Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Så det atter søndag og dermed tager vi et tilbageblik på den forgangne uge.
Ugen har været præget af mange nyheder og vi har derfor lavet en opsamling på ugen der gik til dig, på de nyheder som ikke nåede vores forside.
SAS med trafiktal for oktober måned
I oktober måned rejste der 2,2 millioner passagerer med SAS. Det er en 14 procent stigning, sammenlignet med oktober 2022. SAS øgede også kapaciteten med 15 procent.
Sund og god efterspørgsel fortsatte i oktober måned med 2,2 millioner passagerer. Endnu mere vigtigt, så ramte vi en vigtig milepæl i vores SAS FORWARD plan ved at kunne få en aftale på plads med det vindende konsortium. Investeringen viser at vores nye investorer tror på SAS og vores potentiale.
Anko van der Werff, President & CEO of SAS.
Finnair bringer Nagoya tilbage på rutekortet
Finnair starter med to ugentlige afgange til Nagoya i Japan den 30. maj 2024. Det bliver med en flyselskabets Airbus A350’er som skal bruges på ruten.
Vi er glade for at kunne genoptage vores rute til Nagoya i Japan, som vi fløj til før pandamien. Vi flyver allerede til Tokyo Hanada og Narita, sammen med Osaka. I sommeren 2024, vil vi have totalt 20 ugentlige afgange til Japan.
Ole Orvér, Chief Commercial Officer i Finnair.
Paraplyudlejning på Scandic-hoteller støtter udvikling af skovarealer
Siden 2018 har Danmarks største hotelkæde samarbejdet med den danske iværksættervirksomhed Dripdrop, der leverer paraplyer og udlejningsstandere til hoteller. Scandic var Dripdrops første kunde, og i dag tilbyder over halvdelen af Scandics danske hoteller den innovative paraplyservice.
Hotelparaplyerne fra Dripdrop er ikke kun sat i verden for at holde hotelgæster tørre på regnfulde dage, men har fokus på bæredygtighed. Hver gang en gæst lejer en paraply, planter Dripdrop et træ. Paraplyerne er af høj kvalitet og lavet af genanvendt materiale, og udlejningskonceptet bevirker, at samme paraply bruges mange gange og erstatter talrige køb af produkter, der hurtigt bliver ødelagt og skal skiftes ud.
Dripdrops produkt matcher vores værdier indenfor bæredygtighed og er et innovativt tiltag, der er med til at skubbe os og branchen mod en mere miljøvenlig hoteldrift. Hos Scandic er vi altid åbne for at støtte iværksætteri, der kan gøre en positiv forskel. Samtidig forbedrer paraplyerne kundeoplevelsen og mindsker arbejdet for vores receptionister.
Klaus Johansen, Commercial Director hos Scandic.
Norwegian med over to millioner passagerer i oktober
Norwegian havde 2,1 millioner passagerer og en belægning på 86,1 procent i oktober. Efterspørgslen på flyrejser var særligt højt i efterårsferieugerne i Norden, hvor mange fløj til destinationer på tværs af Europa. Regulariteten var høj, og 99,4 procent af de opsatte flyvninger blev gennemført.
Vi er meget tilfredse med trafiktallene for oktober. Mange nordiske rejsende benyttede efterårsferien til at forlænge sommersæsonen med turer til vores mange populære strand- og storbyrejsemål over hele Skandinavien og Europa. Jeg er særligt glad for, at vi har reduceret vores CO2-aftryk med fire procent sammenlignet med samme periode sidste år takket være mere moderne fly og brug af ny teknologi, når vi navigerer i luften.
Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.
Danskerne prioriterer at rejse – også i tider med lavkonjunktur
At rejse er at leve. I hvert tilfælde hvis du spørger danskerne. For vi vil rejse og opleve verden uanset, om der er lavkonjunktur eller ej. Halvdelen (53 pct.) af danskerne rejser således lige så meget, som de plejer, selvom de har færre penge at rutte med. Og rejser prioriteres af mange fremfor fx takeaway og restaurantbesøg. Samtidig fortæller mere end 90 pct., at de aldrig har lånt penge til at finansiere en rejse. Det viser en ny undersøgelse foretaget af rejsearrangøren Apollo.
Der er ikke meget, vi danskere værdsætter lige så meget, som vi værdsætter en god ferie. Trods markante prisstigninger på bl.a. dagligvarer og generelt udfordrende økonomiske tider for mange, viser en helt nye undersøgelse foretaget af Apollo Rejser blandt mere end 1.000 danskere, at mere end halvdelen af danskerne planlægger at rejse præcist, som de plejer, selvom mange har færre penge mellem hænderne.
At ferien fortsat prioriteres, selvom der er lavkonjunktur, afspejles også i Apollos egne tal, hvor salget lige nu er 10 pct. højere sammenlignet med samme periode sidste år. Rejsearrangøren ser den største stigning blandt børnefamilier, hvor salget i 2023 er steget med hele 30 pct.
Hele 2023 har været præget af stor efterspørgsel på rejser. Men det tog især til i foråret og, ikke mindst, nu, hvor vi står på tærsklen til vinteren. Der er ingen tvivl om, at mange var skuffede over det danske sommervejr, og at de nu frygter et langt, koldt og mørkt halvår.
Glenn Bisgaard, salgsdirektør hos Apollo.
Skriv et svar