De øvrige skandinaviske lande vil sælge op mod 19 millioner af deres SAS-aktier, oplyser den svenske regering. http://www.dr.dk/nyheder/penge/norge-og-sverige-saelger-ud-af-sas-aktierne
Interessant at se om en industriel spiller/konkurrent samler aktierne op eller det blot ender hos en finansiel investor. Det første kunne jo på sigt føre til et reelt ejerskifte...
Skrækscenariet der, ville være hvis Wallenberg familien gør det, så bliver det endnu mere Svensk Altid Svensk.
Hvis jeg nu var den danske finansminister, så trak jeg lidt i trådende og købte de aktier som svenskerne og nordmændede ville sælge og dermed forøgede den danske ejerandel. På længere sigt når majoritet var erhvervet, så trække hovedkvarteret til København og omdøbe det til DAD (Dansk Altid Dansk)
Men er der mon nogen chance for at SAS nogensinde kommer til at blive en god forretning? Jeg tænker umiddelbart at de altid vil være under pres, indtil den dag hvor de (måske) bliver opkøbt eller fusioneret.
Det kunne jo også være kineserne. De har jo købt Volvo (ikke kun en enkelt bil, men hele firmaet) og de er også meget interesseret i infrastruktur (havne og lufthavne) i Sydeuropa.
Ha ha - du fik lige taget "gassen ud" af min smart ass kommentar, hvor jeg ville have sagt "Det har jeg også"
Interessant... kan vel næppe være mange finansielle insitutioner som tror det er en fantastisk investering at købe sig ind i SAS... Men jo IAG (BA) ville da sidde tungt på nordeuropa og virkeligt give OW et skub op i forhold til *A... LH har jo altid været det "naturlige" opkøb, men har jo ikke slået til... og så er der dark-horse Etihad som jo måske stadigt har brug for mere og virkeligt ville komme op og blive en rigtig spiller med AB, Alitalia og Air Serbia under deres (halve...) vinger. Spændende. Kinerserne tror jeg ikke rigtigt jeg tror på...
Spørgsmålet er om man burde gå ind i aktien? Altså der er vel fald i dag, men hvis der kommer et bud, bør aktien jo stige og "fundamentalt" er aktien vel ok...
... hvad med selve Diamantkortet for aktier? Tivoli opererer med sådan et koncept - om end der skal over 40.000 DKK på bordet for "bare" at få et sølvkort
Sådan set en meget god fidus, hvis man ellers gerne vil have et Tivolikort: Prisen for et sølvkort er 600 kr.. Med brug af f.eks. ca. 40.000 (kursen svinger lidt) - f.eks. via sin alderspension - giver det en forrentning på ca. 1,5% - skattefri. Det kan snildt konkurrere med renten på kontantkontoen - til den gode side.
Her i omgangskredsen er SAS = Svensk Alt Sammen, så din nye virksomhed bør hedde DAS, det passer også meget bedre med den oplevelse man har på Economy med SAS/DAS
DAS... Jeg kan lige forestille mig priority boarding i de trange omgivelser - træk bukserne ned og gå baglæns ind
NØØØØJ - kammertonen ??? /DSGM (Ville ALDRIG gå med bar r... baglæns ind i en SAS maskine, hvor man risikerer at møde en af deres mandlige stewardesser.... )