I dag - midt i corona krisen - fik Danmark et nyt flyselskab. Airseven er oprettet ar Primo Tours: https://insideflyer.dk/primo-tours-etablere-nyt-flyselskab-midt-i-corona-krisen/ De leaser to ældre Boeing 737-400 og vil drive charterflyvninger selv. Hvad tænker I - er det godt set? er det skørt? Kende i flyene og har billeder dem og kabinen?
Måske ex. YR-BAS (1992) og YR-BAZ (1990) fra rumænske Blue Air? "Flymaleren" Airbourne Colors i EMA fik dem i hvert fald "indleveret" tidligere i oktober, og de har begge været "withdrawn from use" hos Blue Air i et år. https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=3581400301923293&id=123203767742981 - bemærk BAS uden livery. YR-BAS på Planespotters: https://www.planespotters.net/airframe/boeing-737-400-yr-bas-blue-air/eyyzoe YR-BAZ: https://www.planespotters.net/airframe/boeing-737-400-yr-baz-blue-air/3w90qe YR-BAZ har før fløjet for både Braathens (som den blev leveret til i 1990), SAS og Jet Time.
BAZ blev leveret til Braathens 24. oktober 1990 (og havde first flight 16. oktober), så den har lige akkurat haft 30-års fødselsdag.
Det viste sig at være et yderst kvalificeret gæt fra undertegnede. https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=3635149599881696&id=123203767742981 https://www.linkedin.com/posts/airb...t-aerospace-activity-6727658339800539136-XrEE
Jamen flyene er jo velkendte. Se selv, hvad de skriver på deres hjemmeside: "Flyene er malet i Airseven’s karakteristiske design"
Nok fine nok til mellemdistance i Europa men brændstof økonomien må være ringe ved sådanne antikviteter. Og ret vovet valg her hvor charter lande åbner og lukker i en pærevælling, men det afspejler indkøbspris måske også?
Men jeg tror på at charterrejser er noget af det første som kommer op i gear for leisure rejsende. Grunden er at de kan styre test før afrejse og rejse derhen hvor smitten er mindst.
Men omvendt skal du have kontrakter med hoteller og guides og der skal kunne flexes med disse og destinations land med kort varsel.
DAT har lavet en forsøgstur her i november til Porto Santo. Der beder de kunderne selv om at booke hoteller etc. https://insideflyer.dk/findes-coron...et-og-tilbyder-unik-rejse-til-portugisisk-oe/ Så det kunne være en løsning?
Ja, det virker som en god ide, da det så kun er flyvningen man skal tilbagebetale hvis der lukkes ned. Men så afviger man også gevaldigt fra charter konceptet og er vel mere ovre i ad hoc flyvninger a'la SAS til Austin ?
Kunne man tænke sig, at charterbranchen fremover laver rejser til "uspecifik destination"? Altså at folk booker en rejse med fly og hotel. I lufthavnen får man så at vide, hvorhen man rejser? Jeg ved, at det kan give nogle udfordringer. Naturligvis med at udvikle konceptet. Og bagefter vil der både være praktiske og økonomiske forhold. Men måske er det en måde at holde liv i branchen.
Før Covid var der jævnligt "deals" fra diverse dealsider der bestod af netop dette; én fast pris pr. person som inkluderede fly (næsten altid Ryanair eller Easyjet og kun med "lille" håndbagage) samt et uspecificeret hotel med minimum x stjerner og morgenmad. Normalt var der dog opstillet en liste over mulige byer, ofte 8-12 stykker. Man havde altså en ide om hvilke byer man kunne være "heldig" at komme til, men man ville først få dage før afrejse få byen, hotellet og flytiderne tilsendt. Hvis man kunne se flytiderne allerede ved bestilling, havde "nogen" nok kunne udlede byen ud fra afgangstiderne, og så ryger pointen lidt i "lykkehjulet".
Så vidt jeg kan finde frem til, er dette det første billede af den kommende OY-ASB i fuld livery med logo og navn. Taget af Steve Blood, og lånt fra https://abpic.co.uk/pictures/view/1731143