Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Corona-krisen skaber mange ødelagte rejseplaner. Hvordan er du stillet i forhold til EU reguleringen EC261?
Den igangværende COVID-19-krise rammer rejsebranchen hårdt; hoteller og flyselskaber, rejsearrangører og selvfølgelig rejsende. Ud over usikkerheden om sygdomsforløbet kæmper rejsende og rejsebranchen også med den hidtil uset forstyrrelse af dagligdagen. Fly aflyses til højre og venstre, ikke mindst fordi mange lande lukker deres grænser. Den Europæiske Union har normalt en bred vifte af passagerrettigheder; de velkendte EC261/2004-forordning. Disse regler bestemmer blandt andet retten til pleje og assistance samt kompensation. Læs mere om EC261 rettigheder her.
Ekstraordinær omstændighed
Det er nok ikke undgået nogen, at luftfartsindustrien er blandt de mest hårdest ramte brancher. Flere flyselskaber har allerede appelleret til både regeringer og EU om statsstøtte. Derudover har de lobbyet for at suspendere (dele af) EC261 forordningen. De mener, at aflysningerne må kunne betragtes som force majeure, så luftfartsselskaber, som allerede taber stort på alle de aflyste bestillinger, ikke skal komme i en endnu dårlige økonomisk situation. Europa-Kommissionen har derfor offentliggjort en afklaring af retningslinjerne.
Corona = force majeure
Europa-Kommissionens vigtigste konklusion er, at den nuværende situation er force majeure. I henhold til EC261 falder de nuværende foranstaltninger fra lande, som for eksempel at lukke grænser, “ikke inden for luftfartsselskabers normale indflydelse.” Dette betyder, at passagerer ikke har ret til yderligere kompensation, hvis deres fly aflyses inden for 14 dage før afrejse. Normalt vil passagerer kunne kræve op til € 600 pr. flyvning.
Stadig ret til assistance og forplejning
Force majeure-klausulen gælder kun retten til yderligere kompensation. Retten til assistance og forplejning gælder som altid, også nu. Dette betyder, at rejsende skal ombookes, hvis de ønsker det. EU anerkender, at ombooking i den nuværende situation er usikker, kan tage lang tid og muligvis slet ikke vil være mulig. Hvis ombooking til “næste mulighed” ikke er mulig, kan ombooking eller refusion også foretages på et senere tidspunkt.
Derudover skal luftfartsselskaber yde assistance og forplejning i form af indkvartering, måltider og kommunikation i tilfælde af forstyrrelse. Denne ret bortfalder dog, når en passager har anmodet om refusion eller har valgt at ombooke til et senere tidspunkt.
Ret til tilbagebetaling i stedet for voucher
Mange flyselskaber tilbyder lige nu en generøs ombookingspolitik, eller en voucher, fordi det stadig står i uvished, hvornår flyvninger genoptages. Denne voucher kan bruges på et senere tidspunkt, typisk op til et år senere. Disse typer værdikuponer er en kommerciel gestus for passagerer, der beslutter ikke at tage afsted, fordi de ikke er i stand til eller uvillige til at flyve på nuværende tidspunkt.
Hvis din flyrejse derimod er aflyst af flyselskabet, har du ret til en kontant tilbagebetaling. Europa-Kommissionen har endnu en gang understreget denne ret. Strengt taget skal dette endda betales inden for 7 dage. Dette er naturligvis ikke realistisk på grund af overbelastningen af kundeservice hos mange selskaber.
Den samme situation opstår også hos rejsorganisationer. De skal massivt aflyse rejser og ved lov tilbagebetale kunderne det betalte beløb. Da dette handler om enorme mængder, har ikke alle råd til det uden at komme i likviditetsproblemer. Derfor tilbydes rejsende ofte en voucher til en senere rejse. Dette er dog ikke efter til reglerne for passagerrettigheder, så du kan insistere på at blive refunderet kontant.
Hvis du har bestilt en flyrejse, er det derfor klogt at tage hensyn til dette. Du kan sandsynligvis anmode om en voucher når du på eget initiativ afbestiller din rejse. Men hvis du vil være sikker på at få dine penge tilbage kontant på bankkontoen, skal du vente, indtil flyselskabet selv annullerer flyet. Dette er ofte kun få dage før afrejse.
Selvom du har ret til kontakt tilbagebetaling, kan du også overveje netop alligevel at tage imod en voucher for at hjælpe luftfartselskaberne gennem denne krise. Som f.eks. diskuteret i vores forum, giver du dermed selskaberne en smule mere tiltrængt likviditet, mod at du stadig får din rejse på et senere tidspunkt. Vi har også samlet 7 andre råd, hvordan du kan hjælpe rejsebranchen i denne svære tid.
Denne artikel er informativ og bør ikke opfattes som juridisk rådgivning.
Denne artikel er baseret på en artikel oprindeligt skrevet af The Flying Dutchman fra vores søsterside Insideflyer.nl.
[…] Læs også vores helt nye og opdaterede artikel om hvordan reglerne for kompensation er. […]