Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Overraskende nok, så genopstår WOW air som flyselskab. Kort før weekenden, så kom der en køber af boet. En køber som vil genrejse WOW air og endda med et noget andet serviceniveau en før.
De første afgang i det genrejste flyselskab vil ske allerede i oktober måned. Det bliver mellem Island og Washington.
Køberen er Michele Ballarin, som også er en af ejerne af USAerospace. De var tidligere inde og ville købe resterne af WOW air, men det blev på det tidspunkt ikke til noget. Nu er det åbenbart lykkedes.
Ifølge fredagens pressekonference er følgende hvad der kommer til at ske:
- WOW air vil starte med 2 fly og vil have 4 fly den kommende sommer
- WOW air forventer at have totalt 10-12 fly på længere sigt
- Første rute er mellem Keflavik og Washington
- WOW air navnet beholdes, da det anses som værende en stærkt mærke
- WOW air starter med et amerikansk AOC og vil senere søge om et på Island
- Det er ikke afgjort om det bliver Airbus eller Boeing fly som skal drive det på lang sigt. Et mix er muligt.
- Der er investeret hele 85 millioner US dollars for at få gjort WOW air driftsikkert
Hvad bliver så forskellen?
Det er forsat lidt uklart, men der er to centrale udmeldinger som gør en klar forskel. WOW air var oprindeligt et “ultra low cost” flyselskab. Dermed skulle der betales for alt og reelt var købet af de billigste billetter kun selve retten til et sæde ombord. Alt andet var tillægsydelser.
Men Michele Ballarin sagde nogle ting på pressekonferencen, som ikke helt passer ind i den oprindelige model:
- Der skal være lounge for alle passagerne
- Maden skal laves af en Michelin kok
- Biometric boarding
Der er meget usikkert lige nu, da “ultra low cost” ikke helt passer med denne udmelding. Så jeg er spændt på at se hvilken forretningsmodel WOW air ender med og om det er en model som reelt kan tjene penge. Min første tanke er at det ligner lidt en model som flyselskabet La Compagnie driver mellem Paris og New York. De er et all business class flyselskab, men biver WOW air så det samme – bare uden business class sæder ombord?
Se hele interviewet med Michele Ballarin her:
Michelle Ballarin er bindegal på flere punkter og aner intet on fly branchen. Det her eventyr får kun en kort levetid.