Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Lad os sige det med det samme – tallet er stort og det vidner om at konkurrencen forsat er benhård og har været det et stykke tid. Dette har gjort at pengekasserne for mange flyselskaber blev tomme og derfor måtte lukke ned.
I alt har vi optalt at der er hele 23 flyselskaber som i 2019 måtte lukke og slukke ned. Det gør 2019 til det år med flest konkurser indtil videre.
Men årerne før var der også markante flyselskaber som måtte lukke. I 2017 var det for eksempel airberlin. Det samme var virkligheden for Monarch Airlines, som også var en stor charteroperatør. I 2018 var det Primera som efter et forfejlet sats på oversøiske rejser måtte lukke ned.
Thomas Cook Airlines
Det største flyselskab som gik konkurs i 2019 var Thomas Cook Airlines. De blev ramt af en masse usikkerhed omkring blandt andet Brexit, som gjorde at mange englændere ikke ville bestille rejser. Dermed endte pengekassen med at løbe tør. Spies og den nordiske del af flyselskabet blev reddet og købt af et selskab med Peter Stordalen i spidsen. Nu hedder den del Sunclass Airlines.
22 andre flyselskaber gik konkurs
Udover Thomas Cook Airlines, så er der også flere andre flyselskaber, som har påvirket danskerne. Det er for eksempel WOW air der da de stoppede fjernede en del ugentlige afgange fra Københavns Lufthavn. Så disse konkurser påvirker også ønsket om vækst i Københavns Lufthavn og mindre udbud giver også højere priser – primært på de direkte ruter.
Se den lange liste her, som Independent har lavet:
- Germania
- California Pacific
- FlyBMI
- Insel Air
- Asian Express Airlines
- WOW Air
- Aerolíneas de Antioquía
- Air Philip
- Jet Airways
- Avianca Brasil
- Avianca Argentina
- Al Naser Wings Airlines
- Aigle Azur
- XL Airways
- Adria Airways
- Peruvian Airlines
- New Gen Airways
- Via Airlines
- TAM Bolivia
- Taron Avia
- Astra
Kan vi forvente det samme i 2020
Vi kommer nok ikke op på det samme antal i 2020. Det er også typisk vinterhalvåret, som er der det viser sig om de enkelte flyselskaber har solgt nok eller har sparet penge nok sammen. I vinterhalvåret er der ikke så mange kunder i butikken og derfor skal flyselskaberne have polstret deres økonomi i de andre måneder.
Hvis vi kigger på Norwegian, som af mange er dømt lukningstruet, så har de i slutningen af 2019 fået sikret sig økonomi til at klare 2020 ud. Dette er selvfølgelig afhængigt af hvordan deres billetsalg forløber, samt ting som prisen på flybrændstof. Dertil forventningen om at Boeing 737 MAX flyene igen kommer på vingerne. Så der er mange ting som kan ændre på dette – især når et flyselskab ikke helt har fået opbygget en solid pengekasse.
Så vi tror at 2020 bliver meget mere stille, og at 2021 igen kan blive et år, hvor en større række flyselskaber må lade livet. Mængden afhænger også at konsolideringerne blandt flyselskaberne. Så sent som her mellem julen og nytåret har Aegean Airlines budt på Croatian Airlines.
[…] 2019 gik hele 23 flyselskaber konkurs. Det var nok det hårdeste år for branchen og ting som konkurrencen, overkapacitet på mange […]