Booking klasser (Y,A,B,F osv.)

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af Simon Toft, 1/10/14.

  1. Simon Toft

    Simon Toft Guest

    Når jeg læser på nettet om hvilke booking klasser der giver point syntes jeg der er en del og har tit svært ved at se på både booking sites samt nettet hvad de enkelte bogstaver betyder og giver af point.

    Hvis jeg skal fra A til B men kun klasse Y,B & F giver point hvordan ser jeg det så når jeg booker hos et andet selskab end SAS fx samt hvad bogstaverne betyder.
     
  2. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Det er generelt en jungle og rigtigt mange steder viser det ikke.

    Desuden skal man være opmærksom på at codeshare kan bookes i en klasse hos f.eks. SAS, men flyves den af United så kan den hos dem være en anden klasse. Og det er operating carriers klasse som tæller mht. bonuspoint.

    Så alt i alt vil det ofte være med bind for øjnene man booker billet og man kan kun håbe på det bedste.

    Booker man via rejsebureau kan man naturligvis spørge om klasse, men de kan ikke se hvad en evt. operating carriers klasse er efter "konvertering"...

    Netop dett er en af de ting som er komplet uoverskueligt og kun meget få har helt styr på..
     
    Michael Wahl og jefi99 "Synes godt om" dette.
  3. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Hvis der ikke er tale om codeshares, så kan du næsten altid se bookingklasserne, når du booker hos expedia. Hos andre OTAs og ofte også hos flyselskaber, får du det ikke at vide, eller skal lede efter fare basis i nogle svært tilgængelige tekster.
     
    Kristian "Synes godt om" dette.
  4. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Der er nogle vigtige sider (hvis SAS bonusmedlem), nemlig http://www.sas.dk/EuroBonus/Optjen-point/Flyselskaber/ - her kan du se hvilke klasser der optjenes point på og hvor mange de giver... - som sagt ovenfor luftfartselskabernes egne sider viser som regel booking klasse, SAS, United, Austrian, Swiss osv

    med hensyn til sites, var jeg ikke klar over Expedia, men det må jeg checke en anden gang, personligt har jeg fundet ud af, at Widerøe (https://www.wideroe.no/) gør det og meget klart endda:

    Capture.JPG

    Så klikker du der:
    Capture.JPG
    Det sammenligner du så under Austrian på det første link..
    Capture.JPG
    Ser så, at Q er en "lorteklasse" der kun giver 25% optjening og specielt til den pris den billet koster, så tilbage gå og finde en anden carrier og gøre det samme.. - egentligt ikke så svært.. - lidt puslespil, men giver en god ide om hvad man får!

    www.travellink.dk - der kan du også se klassen/billetregler inden du køber billetten, men som sagt af @jefi99 lidt svært at gennemskue...

    Capture.JPG

    Her klikker du og får en masse volapyk, men det vigtige er den her mht Bookingklasse:

    Capture.JPG

    Så tilbage og check med SAS siden og der ser du Turkish M klasse giver 100% optjening og så er det igang med bookingen..

    Jeg er en glad amatør der har lært mig selv det med de klasser og synes det er sjovt, når jeg har tid, til at optimere pris og bookingklasseforholdet.. - men principielt bør man få at vide hvilken klasse man køber inden man køber, men sådan er det desværre ikke! Håber ovenstående erfaringer hjalp lidt...
     
    Henrik Olsen og Simon Toft "Synes godt om" dette.
  5. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Men du vil stadig have et problem, hvis du f.eks. booker en codeshare. Her vil bookingklassen bliver konverteret til operating carriers egen klasse og det er sidstnævnte der danner grundlag for pointoptjeningen. Hidtil har jeg ikke kunne finde nogle steder hvor man kan se hvad klassen bliver konverteret til.

    Nu er f.eks. SK vs United ikke det store problem, da UA giver 100% optjening hos SK. Men der kan være mange andre eksempler på at du kan ende op med dårligere optjening end du troede.

    I sådanne tilfælde aner man faktisk ikke om man får bonuspoint og i givet fald hvor mange. Indkøb med bind for øjnene.
     
  6. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Ja, det er korrekt @Flemming Poulsen - codeshare er sku noget skidt :) - men erfaring har lært mig, at kommer rejsen op i en vis pris, så er der bonuspoint.. - men ovenstående var bare for at illustrere hvordan man checker Bookingklassen inden man køber rejsen!
     
    Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  7. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Det er rigtig tricky med codeshare. Jeg flyver stort set kun codeshare, hvis jeg ved, at operating carrier ikke har klasser med reduceret pointoptjenening eller ingen optjening. Jeg er for eksempel ikke bekymret for at flyve UA i USA på en SAS billet, da jeg ved, at UA giver 100% point på selv de billigste bookingklasser.

    Køber man en SAS-billet til Singapore/Asia-Pacific, som beflyves af SQ, kan man være næsten sikker på, at man får nada point - medmindre altså billetten er oppe i pris. Det er altid godt lige at checke, hvad den tilsvarende pris/bookingklasse er hos operating carrier. Dermed får en en idé om, hvilken bookingklasse det bliver oversat til, og hvordan pointoptjeningen ser ud. I eksemplet med SQ, skal man således være sikker på, at det minimum er W-klasse (hos SQ). Ellers får man kun reduceret pointindtjening eller ingen point.

    Der findes et tool derude, som kan oversætte codeshare booking-klasser, men det er noget outdated og iøvrigt aldrig helt færdigudviklet. Jeg stødte på det for første gang for en del år siden og det ser ikke rigtig ud til at være blevet vedligeholdt. Men check det ud her:

    http://wandr.me/tools/staralliance_codeshare_mapping.aspx
     
    Senest redigeret: 2/10/14
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  8. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Jeg plejer lige at finde rejsen på http://www.seatguru.com/ inden jeg booker - de plejer at finde fare-class frem, og viser codeshare og fly informationer etc..
     
  9. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Mig bekendt, kan man da ikke se noget særligt på seatguru (ud over cabin configs, naturligvis). Jo, man kan søge som på andre bookingengines, Kayak er meget bedre til dette. Det siger dog stadig ikke noget om, hvilken fare-class man flyuver på hos operating carrier, når der er tale om codeshare.
     
    Senest redigeret: 2/10/14
  10. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    http://matrix.itasoftware.com

    er også et fint sted at starte sin søgning. Her kan du ikke booke, men et godt værktøj til at se bookingklasser, priser, muligheder m.v.
     
  11. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
  12. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Det har du ret i. Der kan godt findes ting som er svære at finde nogen som sælger....
     
    Kristian "Synes godt om" dette.
  13. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Henrik Olsen og DKresident "Synes godt om" dette.
  14. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    et lille fif hvis man er til Staralliance og point, så giver V klasse 100% på EB og kun 25% på M&M... - så bliver det straks meget sjovere at rejse til Interkontinentalt og optjene point...
     
  15. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    De Turkish og Qatar-priser, som ITA viser kan i 98% af tilfældene aldrig bookes.
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  16. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,276
    "Synes godt om" modtaget:
    2,123
    Point:
    113
    Hvad betyder bookingklasse K og O (SAS)
     
  17. THammer

    THammer VIP medlem

    Beskeder:
    1,562
    "Synes godt om" modtaget:
    5,634
    Point:
    113
    Peter Krogh Frausing "Synes godt om" dette.
  18. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Er der nogen der har en oversigt over eller skrevet ned, hvis man flyver med partnere? - f.eks. kan jeg nogengange finde SAS sæder på TG951 til Bangkok og SQ til Singapore?
     

Del denne side