Idag skriver Århus Stiftstidende, at alle miljøgodkendelser til en vandflyrute mellem Århus og København nu er på plads. Initiativtagerne bag ruten har endda indkøbt et fly, som skal benyttes på Read the whole post here. Hvad mener du? Er dette projekt et luftkastel, som aldrig ser dagens lys eller er der tale om et reelt behov for sådan en rute? Kan et et lille vandfly konkurrere med tog, bil, bus samt det eksisterende udbud af fly fra Tirstrup? Bliver tidsbesparelsen reelt af større betydning når flyet skal lande helt ude ved Trekroner Fortet i København? Hvordan bliver regulariteten på sådan en rute når vintervejret sætter ind? Del gerne dine holdninger til dette projekt nedenfor.
Jeg glæder mig til at se vandfly-trafik i Danmark - en løsning jeg kan se grundlag for, imellem flere byer her i Danmark. Jeg syntes at landingspladserne er super centrale, i forhold til de nuværende, til fly med hjul. Jeg tror på, at hvis vi får flere vandfly i Danmark, vil behovet for de nuværende indenrigsruter uddø (måske med undtagelse af CPH-BLL og CPH-KRP Dog syntes jeg at det er rimeligt sløjt, kun at starte op, med et enkelt fly... det er vel en afgang hver 3. time... max??? hvis det her skal være en success, skal der da min. være én afgang i timen? Men positiv udvikling, jeg glæder mig til det bliver en realitet!
Vandfly er og bliver nok et niche-produkt i Danmark. I Århus vil det være en fordel at starte tæt på centrum, men i København er jeg mere i tvivl om hvor meget tid det sparer at lande helt ude ved Trekroner. Der er godt nok stadig et stykke vej ind til centrum. Desuden er ruten nok mest henvendt til travle erhvervsfolk (prisen taget i betragtning) og spørgsmålet er hvor interessant de finder det at regulariteten muligvis bliver noget ustabil pga. vejrforhold m.v. Søfly er noget mere følsomme overfor vind og vejr når de skal lette/lande og vinterperioden kan betyde lange perioden uden trafik pga is i vandet. Prisen vil altid være høj på sådanne ruter pga det lave passagertal, så det bliver nok ikke nogen erstatnings for eksisterende ruter, men et supplement for en niche. Skal prisen ned, så skal man have volumen og det kan man aldrig få med sådan en rute. Men spændende projekt og sjovt hvis vi kommer til at se søfly i rutefart. Spørgsmålet er så om man kan få kunder til at betale 1.800 kr. pr. vej for at flyve til/fra Århus. Jeg håber de lykkes, men må nok indrømme at jeg er skeptisk overfor om økonomien kan hænge sammen i sådan en rute.
Spændende læsning og projekt. Jeg synes også hans partnere var værd at bide mærke i og også lokationen. Trekroner / langelinje er let at komme til for både advokaterne inde i byen og for de store advokathuse derude (Plesner, Bech-Bruun) -- ja selv Mærsk er relativt tæt på. Og 1.800 er ikke dyrt HVIS det rent faktisk kan løbe rundt til den pris og det ikke er prisen hvis man bestiller 3 mdr i forvejen. En SAS one-way kl 17.45 CPH-AAR i dag står netop nu i 1349,- så prisforskellen skræmmer næppe deres målgruppe. Men bonusprogram må vi nok skyde en hvid pil efter *snøft*
DSBs hurtigste Lyntog tager 2:43 fra Århus til København, vandflyver tager 45 min , men lander et sted i Kbh der nok tager ca. 10 min at komme ind fra, samt transporttid samt check-in i Østhavnen i Århus, så tidsforskellen reduceres, samt komforten ved efterårets vindstød nok er begrænset.... En retur flyvning hver vej vil nok være maks behovet...
Vandfly skal erstatte al flytrafik mellem AAL og CPH? - så tror jeg Airbus skal til at forske i pontoner ....
DSB 1. klasse kan lige gå an, men når man først havde siddet i 1.klasse i X2000/3000 , så ser man hvor langt DSB er bagude....
Så har de offentliggjort fartplan: https://www.facebook.com/vandfly/ph...1828.950451828364380/1012479882161574/?type=3
"Flyet har på denne rute kapacitet til 12 mænd, 15 kvinder eller 17 børn" Tænkte lige, at dette er en spøg. Men læste videre og fik så forklaringen.
Håber da det lykkes for dem, men jeg er nok ikke i målgruppen. Og det er lige dyrt nok for 'bare at prøve'.
Så den her til morgen flyve meget lavt henover motorring 3 ved Buddinge og indover DONG og Las Vegas (Ikea centret).
Var lige ude at se giraffen her til morgen ved Nordre Toldbod i det gode vejr. Desværre ingen billeder, der var alt for meget modlys til at det kunne blive godt. Hvis man tager derud om eftermiddagen skulle det blive til nogle gode billeder til gengæld! De har en lidt lang taxitur ind/ud forbi Middelgrundsfortet så hvis man vil se start/landing skal man nok tage ud på Refshaleøen i stedet. Jeg og min kammerat spekulerede i at det er pga trafik og hastighedsgrænser i inderhavnen. Som ekstra bonus får man ved ankomst kl 8 saluterings-skuddet fra Sixtus med, når Rigets Flag sættes: http://navalhistory.dk/Danish/Flaget/RigetsFlag.htm
Sad i bilen og min telefon lå i min taske - jeg prøvede skam, men da jeg var ved at svinge fra midterbanen ind i indersporet tænkte jeg at dette måtte opgives!