Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Vi har i de sidste uger fået mange spørgsmål fra vores medlemmer og læsere om alt lige fra hjælp til aflysninger og hvordan dit EuroBonus medlemsskab bliver påvirket af den nuværende Corona krisen.
Vi kigger her nærmere på netop hvilke konsekvenser den igangværende Corona krise kan have på dit EuroBonus medlemsskab – og især optjeningsåret. Det er lige nu et faktum at SAS i en minimum to måneder lang periode ikke flyver til Kina og Hong Kong. Så er dine primære ruter med SAS disse, så vil du reelt mangler 2 måneder af dit igangværende EuroBonus optjeningsår.
Et aktuelt eksempel
Vi tager udgangspunkt i et eksempel fra et EuroBonus medlem. Situationen er at medlemmets optjeningsår i slutningen af april slutter. Med en rejse planlagt til Hong Kong i netop slutningen af april og det faktum at SAS har aflyst deres ruter dertil frem til slutningen af april måned (Beijing, Shanghai og Hong Kong), så har det betydet at det er blevet lidt mere problematisk at opnå diamant status igen.
Især fordi SAS kun tilbyder ombooking til Finnair, China Airlines og Thai. Hvis du flyver i SAS Plus, som er tilfældet her, så vil du blive nedgraderet til en plads i økonomi – uden kompensation. Så en klart dyrere SAS Plus billet skulle byttes til en klart billigere økonomi billet.
Det var ifølge SAS kundeservice ikke muligt at blive ombooket til for eksempel Lufthansas Premium Economy, der forsat har afgange til Hong Kong.
Resultatet blev at bookingen blev annulleret og en ny billet skulle bestilles. Et kig på priserne er at de var højere end den oprindeligt købte billet. Derudover så kommer problemets kerne. De manglende EuroBonus point kan i sidste ende koste genkvalificeringen til et nyt år med diamant status. For andre i ligende situationer kan det også koste optjeningen til Life Time Gold, som kræver 10 år i træk som minimum guld medlem. Har du været det i f.eks. 8 år og misser det i år, så er det reelt forfra.
Et luksusproblem vil flere måske sige, men for os der rejser meget, så betyder denne status faktisk at vi i løbet af året får nogle fordele, som gør rejserne mere komfortable og nemmere.
Kontakt til SAS
Vi spurgte derfor SAS om deres retningsliner for dette problem og om de ville forlænge optjeningsåret i en periode, således at alle der er ramt at lignende situation ville have en chance for at genkvalificere sig.
Fra SAS har vi fået følgende udmelding:
Corona har ulykkelige konsekvenser for mange, også for SAS og vores Eurobonus-medlemmer. Vi sætter ikke Eurobonus-medlemskaber på pause. SAS’ overordnede retningslinjer om aflyste flyvninger bliver fulgt og er det sådan, at aflysningen af et specifikt SAS-fly er afgørende for, om man kan beholde sin status eller blive opgraderet til højere status, så er det noget, som vi selvfølgelig gerne vil hjælpe med at få løst. Vi forlænger dog ikke optjeningsperioden
Kristoffer Meinert, Pressechef/Head of Media Relations Denmark
Så SAS vil ikke ikke forlænge optjeningsperioden helt generelt, men der åbnes op for at hvis du er i denne situation, så vil de gerne hjælpe til med en løsning. Det er dog ikke helt konkret hvilke løsninger der er tale om, men i alle fald, så anbefaler vi at du kontakter SAS og forklarer problemet og hører hvad deres reaktion er.
Frank siger
Jeg må sig at jeres misvisnings kampange når nye højder. Jeg kender godt det nævnte eksempel som i har kopieret fra flyertalk, men i glemmer lige at nævne at aflysningen skete med mere end 14 dages varsel, hvilket betyder at SAS faktisk ikke er forpligtiget til at tilbyde alternativer, og at passageren afviste rerouting med SAS via HND fordi han han selv skulle betale for transport mellem HND og HKG. Havde han aksepteret rerouting via HND ville han faktisk have tjent flere EB point end den direkte route til HKG.
Hej Frank,
Jeg må desværre skuffe dig. Eksemplet er ikke fra FlyerTalk. Jeg kan sige det med sikkerhed, da det er min egen situation jeg har brugt som kernen for beskrivelsen. Ser du på vores Facebook side ser flere eksempler som folk har skrevet om på deres lignende situation.
Her er kun tale om at SAS ikke fokusere på loyaliteten og det som den kunne bringe positivt. Nu risikeres det at folk finder andre steder at handle i stedet for. Det er fremtidig potentielt mistet omsætning fra kunder som rejser meget.
En note dog er at jeg allerede har opnået Life Time Gold, så den del rammer ikke.
Mvh
Henrik Olsen
InsideFlyer
At facebook er fyldt med egoistiske klynker som mener de har ret til at få stortset lige hvad de peger på gratis er ikke noget nyt. Af samme grund er jeg ikke på facebook så jeg kan ikke se hvad i skriver der.
Fakta er dog fortsat at aflysningen sker med mere end 14dages varsel, og derfor er SAS ikke forpligtiget til at tilbyde noget alternativ uden at du betaler ekstra omkostningerne, og som jeg læse dit indlæg går du efter at få det gratis.
SAS kundeservice er ikke meget anderledes end andre firmaers kundeservice, bortset fra at de IMHO behandler deres kunder langt bedre end Lufthansa group kundeservice. Som med alle andre kundeservice, er nogle medarbejder mere imøde kommen end andre. Hvis man ikke får den rute man ønsker med den første, så lægger man på og prøver igen. Hvis man er diamond medlem, prøver man via diamond mail addressen.
At SAS ikke vil forlænge EB optjenings perioden forstår jeg udemærket. Det langt under 1% af deres afgange som pt. er aflyst, og for alle findes der et alternativ hvor du flyver med SAS en del af vejen for så at have alternativ transport det sidste stykke. For alle alternativerne gælder at du optjener de samme EB point som hvis du fløj direkte.
Dertil kommer at ingen af SAS konkurrenter her i Europa har talt om at forlænge optjenings perioden på deres frequent flyer programs. De eneste i hele verden som har talt om det er flyselskaber i Asien, hvor over halvdelen af deres afgange pt. er aflyste.
Alt i alt, så mener jeg virkelig ikke at SAS kan klandres for noget i denne sag. Der vil altid være nogle taber når vi har situationer som Coronavirus, vulkan udbrud, strejke etc. SAS er i skarp konkurence med andre fly selskaber. Der er ikke plads til at man spiller den rige onkel i moderne luftfart, og det vil ikke give en eneste ekstra passager at udvide optjenings perioden. En udvidelse af optjenings perioden havde været på sin plads i forbindelse med strejken, men ikke i den nuværende situation.
Hej Frank,
Kernen er to ting:
1:
Jvf. din kommentar “og derfor er SAS ikke forpligtiget til at tilbyde noget alternativ uden at du betaler ekstra omkostningerne, og som jeg læse dit indlæg går du efter at få det gratis.”. Det er ikke gratis, men reelt at jeg ikke vil nedgraderes fra SAS Plus til økonomi for noget jeg har betalt for. SAS vil gerne ombooke, men til rent økonomi, trods der er Star Alliance selskaber der flyver med ledige Premium Economy sæder (f.eks. Lufthansa). Dertil vil de ikke betale for differencen trods at EU261 reglerne klart siger at de skal refundere 75% i sådanne situationer (det er ikke ekstraordinært, da der ikke er noget forbud mod Hong Kong – det er SAS selv som grundet tomme fly ikke vil flyve i den periode).
2:
Det med at forlænge er et spørgsmål om tid før det rammer Europa og det vil få SAS til at fremstå mere proaktiv end reaktiv. Især når de selv er ude og reklamere med at de gerne vil være tro mod loyale SAS kunder – og dem vi taler om her er dem der omsætter mest, inklusiv mange firmakunder. Så reelt koster det ikke SAS noget at give dem som er ramt af situationen, ligesom SAS selv, incitamentet til at blive et højt omsættende Eurobonus medlem. Dette er blot vores mening og fair om det dele vandene. Vores position er blot at arbejde og skrive om hvordan du som frequent flyer får de bedste muligheder og hvor der kan være kritik.
Men tak for dine kommentarer og synspunkter. De er altid velkomne 🙂