Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Tre måneder efter rejsen med Lufthansa First over Atlanten nyder jeg fortsat godt af turen. De dyre billetter giver nemlig en ordentlig slat bonuspoint – i mit tilfælde så meget, at jeg gik fra nul til Guld (næsten) med SAS Eurobonus. Her får du sidste kapitel i John Christensens rejsebrev.
At købe billet på første klasse med reelle kontanter er forholdsvis dyrt. Ikke desto mindre var det, hvad jeg gjorde for at få opfyldt et stort ønske om at prøve turen på First. Her tre måneder efter turen tænker jeg stadig ofte tilbage på min rejse og de ting, jeg fik oplevet undervejs. Jeg kan kun konkludere, at den for mit vedkommende var en stor succes med få minusser undervejs. Og jeg ved også, hvad jeg kunne tænke mig at gøre lidt anderledes, hvis jeg igen skulle få mulighed for at tage en tur på First.
Mit vigtigste budskab til dig, der tænker på at tage en lignende tur er, som jeg tidligere har nævnt, at du skal sørge for at få sat ord på, hvad der er vigtigst for dig med turen – og bagefter få opfyldt disse vigtigste krav – hvad enten det er ønsket om privat limousine-service ud til flyveren, eller det er din egen suite om bord. For det er surt at bruge mange penge på noget, hvor man efterfølgende kommer hjem og tænker – ”Så mange penge for så lidt!!”.
First Class gav Guldkort
Én ting er jo selve flyveturen og den ultimative service om bord. Men en del af billetten inkluderer jo også adgang til de eksklusive First Class Lounges, hvor du får en udsøgt service. Ligeledes får du med en billet i F eller A, som førsteklassesbilletter benævnes i bookingklasse, en masse privilegier som Fast Track, mere baggage, personlige assistenter mv.
En tredje ting er optjening af de såkaldte bonus point, hvis du er medlem af et af flyselskabernes loyalitetsprogrammer. Jeg selv er medlem af blandt andet SAS EuroBonus, der giver point på kontoen, når jeg flyver med et af de mange selskaber i Star alliance samarbejdet, som SAS er medlem af – heriblandt Lufthansa. Jeg er også medlem af FlyingBlue, der bl.a. rummer Air France og KLM, og jeg havde begge programmer (FlyingBlue & Star Alliance/SAS Eurobonus) i tankerne, da jeg søgte på billetter til min tur på First Class.
Ikke at du skal vælge billet efter bonusprogram, men i mit tilfælde, hvor jeg var meget i tvivl om en billet i La Premiere med AirFrance eller Lufthansa First, så tænkte jeg, at jeg fik mere ud af points med sidstnævnte, som via Star Alliance giver point på min SAS Eurobonus konto.
Jeg mener, at SAS Eurobonus (Star Alliance) er bedre end Flying Blue, samt at jeg flyver væsentlig mere med Star Alliance selskaber og derfor har mulighed for at tjene flere point her. Men som jeg også skrev i et af de tidligere kapitler, så steg AF-billetterne ret meget, og jeg endte med LH helt uden at tage et reelt valg med hensyn til bonusprogram.
Min billet på første klasse hos Lufthansa gav mig en del – for ikke at sige ret mange point på kontoen hos SAS. Men hvorfor ikke bare få points på min Miles & More-konto, der er Lufthansas eget bonusprogram og en pendent til SAS Eurobonus? I mit tilfælde af to årsager:
1: Jeg flyver oftere med SAS end med Lufthansa og samler de fleste points her. Der er normalt forskel på, hvor mange points selskaber giver på tværs af hinanden i Star Alliance-samarbejdet. Normalt får man flest points hos det flyselskab, man faktisk rejser med – i dette tilfælde Lufthansa. Men SAS Eurobonus er meget fordelagtigt ved flybilletter på Lufthansa First og Business og giver samme antal point som Lufthansa selv giver i dets eget Miles & More program. I mit tilfælde betød det 2.000 point i business på tværs af lande i Europa og 3x point på First i forhold til turens længde i de såkaldte air-milages. Altså var det let for mig at samle yderligere point på min Eurobonus-konto – Hvilket bringer mig til min anden årsag for det valg:
2:Hos SAS får du EuroBonus Silver-status ved 15.000 optjente point på et år – og Guld-status, når du har optjent 45.000 point på et år. SAS Guld giver dig samtidig automatisk Star Alliance Gold-status, så du dermed kan nyde godt af mange fordele ikke bare hos SAS, men ved de næsten 30 flyselskaber i Star Alliance Det betyder blandt andet adgang til de forskellige lounges i Star Alliance-regi, som kræver Star Alliance Gold Level. I Lufthansa Miles & More bliver du “Frequent Traveller” ved blot 35.000 status miles, hvilket giver adgang til Lufthansas Business Lounges, men denne status giver dig ikke Star Alliance Gold status. For at nå dette med Lufthansa skal du optjene 100.000 point, hvilket gør dig til Senator-medlem og i samme omgang Star Alliance Gold.
Jeg siger ikke, at SAS EuroBonus er bedre end Miles & More. For sidstnævnte har en række spændende ting, som bl.a. SAS ikke har. Men, i mit tilfælde kunne det bedst betale sig at få points på SAS-kontoen.
Min pointgivende rejse på Lufthansa First endte med at give mig 40.700 Basispoint hos SAS – altså kun 4.300 point fra at optjene Guld-status i ét hug.
40.700 er ret mange point for mig. Jeg flyver normalt på kryds og tværs af selskaber – og ofte i Europa, så det er svært at nå ret langt op i metallet på bonusprogrammerne. Normalt bliver det ikke til mere end maksimalt Sølv-medlem i to, tre programmer. Derfor var turen her med til at give mig muligheden for et guld-kort, jeg med sandsynlighed nok ikke ville have nået på normal vis.
De sidste point snuppede jeg ugen efter på en enkeltdagstur med SAS Plus fra Billund til Berlin via Oslo på udturen og Stockholm på hjemturen. Det gav 4.500 point, og så var guldet i hus.
Næsten to år på Guld
Min optjeningsperiode hos SAS Eurobonus begynder 1. juni hvert år. Og med lidt simpel planlægning af afrejsetidspunktet for min tur på første klasse, så lykkedes det mig faktisk at få to års guld-status for turen på nær to-tre uger. Min billet med Lufthansa First var nemlig med afgang 3. juni og retur 7. juni. Den efterfølgende uge tog jeg så turen med SAS Plus, og på mindre end 14 dage efter min nye optjeningsperiode havde jeg således optjent point nok til Guld status.
Og hvorfor er det så smart? Jo, det er det, fordi du stiger til højere medlemskab, så snart du når kriterierne for det i løbet af din optjeningsperiode. Dette medlemskab gælder så reelt 1 år fra din næste optjeningsperiode, som for mit vedkommende er 1. juni 2017 til 31. maj 2018. Jeg nåede som nævnt Guld-niveau allerede to uger efter min optjeningsperiode startede og kan således få gavn af dette 50 uger plus hele det efterfølgende år.
Jeg synes selv, det var ret smart. Men når det er sagt, så siger jeg bestemt ikke, det er den billigste eller bedste måde at nå Guld på! Det er blot en af mange forskellige måder. Men det er da lidt rart at få et guldkort ud af anstrengelserne. Og kan man få det på en måde, så det gælder næsten to år, så er det jo bare endnu bedre.
Ekstra Point oveni
Oven i basis-points for selve flyturen, så fik jeg yderligere lidt Ekstra Point på kontoen. Disse tæller ikke mod højere status, men de kan bruges til goder på samme måde som Basis-point. Jeg maksimerede indtjeningen af points ved at købe flybilletter og hotelophold med et Nykredit Master Card med dertilhørende points-optjening. Det gav således 4.000 ekstra point på SAS-kontoen. Ja, det er nærmest usmagelig lidt i forhold til, hvad man kan opnå af indtjening på kreditkort i USA. Men lidt har jo også ret. Dertil kom så 500 point oveni for lejen af Porschen hos AVIS i Frankfurt lufthavn.
Jeg endte altså med at optjene 40.200 plus ca. 4.500 point ekstrapoint på min tur (de 4.500 points for BLL-TXL er ikke medregnet). Hvad er de så værd i kontanter? Ja det kan man jo regne sig frem til helt præcist. Men jeg har valgt at sige, at jeg stort set kan komme til USA og retur på en bonusbillet i økonomi for det antal point, jeg har optjent på min First tur – når SAS vel at mærke i ny og næ kører tilbud på US-rejser til 45.000 points i stedet for normale 60.000. Og faktisk har jeg bestilt en tur til Washington for blot 24.000 point i Plus, da SAS for nyligt havde et super godt tilbud på dette. Veksler man points til rejser og venter på tilbuddene, ja så er de jo lidt værd. Dertil kommer så min Guld-status, som jeg må erkende er rigtig lækkert nu, når jeg har gjort brug den ved flere lejligheder efterfølgende.
En tredje ting, som er lidt en afstikker, men som jeg vil nævne, er at jeg bestilte billetter og hotel på Lufthansa.com og hotels.com. Men via Cashback-siden Dubli.com. I reelle kontanter gav det mig et sted mellem 500 og 750 kr. i cashback. Og det vel at mærke på trods af, at jeg bruger hotel.coms rewards-program, hvor du optjener en gratis overnatning for hver 10 betalte af slagsen.
Konklusionen:
Var prisen for en billet på Lufthansa First på 32.500 kroner det hele værd for mig? Ja, bestemt! Jeg havde en skøn tur. Og i dag nyder jeg så godt af min Guldstatus, muligheden for at rejse ud i verden for mine optjente point og med en smule rabat på 500-750 kr. i lommen. Fire overnatninger på samlet to hoteller gav mig en lille halv gratis overnatning på hotels.com, og jeg kan tænke tilbage på at jeg har fløjet både med Boeings 747 Jumboen og Airbus A380 – og så tilmed helt fremme på de forreste rækker på Lufthansa First Class!
1. kapitel – Rejsebeskrivelse: Lufthansa First Class tur/retur – for dummies
2. kapitel – Rejsebeskrivelse LH First: Søg grundigt og spar tusindvis af kroner
3. kapitel – Rejsebeskrivelse LH First: Review af SAS Lounge OSL og LH OSL-FRA på Business
4. kapitel – Rejsebeskrivelse LH First: Test af Porsche First Class Excitement i Frankfurt
5. kapitel – Rejsebeskrivelse LH First: Test af First Class Terminal – Frankfurt
6. kapitel – Rejsebeskrivelse LH First: Test af Frankfurt-Los Angeles på LH First
7. kapitel – Rejsebeskrivelse LH First: Derfor bør du styre uden om Los Angeles ved mellemlanding
11. kapitel – Rejsebeskrivelse LH First: Test af First Class Lounge I den nye Terminal 2 I München
Simon siger
Hvad var prisen for rejsen på First?
Nevermind. Jeg overså det i teksten – ledte ellers efter det 🙂