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *