Vildt: United Airlines bookinger falder med 70% på indenrigsflyvninger

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Der er ikke nogen tvivl om at efterspørgslen på flybilletter er faldet markant siden nytåret. Men nu får vi tallene at vide op mod slutningen af første kvartal. United Airlines kom i går med nogle helt vilde tal.

United meldte i går ud at deres bookinger er faldet med 70% på deres indenrigsflyvninger. Dette er set ud fra forskellen i deres nye bookinger fratrukket de bookinger som er blevet annulleret. Det skete på et JP Morgan konference kald i tirsdag aften.

Derudover oplysteUnited Airlines at deres reelle nye bookinger har oplevet et fald på 25%.

Endnu værre står det til når der ses på bookinger til Europa og Asien. Der har de oplevet et fald på 100% – også her er det forskellen på nye bookinger fratrukket annullerede bookinger.

CEO i United Airlines Scott Kirby meldte i samme forbindelse ud at de forventer at indtjeningen falder med op til 70% i april måned med lignende tal i de tilstøende måneder, sålænge som situationen er som den er.

I sidste uge hørte vi også CEO Gary Kelly nævne at de så et fald i deres trafik på samme niveau som da “9/11”. Southwest er et godt parameter at kigge på, da deres trafik stort set kun er indenrigstrafik i USA. Så de vil være direkte ramt med det samme og deres tal er “rene”.

Hvis de tal vi høre fra USA passer nogenlundende og sammenholdt med det store antal fly som sættes på jorden i Asien (Cathay Pacific) og Europa (Lufthansa), så ser det ud til at flere europæiske flyselskaber snart kommer under et stort pres. Vi så i går at både Norwegian og SAS melde ud at de blev nød til at lave tiltag, som ville ramme personalet. SAS har bedt medarbejderne gå 20% ned i løn og arbejdstid (inklusiv hele ledelsen af SAS). En ting som Singapore Airlines gjorde klar til for lidt over en uge siden, da hele lederlaget gik op til 15% ned i løn med det samme.

Derfor var det også en positiv nyhed at EU i går suspenderede 80/20-reglen. Det betyder at en del afgange kan aflyses, da de flyver tomme eller stort set tomme rundt – kun for at sikre at start- og landingstilladelserne overholdes. En økonomisk belasting som ikke er nødvending, samt at miljøet også blev straffet for det.

Kvartalsrapporterne vil vise sandheden

Når første kvartal snart ender, så begynder vi at få klarhed over konsekvensen og vi kan kun bede til at EU og regeringerne gør alt hvad det kan for at hjælpe flyselskaberne og tilknyttede brancher så meget som muligt. Vi er alle afhængige af deres overlevelse. Flyselskaberne skal komme igennem dette her og arbejdspladserne skal forsøges at beholdes på samme niveau. Der skal dog forsat fokuseres på kunderne, da det er dem som når situationen er overstået, som skal være med til at hjælpe med at få hjulene igang igen. Så loyaliteten og bonusmedlemmerne må ikke glemmes – det vil være dem som hurtigst starter op med at rejse igen når krisen er over.

Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *