Bliver 2021 en succes for disse nye europæiske flyselskaber?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Nye flyselskaber i Europa? Lige nu? Er det det rigtige tidspunkt at starte et nyt flyselskab, mens andre flyselskaber reducerer deres ruter? Til det siger mindst fire nye europæiske flyselskaber: Helt afgjort! Om det bliver en succes for dem er naturligvis stadig det store spørgsmål.

Flyr

Tidligere ansatte fra blandt andet Widerøe, SAS og Norwegian meddelte i slutningen af ​​sidste år, at de ville oprette et flyselskab i 2021. Flyselskabets navn er Flyr, norsk for “fluer”. Tanken bag selskabet er at tilbyde et produkt, der er så simpelt som muligt. Alt fra at finde en rejse, booking, kundeservice til check-in sker digitalt. Selskabet har efter sigende allerede samlet en del penge fra investorer.

Flyr ønsker at optimere afgangs- og ankomsttider baseret på de rejsendes behov. Med hensyn til destinationer ønsker flyselskabet at forbinde Norge med populære europæiske destinationer. Til at starte med flyver Flyr med Boeing 737-800 fly.

Sådan kommer Flyrs Boeing 737-800 til at se ud (Kilde: Flyr)

Så langt, intet nyt under solen, kunne nogen finde på at sige. Alligevel mener flyselskabet at kunne gøre en forskel. For eksempel har de travlt med at rekruttere piloter og kabinepersonale. Med reduceringerne hos Norwegian kan der være en mulighed for Flyr at vokse hurtigt. Det er endnu ikke kendt, om selskabet vil tilslutte sig en alliance. Der er heller ikke noget nyt om et muligt flyer flyer program.

Play

Et andet nyt europæisk lavprisselskab kommer fra Island. Efter at Wow Air gik konkurs i begyndelsen af ​​2019, var der i første omgang planer om et opkøb og genstart som ultra low cost airline. Vi har dog ikke hørt meget mere siden de initielle planer.

Også på Island er det tidligere ansatte som er involveret i oprettelsen af ​​det nye luftfartsselskab. Play skal fokusere på flyvninger fra Island til Europa og Nordamerika. En flåde med Airbus A321-fly skal indsættes til dette formål. Faktisk skulle Play lanceres i slutningen af ​​sidste år, men det er blevet udsat på grund af COVID-19-pandemien. Hjemmesiden siger, at billetter vil blive sat til salg “snart”.

Det islandske Play vil flyve med en flåde af Airbus A321-fly (Kilde: Play)

flyPOP

Det britiske flyPOP kalder sig det første langrute-lavprisselskab fra Det Forenede Kongerige. Flyselskabet ville bruge London Stansted lufthavn som base for blandt andet fly til Indien. Den vigtigste målgruppe er gruppen af ​​rejsende, der flyver til Asien for at besøge venner og familie.

flyPOP ønsker at flyve med Airbus A330-300. Der vil kun være economy class ombord flyet. Flyselskabet siger, at det kompenserer alle CO2-udledninger fra selve flyvningen uden at opkræve ekstra omkostninger for rejsende.

De første destinationer flyPOP ønsker at fokusere på (Kilde: flyPOP)

En flyPOP-billet inkluderer et stykke håndbagage. Resten skal du købe som ekstra. Dette betyder indchecked bagage, ekstra håndbagage, prioriteret indtjekning og boarding, ekstra benplads og måltider om bord kommer alle som tillæg.

Du kan endnu ikke købe billetter hos flyPOP. Flyselskabet meddelte på Twitter, at det forventes at begynde at sælge billetter til sommer. De første flyvninger skal derefter afgår til oktober.

EGO Airlines

Endelig er der den italienske EGO Airways. Vi kan være kort om italienske flyselskaber, det går ikke altid godt for dem. Alligevel er det nye selskab optimistisk. Med tidligere medarbejdere fra blandt andet Alitalia, Air Europe og Airbus skal de første flyvninger afgå i slutningen af ​​marts.

I modsætning til de andre nye europæiske flyselskaber har du siden januar kunne købe billetter hos EGO Airways. Netværket vil i starten fokusere på indenrigs destinationer med baserne Forli og Catania.

EGO Airways ønsker at flyve en flåde af Embraer-fly (Kilde: EGO Airways på Facebook)

EGO Airways skal flyve med to Embraer E190-fly. Tre rejseklasser vil være tilgængelig om bord. De får navnet JUST GO, LOUNGE og PRIVATE. Detaljer og forskelle mellem de tre rejseklasser skal findes i reserverationsbetingelserne og komforten ombord. Du kan læse mere om dette her.

Moov

Der var også tale om et nyt schweizisk flyselskab i nogen tid, tidligere under navnet Swiss Skies. Projektet er siden blevet omdøbt til Moov. Flyselskabets forretningsmodel er at forbinde mellemstore europæiske lufthavne med blandt andet USA. Til dette formål ønsker de at flyve med en flåde af Airbus A321XLR-fly. Af alle de nævnte “startups” er Moov måske længst væk fra en faktisk start i år. Til at starte med skal der tilvejebringes tilstrækkelig startkapital.

Dårlig timing?

Spørgsmålet er, om det er fornuftigt at oprette et nyt europæisk flyselskab i disse tider. Svaret er måske ikke, det du umiddelbart tror. Efterspørgslen efter flyrejser er i øjeblikket historisk lav, så langt er det rigtig nok. Men vi må ikke glemme, at på grund af den lave efterspørgsel er mange ting også blevet billigere for de nye flyselskaber.

For eksempel er der et overskud af brugte fly. Som et resultat deraf kan et nyt flyselskab let lease eller købe et fly til en relativt lav pris. Det samme gælder for underleverandører til luftfartsselskaberne. Et nyt flyselskab skal naturligvis også ansætte medarbejdere. I modsætning til eksisterende luftfartsselskaber har nye europæiske flyselskaber mere råderum i at bestemme ansættelsesvilkårene og dermed kontrollere omkostningerne. Dette kan være vanskeligere for et eksisterende flyselskab, på grund af de allerede indgåede aftaler og overenskomster.

Til sidst, men ikke mindre vigtig, kan nye flyselskaber starte med de nyeste systemer og teknologi. Hvor eksisterende luftfartsselskaber ofte kæmper med integrationen af ​​gamle og nye systemer, er det meget lettere for nybegyndere. Og det kommer kun kundeoplevelsen til gode.

Det er naturligvis stadig mange spørgsmål, om disse nye europæiske flyselskaber vil klare sig. Det er, og forbliver en skør tid, men det åbner også nye muligheder. I slutningen af ​​året ved vi mere om, hvordan de har klaret sig.

Kilder: websteder for de respektive luftfartsselskaber og blandt andet Future Travel Experience og AeroTime-hub

Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Christian og bragt på vores hollandske søsterside.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *