Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Aarhus Airport fik i årsregnskabet for 2020 et underskud på 50 millioner kroner. Resultatet er 7 millioner kroner bedre end estimeret i det corona-reviderede budget. Samtidig står lufthavnen med flere planlagte ruter end nogensinde.
Aarhus Airport kommer som ventet ud af 2020 med røde tal på bundlinjen. Alligevel er der stor positivitet at spore i den østjyske lufthavn. Året har været det hårdeste år nogensinde i international luftfart. Lufthavnen er kommet i mål med et resultat, der er rundt regnet 7 millioner kroner bedre end forventet. Det på trods af midlertidige nedlukninger og væsentlig nedgang i passagertallet. Samtidig står lufthavnen stærkere end nogensinde. Der er flere ruter i ordrebøgerne. Snart er lufthavnen gennemmoderniseret. Den bliver udvidet til dobbelt størrelse og gearet til fremtidens vækst.
Årets resultat er acceptabelt set i lyset af den vanskelige rejsesituation, som har ramt hele branchen. Vi har arbejdet for at få det bedste ud af stilstanden i flytrafikken og optimeret vores ruteudviklingsarbejde, så vi kan lægge flere ruter på kortet end nogensinde. Samtidig har vi fremskyndet byggeprocessen i lufthavnen med næsten to år, og det betyder, at vi allerede i 2022 står med en lufthavn i international liga, der er klar til at levere på vores vækstmål.
Nicolai Krøyer, administrerende direktør i Aarhus Airport.
Den nye lufthavn er klar i 2022
Aarhus Kommune, Djursland-kommunerne og den private investor Staus A/S har tilsammen investeret omkring 140 millioner i Aarhus Airport, og det udmønter sig i en totalomfattende renovering, der skal gøre den østjyske lufthavn til verdens første lufthavn med VIP-stemning for alle generationer. Det har vi tidligere skrevet om i denne artikel. Samtidig investerer lufthavnen tungt i tiltrækning af nye ruter, flyselskaber og rejsebureauer, og her har krisen åbnet nye vinduer. Vi har tidligere skrevet om Ryanairs nye ruter til Korfu og Zadar, easyJets nye rute til Berlin, Air Dolomitis rute til München, Ryanairs rute til Riga og Atlantis Rejser nye afgange til Hurghada og Sharm el Sheikh i Egypten. Dertil kommer planlagte ruter til populære destinationer som London, Gdansk, Oslo, Stockholm og Split.
Vi har en meget positiv dialog med en bred vifte af internationale flyselskaber og turoperatører, som er klar til at sadle om og knytte nye samarbejder. Flyselskaberne er nu opmærksomme på, at Aarhus er Danmarks næststørste vækstcenter, og at Aarhus Airport sidder på Jyllands største pulje af potentielle rejsende. Samtidig har branchen taget rigtigt godt imod lufthavnens udvidelse og opgradering, som overbeviser fly- og rejseselskaber om, at vi kan servicere deres gæster til UG. Det giver os nogle utroligt stærke kort på hånden, og vi ser frem til, at verden åbner igen, så vi kan begynde at eksekvere på de aftaler, der ligger i pipelinen.
Nicolai Krøyer, administrerende direktør i Aarhus Airport.
I 2019 præsenterede lufthavnen en ambitiøs vækststrategi, hvor antallet af passagerer skulle tredobles. Pandemien har skabt en forskydning i vækstmålene. Målet på 1,5 millioner passagerer nu forventes indfriet i 2027.
Skriv et svar