SAS giver kunder som rejser let større valgfrihed MA, FEB 08, 2016 08:00 CET SAS har siden efteråret 2015 tilbudt SAS Go Light på udvalgte destinationer i Europa og responsen fra kunderne har været meget positiv. Derfor lanceres SAS Go Light nu på samtlige Europa-destinationer. SAS Go Light er til de kunder, som vil rejse let og kun med håndbagage, og som samtidig ønsker en lavere pris. Rejsende, der kun medbringer håndbagage, kan fra den 27. april flyve til en lavere pris på alle ruter mellem Skandinavien og det øvrige Europa. SAS Go Light lanceres nu som et supplement til de eksisterende billettyper SAS GO og SAS Plus og retter sig mod de kunder, som vil rejse let og kun med håndbagage. Prisen på SAS Go Light bliver cirka 120 DKK lavere end SAS Go. – Vi har lyttet til vores kunder, som efterspørger et mere enkelt alternativ og billetter til en lavere pris, når de rejser uden bagage. Derfor lancerer vi nu SAS Go Light på alle europæiske destinationer. Eftersom billetten er et tillæg til vores andre billettyper, giver vi nu vores kunder endnu flere valg og mulighed for at vælge netop den billettype, som bedst matcher deres behov, siger Stephanie Smitt Lindberg, chef for produktudvikling og kundeloyalitet i SAS. I SAS Go Light indgår som altid 24 timers fortrydelsesret, tilvalg af sæde 22 timer inden afrejse samt kaffe og te ombord. Det er muligt at købe adgang til SAS Lounge og at tilkøbe bagage fra 179 DKK. Det er derfor billigere at rejse med SAS Go, hvis man har behov for at have indchecket bagage med. EuroBonus-fordele gælder også for SAS Go Light. Det betyder for eksempel, at Sølv-, Guld- og Diamant-medlemmer kan medbringe bagage uden beregning, når de har booket SAS Go Light. SAS Go Light vil ikke være tilgængelig indenrigs, inden for Skandinavien eller uden for Europa. SAS Go Light har siden efteråret 2015 været testet på udvalgte ruter inden for Europa og har fået god respons fra SAS’ kunder.
dejlig nyhed Så længe de fortsat giver Eurobonus/*G fordele så er der kun positive ting at sige om dette.
Ja fin nyhed, hvis det rent faktisk betyder at billetterne bliver billigere, end idag. Det med at prisen for GO Light, skulle være 120kr. billigere, har jo vist sig ikke at være sandt, eftersom prisen på GO-produktet blot blev presset op, ved implementeringen af det nye priskoncept, sidste år. Det har jo betydet at den reelle besparelse ikke har været mere end 0-50kr. Eksempelvis kostede de billigste billetter på ruten CPH-CDG førhen 399kr. i GO med baggage. Nu koster det 399kr. at flyve på samme strækning uden baggage i SAS Go Light og 519kr. inkl. På ruten CPH-AMS kostede de billigste billetter før også 399kr. med baggage. Idag koster det 349kr. at rejse uden baggage og 469kr. inkl. Så altså en minimal besparelse. Konklusionen må altså næsten være: at billetterne for rejsende med baggage bliver dyrere, mens det bliver marginalt billigere for dem uden... - Men absolut en fordel at statuskunder fortsat kan medbringe baggage.
Mon ikke det bare er et spørgsmål om tid inden det også bliver justeret til hvad konkurrenterne gør. SAS "halter jo en del efter her", så der kommer nok en melding om et halvt års om at "nu har vi lyttet på kunderne og de ønsker ikke længere dette" ;-)
Der er jeg måske for godtroende, men tror ikke de vil ændre disse fordele. Norwegian har netop optimeret deres reward-program, så du nu kan vælge gratis baggage som en perk, så SAS vil stå meget svagt i kampen hvis alle ligepludselig skal betale. Bare fordi LH Group har lavet dette (latterlige) tiltag, så tror jeg ikke SAS følger efter på denne her.
Hmm hvis jeg må tillade mig at tage den negative hat på her. "– Vi har lyttet til vores kunder, som efterspørger et mere enkelt alternativ og billetter til en lavere pris, når de rejser uden bagage." Lyder i mine ører som en gang PR bulls... De har behov for, at matche lavpris selskaberne i OTA søgemaskinerne, og så få pengene ind på ancillary revenues så som baggage, sædevalg, madvalg osv. Tror desværre blot det er skridtet mod, at SAS bliver endnu mere et lavpris selskab i stil med Norwegian i fremtiden. Men måske er det bare mig der er pessimist - det er sket før i historien
Jeg gad vide hvad deres motivation er for ikke at indføre det indenrigs... Jeg har lidt svært ved at se hvad den skulle være, når de nu tilsyneladende på øvrige ruter hovedsageligt har "hævet" prisen ved indførelse af Go Light. Det skulle så kun være hvis de er bange for at komme til at ligne Norwegian for meget på hjemmemarkedet, men det gør de vel næsten allerede.
Så du tænker at de også på indenrigsrejser vil forhøje priserne i Go, men uden at indføre Go Light? Ja hvorfor ikke...