Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Mange vælger at holde årets sommerferie i Danmark. Rejserestriktioner og usikkerheden om, hvornår de hæves gør det vanskeligt at holde planlægge ferie til udlandet.
Danskerne skal genopdage Danmark som turistland og gøre brug af de mange oplevelser, der findes herhjemme. En ny landsdækkende kampagne til 21 millioner kroner skal hjælpe med til det. Overskriften for kampagnen er: ”Meget mere end bare Danmark”. Den skal gøre op med idéen om, at ferie i Danmark er det kedelige alternativ til en fed sommerferie i udlandet.
For turismeerhvervet er hårdt ramt af den globale corona-krise. Det gælder også dansk turisme. Og når smittefaren fra corona-virus lukker verden omkring os ned, åbner det til gengæld muligheder for, at de mere nære oplevelser rykker tættere på.
Danmark er et skønt ferieland. Men nogle af de steder, der er rigtig dejlige at være er samtidig også rigtig hårdt ramt af corona-krisen. Så vi skal have flere danskere til at holde mere ferie i Danmark i år. Nogle vil tage deres første badetur i Vesterhavet i år. Andre vil måske genopdage Bornholms rokkesten og røgerier. Og andre igen vil besøge fynske herregårde i jagten på gode natur- og madoplevelser. Vi skal inspirere både dem, der vil holde flere ugers ferie i Danmark og dem, der kun skal ud på endagsture.
Simon Kollerup, Erhvervsminister
Tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af danskere, der holder ferie i Danmark, er steget de senere år. Det er med andre ord blevet mere populært at holde ferie i Danmark. Men der er fortsat cirka 40 procent af danskerne, der stadig ikke holder ferie herhjemme, viser tal fra VisitDenmark. Der er med andre ord stadig et stort potentiale i markedet.
Bredt samarbejde om kampagnen
Bag den nye kampagne står 19 danske destinationer, Brancheforeningen Danske Destinationer, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Storbyturisme og VisitDenmark. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har bevilliget 10,3 mio. kr. Derudover har en gruppe af de store offentlige aktører i dansk turisme bidrager med yderligere 10,7 mio. kr. til kampagnen.
Det er positivt, at både de nationale turismeorganisationer og de lokale destinationsselskaber er gået sammen om at få flere danskere til at genopdage Danmark og lægge deres feriebudget herhjemme i år. Det formål har vi valgt at støtte med 10 mio. kr., fordi vi tror, at vi på den måde kan være med til at holde hånden under de mange små og store danske turismevirksomheder, der er rigtig hårdt ramt på grund af corona-krisen.
Jakob Riis, formand for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
Kampagnen tager talemåden ”vi skal bare være i Danmark i år” under kærlig behandling. For Danmark er meget mere end “bare”. Det skal kampagnen minde danskerne om ved at fortælle om de mange gode sommeroplevelser vi kan få i hele landet. Og dermed give danskerne lyst til at rejse rundt og genopdage deres eget land.
Når krisen er størst, løfter vi sammen og der er uendeligt kort fra tanke til handling. Det tog mindre end 4 dage at få alle destinationsselskaberne over hele Danmark, til at kaste godt 7 mio. kr. ind i denne fælles kampagne, som gennemføres på tværs af både VisitDenmark og de lokale aktører, og med støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Midt i en historisk dyb krise er denne kampagne fortællingen om et historisk og positivt samarbejde i dansk turisme.
formand for Danske Destinationer Jens Müller.
- Insideflyer har tidligere skrevet om mulig sommerferie i Danmark i disse artikler:
- Bondegårdsferie
- UNESCOs danske verdensarv
- 65 danske hoteller giver dobbelt så mange bonuspoint
Skriv et svar