Bangkok Airways BKK-RGN//MDL-BKK

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af jefi99, 11/3/14.

  1. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Bangkok Airways (PG) er måske noget mindre end Thailands mest kendte flyselskab, Thai Airways (TG). Men det handler ikke om kvantitet hos PG. Det handler om kvalitet. Man kalder sig selv Asia's Boutique Airline - og det med rette.

    Bangkok Airways PG703
    BKK-RGN
    Airbus 320 HS-PGW

    afg. 16:45 ank. 17:35

    Jeg ankom til Bangkok Suvarnabhumi et par timer før afgang, og ved PG's checkin-område, var der under et minuts ventetid, før jeg kom frem til en sød og smilende agent, der med et hjerteligt smil svarede "yes, Sir" og "of course, Sir", på mine spørgsmål. De var eksempelvis om hun havde et sæde ved nødudgangen til mig, og om flyet var "on time". Jeg skulle lige til at gå mod sikkerhedskontrollen, da jeg opdagede, at mit FF# ikke fremgik af boardingkortet. Det havde jeg ellers opgivet ved bookingen. Det undskyldte hun mange gange, og straks efter fik jeg et nyt boardingkort hvor nummeret fremgik.
    Bangkok Airways har den fantastiske fordel, at blot man melder sig ind i deres loyalitetsprogram, så får man som basismedlem med det samme +10 kg ekstra indchecket bagage, hvilket på economy så hæves fra 20 til 30 kg.

    Efter security og paskontrol gik turen mod loungen. Hvilken lounge? Bangkok Airways economy lounge selvfølgelig. For sådan en har PG også! I loungen er der et udvalg af snacks, iste, kaffe, te, aviser og blade (thai og engelsk), gratis wifi. Nuvel, det er ikke en SQ lounge, men der er til rådighed for alle passagerer, der flyver med Bangkok Airways!

    I loungen har man skærme, der har ankomst- og afgangsinfo for PG's og codesharepartneres flyvninger. Med den lille bonus, at man også kan se flyenes registrering!

    [​IMG]

    På vej mod gaten fik jeg øje på denne fugl, der måske ikke så meget længere skal frekventere BKK...

    [​IMG]

    Boarding foregik glidningsløst, og ombord på flyet får man en behandling, som ingen, absolut ingen, regionale flyselskaber tilbyder deres kunder i economy class. I hvert fald ikke noget jeg har oplevet i dette årtusinde. Ikke kun hvad angår catering, men også personalets oprigtige interesse i passagerernes velbefindende.

    Der gik ikke længe, før sådan en bakke blev uddelt.

    [​IMG]

    En treretters menu, med øl, vin, vand, kaffe, te... Uden beregning. Rigtigt metalbestik. Jeg nød måltidet, og tænkte med en blanding af fryd og medlidenhed over de tåber, der for cirka de samme penge havde booket en billet med AirAsia i den tro, at de havde valgt det rigtige.

    PG har et udmærket inflight flyer magasin, der har mindst en side om hver af deres destinationer.

    [​IMG]
     
    Kristian og AndersB "Synes godt om" dette.
  2. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Bangkok Airways PG710 operated by Bulgaria Air
    MDL-BKK
    Airbus 319 LZ-FBF

    afg. 14:15 ank. 16:40


    Jeg ankom meget sent til Mandalay International Airport, da min bookede og forudbetalte chauffør ankom 35 minutter forsent, og jeg samtidig havde læst forkert og troede at flyet skulle afgå kl 14:45, og ikke 14:15. Men det var nu ikke det store problem i en lufthavn, der vist kun havde to internationale afgange denne eftermiddag. Udover PG's, havde China Eastern også et fly til Kunming (KMG).

    Jeg ankom til checkin-skranken cirka 50 minutter før afgang, og var den trediesidste, fik jeg at vide. Jeg spurgte om flyet var fuldt, og fik det meget konkrete svar, at nej, der var kun 52 pax booket idag. Ingen computer blev benyttet, og mit boardingcard var allerede printet ud med sæde 6C tildelt.

    Nu har PG naturligvis ikke en lounge i Mandalay, men lidt havde de da i ærmet, for sammen med mit boardingkort fik man stukket sådan en her i hånden:

    [​IMG]

    og den blev vekslet til det her:

    [​IMG]
    Der var også andre muligheder. Kaffen kunne havde været te eller sodavand. Og tunsandwichen kunne have været en kyllingeburger.

    Allerede ved booking vidste jeg at Bangkok Airways havde wetleaset en A319 fra Bulgaria Air, og var selvfølgelig lidt spændt på hvordan det ville forløbe. Jeg har før fløjet med PG med et wetleaset fly. Det var på en tur fra USM til BKK, og det foregik ombord på et fly fra Drukair Royal Bhutan Airlines.

    Boarding foregik fra gate 6, og her var det lidt kaotisk, for et større kontingent kinøjsere, der skulle til KMG, fangede ikke lige, at det ikke var deres fly, der skulle til at boarde. Boarding foregik med bus. Jeg kom afsted med bus #2; den sidste.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ombord blev jeg mødt af to smukke, men absolut ikke asiatiskudseende kvinder, og det skulle vise sig at besætningen bestod af fire bulgarer og to thaier, heraf en mandlig af hver nationalitet. En bulgarsk sexbombe var purser! Her to af de menige bulgarere:

    [​IMG]

    Dagens store drama mellem thaierne og bulgarerne skete, da to japanere havde sat sig på businessclasssæderne, der dækker de to første rækker, og er 2-2, mod 3-3 bag tæppet. Bulgarerne argumenterede: "But we have no pax in business today!", og ville klart sende japserne ned bag tæppet. Den thailandske steward kiggede ned i gulvet, og sagde "It's ok". Og dermed havde de to japanere upgradet sig selv! De fik dog det samme at spise som os andre, men tæppet blev troskyldigt nok trukket for!

    Jeg havde fået sæde 6C, men da 6AB også var taget af et spansk ægtepar, rykkede jeg en række tilbage. Seatpitch var ok:

    [​IMG]

    Eftermiddagsmenuen denne dag, på den noget længere tur end min udtur, var ikke helt så prangende:

    [​IMG]

    PG's rutekort:

    [​IMG]

    Konklusion:
    For en totalpris for min booking på THB6510 (DKK1100) er jeg ovenud tilfreds. Jeg er så imponeret, og jeg kan ikke forestille mig et bedre selskab end Bangkok Airways. Topkarakter!
     
  3. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Glimrende trip report du har fået lavet og jeg er meget enig i at Bangkok Airways er et meget godt selskab med god service.

    Ovenstående tip er virkeligt godt og noget mange ferierejsende kan få gavn af. Så dette skal du have mange tak for.

    Hilsen
    Henrik
     
  4. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Husker tydelig 10 år tilbage med Bangkok Airways, hvor de servicerede "koh Samui", hvilket i sig selv er en interessant lufthavn bestående af nogle hytter og en brandbil. Afgang og ankomsthal var samme sted - måtte lige goodle det og wikipedia siger meget rigtigt:

    "Samui Airport is an unusual airport because there is no indoor area, except the gift shop. Notwithstanding it is the country's sixth busiest airporthandling more than a million passengers annually."

    Så husker udmærket bangkok Airways som et fint selskab og de havde vist interline med TG, så man kunne checke kufferten ind til CPH derfra!

    Godt skrevet og så kom man ned ad "memorylane"- @jefi99 - flere af disse rapporter!
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  5. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Koh Samui Airport (USM) er i dag noget mere end et par hytter og en brandbil. Den er blevet væsentlig udbygget for nogle få år siden. Det er den måske cooleste lufthavn i verden! USM er i øvrigt ejet af.... Bangkok Airways!
     
    Henrik Olsen og Kristian "Synes godt om" dette.
  6. AndersB

    AndersB Medlem

    Beskeder:
    13
    "Synes godt om" modtaget:
    18
    Point:
    13
    Var på Koh Samui sommeren 2013, og det er den cooleste lufthavn jeg har vært på. Det er, som det sies, ikke en hytte lenger, men en mengde "hytter".

    Bildet er tatt inne i "terminalen", man ser en buss som benyttes til fjernparkerte fly, og bak den er startbanen. A good place for a geek :D

    Smui.jpg
     
    jefi99, Kristian og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  7. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Super Trip Report..... Tak for kigget - god læsning :)
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  8. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    @jefi99 Er selv ved at undersøge muligheder for at komme til Koh Samui.
    Er der en årsag til at TG kun vil sælge full-flex billetter domestic (har prøvet mange forskellige datoer), hvorimod man kan komme t/r med PG for ok billige penge??

    Det kunne jo være lidt rart at vælge noget *A, hvis pris var ca. ens

    På forhånd tak :)
     
  9. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Lufthavnen på Samui er ejet af Bangkok Airways, så de ser ingen grund til at gøre det billigt for konkurrende selskaber.
    Generelt er BKK-USM en meget dyr rute, derfor tilbyder NokAir og AirAsia nogle billetter, hvor man flyver til/fra fastlandet (URT og NST) og så får bus+færge-transfer med. Det er også væsentligt billigere. De benytter dog den gamle lufthavn i Bangkok (DMK).

    Hvis pris var cirka ens, ville jeg i øvrigt vælge Bangkok Airways. Du kan tjene point til fx. Air Berlin Topbonus eller Etihad Guest, hvis du flyver PG.
    Den eneste fordel ved Thai er, at loungen i BKK er en smule bedre (TG har pandekagemaskine og sodavand, PG har popcorn og icetea). Men du har kun adgang med *G. PG giver adgang til alle gæster. De har dog også en Blue Ribbon lounge til business- og statuspassagerer.
    Og så optjener du selvfølgelig *-point hvis du flyver med TG. Men det er vist kun omkring 400 miles.
     
    tbh, Kristian, Beaglen og 2 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side