Tema: Danske Rejseblogs – “Besøg” fra Afterglobe

Vi forsætter besøgsrækken i vores sommertema omkring danske rejseblogs med rejsebloggen Afterglobe. Det er Laura og Anders, som står bag bloggen. I dag kommer du med til USA, Australien eller hiking på den kinesiske mur.

Introduktion af rejsebloggen Afterglobe

Bag rejsebloggen Afterglobe gemmer vi, Anders og Laura, sig. Vi er begge børn af 80’erne, født og opvokset i Sønderjylland og (naturligvis) bidt af en gal globetrotter. Vi har været sammen i snart 13 år, besøgt seks kontinenter sammen, og i løbet af sommeren udvider vi familien med en lille globetrotter.

Laura og Anders fra AfterGlobe – Foto: AfterGlobe

Vi startede Afterglobe som studerende, for at have et sted at dele vores oplevelser i ind- og udland. Som studerende ønskede vi at se så meget af verden uden at få overtræk på kontoen. Men hvorfor overhovedet kalde bloggen for Afterglobe? Lonely Planet skrev tilbage i 2012 en artikel om 30 rejseord, der burde findes, hvor “afterglobe” blev beskrevet som:

“The warm, fuzzy feeling one gets after a long immensely satisfying trip.”

Netop den følelse kan vi nikke genkendende til, og vi var derfor ikke i tvivl om, at det skulle være navnet på vores blog. I 2013 startede vi derfor vores rejseblog Afterglobe for at dele ud af stort som småt fra vores rejser. Vores håb er at inspirere folk til at rejse ud i verden og samle nogle lige så fantastiske oplevelser sammen som vi dem, vi har fået med i bagagen. Derfor deler vi også ud af vores anbefalinger, research og oplevelser, så vores læsere kan få et indblik i, hvordan vi har båret os ad før, under og efter rejsen.

Vi har krydset grænser i bil, bus, tog og fly, kørt tværs over USA flere gange, camperet i Australien, hiket på Den Kinesiske Mur, oplevet The Police live, sunget karaoke i Vietnam, taget dykkercertifikat i Asien, holdt jul på Borneo og i Melbourne, festet i La Paz i Bolivia, fejret 4th of July i New York City, besøgt grænsen til Nordkorea, set serien Venner fra start til slut (flere gange), overnattet i junglen i Malaysia, riverraftet på Borneo, grint til tårerne trillede og meget, meget mere. Vi elsker at samle på oplevelser sammen, og vi er slet ikke færdige med at udforske verden.

Læs meget mere om disse rejser på Afterglobe.

Hvor skal sommerferien gå hen i år?

I år har vi for en gangs skyld ikke nogle faste planer for vores sommerferie. I løbet af juli byder vi nemlig velkommen til vores datter, der forhåbentlig bliver lige så vild med at rejse som vi er. Ventetiden indtil hendes ankomst bruger vi på at opleve Danmark, tage på ture i nærområdet og besøge familien.

Hvad har været vores bedste rejseoplevelse?

Det er svært kun at vælge én oplevelse, så vi har fundet tre styks frem. En af dem er uden tvivl vores oplevelse til Albuquerque International Balloon Fiesta, som vi besøgte i oktober 2014 på en to måneder lang roadtrip (se forsidebilledet). Vi er ikke altid fan af at stå tidligt op, men det var det hele værd at tage afsted for solopgang, for at være klar på pladsen og se flere hundrede luftballoner stige til vejrs, mens solen stod op bag bjergene. Vores to andre oplevelser var faktisk også nogle vi stod tidligt op for at opleve.

Cape Hillsborough – Foto: AfterGlobe

Næste oplevelse var nemlig i Australien, hvor vi så solopgangen på stranden mens en masse kænguruer hoppede frem for at spise tang ved vandkanten. Bortset fra at vi blev spist af sandfluer, var det virkelig en stor oplevelse. Tredje og sidste oplevelse er fra Cambodja, hvor vi naturligvis skulle se solopgangen ved Angkor Wat. Vi havde lejet cykler og tog turen fra Siem Reap ud til tempelområdet før solopgang. Tasken var pakket med både kameraudstyr og madpakke. Vi var selvfølgelig ikke alene om at skulle se solopgangen, men vi var heldigvis heldige med vejret og fik oplevet den smukkeste solopgang, før vi senere satte os ved indgangen til Angkor Wat og spiste vores medbragte morgenmad, inden vi kørte videre rundt til de andre templer.

Solopgangen ved Angkor Wat – Foto: AfterGlobe

Hvad er vores bedste rejsetip?

Lige så mange gode rejseoplevelser vi har, lige så mange rejsetips har vi nok også. Vi har valgt to frem – et mere praktisk tip og et knapt så praktisk tip. Det mere praktiske rejsetip som vi selv benytter os af, hver gang vi er afsted, er at pakke i pakkeposer. Vi har altid rejst med rygsæk, så for overskuelighedens skyld har vi pakket vores tøj og ting i pakkeposer, som har gjort det nemmere at finde de forskellige ting i rygsækken. Et knapt så praktisk tip er tålmodig, ja-hat og at være opmærksom på at prioritere sin tid. Når man besøger en ny destination, er det virkelig fristende at tage ud og opleve samtlige seværdigheder, stedet har at byde på, men for os giver det ofte bagslag, fordi vi hurtigt mister pusten og gejsten og ikke har energi til resten af turen. Med med tålmodighed kommer vi langt, og så gælder det for os også at prioritere vores tid mellem de seværdigheder, vi gerne vil opleve. Og så forsøger vi altid at huske ja-hatten – det gælder både at smage nogle lokale retter, besøge steder, vi ikke vidste fandtes og generelt være åben overfor oplevelser.

Tak for besøget

InsideFlyer siger tak til Laura og Anders fra Afterglobe. Det var endnu et godt eksempel på en personlig rejseblog, hvor de begge blev bidt af en gal globetrotter.

Hold øje med den næste rejseblog, som kommer på besøg i løbet af de næste dage.

Se listen over de rejseblogs vi har klar her (og der kommer på listen kan vi godt love dig):