Sammenbrud i piloternes overenskomstforhandlinger - aftale udløber 31. marts 2022

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Henrik Olsen, 29/3/22.

Tags:
  1. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    11,648
    "Synes godt om" modtaget:
    26,801
    Point:
    113
    Så kom vi her til igen (igen igen....):

https://insideflyer.dk/sammenbrud-piloterne-i-sas-forlader-overenskomstforhandlingerne/

Piloterne i SAS har valgt at forlade forhandlingerne allerede på andendagen af forhandlingerne..... Det tegner altså ikke godt!

Vi afventer fortsat at få piloternes side af sagen, men uanset, så er det et SAS i financiel knibe og det kommer alle medarbejdere til at skulle deltage i at sikre at SAS overlever ifølge SAS FORWARD spareprogrammet.

Så er det tiden at få brugt ens EuroBonus poing eller er SAS for stor til at falde?

Henry "Synes godt om" dette.
  2. frankbrix

frankbrix Priority member

Beskeder:
    577
    1,488
    Point:
    93
    Hvornår kan vi forvente at de første flyvninger kan blive berørt af en evt. strejke?

Henry, PENSIONISTEN og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  3. Henrik Olsen

Beskeder:
    11,648
    26,801
    Point:
    113
    Hvis aftalen udløber på torsdag, så er det vel reelt muligt allerede der? Men der skal vel komme et strejkevarsel?!!?

Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  4. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN VIP medlem

Beskeder:
    1,597
    6,838
    Point:
    113
    Hvis nu økonomisk kollaps - konkurs - findes chapter 11 i DK/SE/NO ?

Henry og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  5. Henrik Olsen

Beskeder:
    11,648
    26,801
    Point:
    113
    – Vi er en del av et større fellesskap hvor man forhandler om en reell lønnsøkning. Det er vanskelig å se at det er arbeidstakerne i SAS som skal ta ansvar for en pandemi, sier Klokset.

– Vi har alltid tatt ansvar når SAS har hatt behov for det. Det har vært slike runder før, og da har vi justert våre arbeidsvilkår. Men vi ser ikke behov for store justeringer i våre vilkår i den konkurransesituasjonen SAS er i nå, sier han.

Det forlyder at reglerne i Norge betyder at en strejke ikke kan ske før om cirka 14 dage.

Så velkommen til en strejke omkring Påske :-(

PENSIONISTEN, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  6. Henrik Olsen

Beskeder:
    11,648
    26,801
    Point:
    113
    Ja - det er en re-konstruktion af firma vi taler om. Så det kan godt lade sig gøre. Men det bliver skisme ikke kønt.

Det var jo det som Norwegian reelt gjorde i Norge. Beholdte navnet men alt andet blev “efterladt”.

7. mikkelhk

mikkelhk VIP medlem

Beskeder:
    302
    924
    Point:
    93
    Av for den. De må gerne lige vente til efter SK953 er lettet fra CPH i morgen formiddag.o_Oo_O
    De kan vel reelt set godt starte en -overenskomststridig- strejke i morgen, i Danmark er der vel 4 ugers officiel varslingsperiode på overkomstmæssige strejker?

PENSIONISTEN, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  8. Henrik Olsen

Beskeder:
    11,648
    26,801
    Point:
    113
    Der er lidt forskellige regler på det i DK og i NO. I NO skal der vist gå 14 dage og i DK er det med et længere varsel.

Men lad os nu se dagen i dag og i morgen an. Tror ikke der lige sker noget før.

PENSIONISTEN, mikkelhk og Henry "Synes godt om dette"
  9. Henrik Olsen

Beskeder:
    11,648
    26,801
    Point:
    113
    God tur - skriv gerne lidt og vis billeder på hvordan SAS service og catering er lige nu :)

PENSIONISTEN, mikkelhk og Henry "Synes godt om dette"
  10. Offlyer

Offlyer SK937 will be back

Beskeder:
    1,268
    4,202
    Point:
    113
    Var på SK935 og SK932 på Plus i sidste og forrige uge. Ganske kort:

På begge ture:
    Velfungerende priority boarding
    Solidt glad og serviceminded crew
    Det irrerterer mig grænseløst at man på Plus skal bestille alle drikkevarer på en gang. Hvorfor ikke pre-dinner, dinner og så avec m.m.?
    Naturligvis fuldt mundbind under hele flyvningen.
    Ingen Mikkeller øl :(

CPH-SFO
    Hovedretter blev annonceret med fuldt beskrivelse og ikke blot som "kylling" og "fisk". Jeg valgte laks med bulgur - som viste sig at være torsk med bulgur :cool: - men velsmagende. Det tilhørende brød var rugbrød - hvorfor?
    Besætning var løbende igennem med drikkevarer og snacks
    Polarrulle midt på flyvningen
    Fornuftigt andet måltid - koldt. Dog igen med rugbrød. Kan kun være et mindretal der synes det er fedt

LAC-CPH
    KÆMPEstore hovedretter. Ret velsmagende. En hvid fisk (?) med knækkede hvedekerner og bøf gullasch blev tilbudt. Lækker salat og en kaloriebombe af en chokolademousse. Uden at være sikker så det ud til at tilbudet (ikke det varme) var lidt anderledes på GO
    Besætning var løbende igennem med drikkevarer og snacks
    2* sandwhich midt på flyvningen
    Solidt morgenmåltid med frugt, skinke, ost og æg. Og en stenhård kold bolle.

Erwin Lansing, Beaglen, klausbm og 7 andre "Synes godt om" dette.
  11. Henrik Olsen

Beskeder:
    11,648
    26,801
    Point:
    113
    Det var da meget positivt og gode erfaringer - tak for at dele :)

PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  12. mikkelhk

mikkelhk VIP medlem

Beskeder:
    302
    924
    Point:
    93
    Det skal jeg prøve at huske - vi flyver på en helt plain Go Smart-billet, og vi har ikke bestilt specialmåltid eller premiummenu på udturen, så der bliver det helt standard Go-servering. Vi overvejer dog at bestille premiummenu til hjemturen den 9. april, da det er en aften/natflyvning.

PENSIONISTEN, Henry og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  13. Henrik Olsen

Beskeder:
    11,648
    26,801
    Point:
    113
    Jamen - tænker de fleste af os flyver ret så meget på economy billetter. Så det er da bestemt godt at se hvordan det er lige nu.

14. jespersm

jespersm VIP medlem

Beskeder:
    710
    2,104
    Point:
    93
    jaja, men vi ved jo alle, at coronavirus er bosiddende i varme boller, så derfor må vi glæde os over de kolde!

Nielspg, Offlyer, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  15. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN VIP medlem

Beskeder:
    1,597
    6,838
    Point:
    113
    Jeg kan ikke dy mig i at spekulere om hvorledes pilotforeningerne ville reagere, hvis SAS pludselig om et par dage fremsatte flg erklæring :
    1) SAS lukker og slukker flyvirksomheden for en periode.
    2) SAS personale opsiges med undt. af personale på livsnødvendige poster f.eks. mekanikere.
    3) SAS eurobonus medlemmer kan indtil videre opretholde et inaktivt medlemskab på basis af nuværende niveau.
    4) SAS´s genopståen vil blive annonceret efter alle nye personale kontrakter er forhandlet på plads.

Senest redigeret: 30/3/22
    Henrik Olsen, copenhagenboy, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  16. Henrik Olsen

Beskeder:
    11,648
    26,801
    Point:
    113
  17. Henrik Olsen

Beskeder:
    11,648
    26,801
    Point:
    113
    Det er slet ikke et “far out” scenarie desværre. Det er nok medicinen for at videre til et sted hvor SAS er konkurrencedygtigt.
    Især når en del af produktionen nu er i to separate selskaber. Så er det “kun” kerne SAS som rammes og det kan “nemmere” komme igennem en rekonstruktion.

18. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN VIP medlem

Beskeder:
    1,597
    6,838
    Point:
    113
    Er det ikke lidt en gyser ? Mange kunder venter på nyt om SAS´s fremtid.

- Jeg selv har 2 billetter i april som vil forny min EBD status pr. 01aug22 frem til 31jul23).
    - Og 2 billetter i aug22 begge til Belin
    - Og 3 billetter i sep 22 alle 3 til ZRH
    - Og retur BONUS business på sk935/sk936 jan23 + videre bonus eco med UA til HNL.
    Mistede investeringer eller hvad ?

Fribytter, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  19. Henrik Olsen

Beskeder:
    11,648
    26,801
    Point:
    113
    Jeg tænker ikke at det kommer så vidt - trods alt. Tænker at piloterne kommer tilbage til bordet og der findes en (kortsigtet) løsning.

20. Fribytter

Fribytter VIP medlem

Beskeder:
    180
    540
    Point:
    93

Har du betalt med CC går du vel bare til din bank, og får dem refunderet, det gælder vel om at du ikke har fået den vare du har betalt for. Det har jeg brugt en del under corona afbud. Der giver jeg som regel 4 uger til flyselskabet for refusion, og hvis det ikke sker melder jeg det til banken, får jeg pengene inden for 48 timer fra banken. Dog skal det siges at jeg har kun amerikanske CC, og der er kundeservice altså bare i top... Det samme sker hvis jeg er blevet tilfældigt opkrævet for en eller anden skade på "alufælge" ved billeje i eksempelvis DK...

jespersm, Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om dette"

Del denne side