@Beaglen - fedt med den her Blog/log... - lad mig skitsere et scenario jeg har været ude for:
2014 efterår, købte jeg en rejse hos Expedia. Der skete desværre det, at Lufthansa mente det var smadder smart, at strejke. Det var kun shorthaul, der ville strejke. Jeg læste om det i nyhederne samt ringede ind til Expedia, men de kendte ikke noget til nogen strejke med Lufthansa. Så de ville ikke ombooke mig, Expedia lukker klokken 22 og derefter blev det offenligtgjort på Lufthansa's hjemmeside, at man istedet for Lufthansa kunne blive "frit" ombooket til SAs flyver. På det tidspunkt, var det så for sent og tænkte, jeg SKAL afsted til Kina så købte en SAS Plus billet, så jeg stod frisk og frejdigt i Frankfurt og ingen problemer med, at komme ombord der. Så skrev følgende om hændelsen til Expedia:
Så spørgsmålet er, er jeg blevet kompenseret rigtigt? - Warning, lang mail nedenunder:
----
Hej med jer,
Jeg har en klage, da jeg nu er blevet påført en ekstraudgift på 4.099 kr til køb af en SAS billet til Frankfurt. Jeg har ringet fra XXXXXXXX på alle nedenstående kald.
Kort er der sket følgende, ringede i går søndag d.19-10-2014 klokken 16:34 til jer og får fat i en svensk talende Expedia ansat, jeg fortæller ham at jeg har fået en viden om at Lufthansa har varslet strejke på alle kortruter og det influerer min tur til Beijing og jeg vil rigtigt gerne til Tyskland før for at nå min flyver til Beijing. Fik fortalt, at i ville være de første der får en sådan strejke at vide og han ikke vidste noget.. vi talte sammen i 14 minutter og 59 sekunder. Jeg mente stadigvæk, at han burde gøre noget eller undersøge det.
Ringede igen og fik fat i en kvindelig og dansktalende medarbejder søndag d. 19-10-2014 klokken 20:36, hun vidste nu at der var en strejke på vej og hendes 4 kolleger så på det samtidig, jeg afventede og hun kom tilbage og påstod at Lufthansa ikke havde instrueret dem i hvad de skulle gøre, jeg sagde igen at når jeg loggede på min lufthansa bestilling, stod der at jeg kunne flyve med SAS klokken 14:50 istedet for 14:45 med den nu aflyste Lufthansa. Vi aftalte, at hun skulle ringe tilbage når hun havde fået fat i Lufthansa. Se nedenstående skærmbillede jeg tog af Lufthansa's "Mybooking":
Hun ringede igen klokken 21:05 og fortalte at hun ikke kunne hjælpe, selvom hun kunne se at det var aflyst og SAS kunne flyve turen uden beregning. Vi talte sammen i 5 minutter og 57 sekunder. Hun lovede hvis der var ændringer, ville hun kontakte mig inden hun stoppede klokken 22 og ellers kunne jeg ringe selv på samme nummer, der var døgnåbent.
Ringede til jeres nummer 43682060 klokken 02:47 mandag d. 20-10-2014 og fik en telefonsvarer der sagde jeres åbningstider, det er smadder ærgerligt da jeg jo fik at vide jeg blev stillet videre til jeres amerikansk/engelsk talende kundeservicmedarbejdere, når i lukker ned klokken 22.
Ringede da i åbnede klokken 08:01 og indtastede min rejseplan og fik fortalt situationen og fik at vide jeg kunne flyve med SAS, men han ville undersøge. Blev ringet op af jeres medarbejder (Chris?)08:32 og vi talte sammen i 5 minutter og 21 sekunder, fik at vide at min booking klasse var udsolgt og jeg kunne starte en refundering. Men jeg vil/skal til Beijing, så sagde jeg prøvede lufthansa selv.
Prøvede mange gange Lufthansa og kom aldrig igennem!
Ringede igen til jeres nummer klokken 09:01 og indtatede mit nummer og blev ringet op af jer klokken 09:07 (af Chris?) og vi talte sammen i 14 minutter og 51 sekunder. Jeg sagde igen til ham, at jeg ikke var tilfreds med jeres håndtering og den ekstraudgift i har påført mig.
Jeg mener at jeg HAR reageret i god tid, i har ikke reageret som i burde ved at sørge for en ombooking til samme klasse tidligere eller kontakte mig om mine muligheder. Derfor klager jeg og vil gerne have en refusion på min 4.099kr af jer grundet fejlhåndtering af ovenstående situation. Se vedlagte rejseplan fra SAS.
Jeg har ringet fra mit mobilnummer hele tiden og blevet ringet tilbage på dette nummer og oplyst denne mailadresse hver gang.
Kristian
Svar fra Expedia:
Hej Kristian,
Jag har undersökt ditt ärende och jag beklagar det inträffade. Jag förstår att ni blev besvikna då ert flyg blev inställt på grund av strejk och att ni fick extra utgifter.
Jag kan se att flygbolaget gjorde en återbetalning på den sträcka som ni inte kunde använda 27 Oktober 2014 och det tar mellan 2-12 vekor innan man kan se återbetalningen efter det datum återbetalningen skickas iväg. Detta är flygbolagets process och och tyvärr ingeting som vi kan påskynda. Jag kan inte se vilket belopp som har återbetalats då vi endast kan se det totala priset för resan.
Ifall ni vill ha återbetalning för nya biljetter så måste jag hämvisa dig till flygbolaget med en reklamation då strejkt inte är någonting som Expedia har kontroll över.
Som en kompensation för det inträffade har jag utfärdat en värdekupong till dig till ett värde av 540,00 kronor. Denna lupong hittar du genom att logga in på ditt konto, där hittar du även regler & villkor för kupongen.
Jag önskar dig en trevlig helg.
Så svarede jeg:
Hej Expedia,
Jeg tror ikke i forstået hvad jeg skriver, men situation er, som beskrevet nedenfor, at JEG kontakter/ringer til jer, FLERE gange og beder jer ændre billetten, men det gør i ikke, og da det så endelig lykkedes at komme igennem til jer, så er det for sent, der er ikke flere pladser på den billetklasse jeg har købt. Jeg er blevet kompenseret med 540kr som i siger, men det er ikke det der er kernen i det her. Jeg har haft en ekstraudgift på grund af jer og at i ikke ændrede min billet som jeg bad jer om. Jeg er blevet påført en udgift på 4.099kr – 504kr = 3.595kr på grund jeres måde at håndtere den her rejse på.
Lad mig skitsere:
PS, glemte den værdikupon på 540kr, så dn udløb d. 31.12.2015
Click to expand...