Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Efter mit besøg af Cook Øerne, fløj jeg tilbage fra Rarotonga til Auckland med Air New Zealand. Jeg havde afgivet et bud på en opgradering til premium economy class, som blev accepteret. Jeg var meget imponeret af servicen ombord, som føltes nærmest som business class. Læs om min erfaring med Air New Zealand i denne artikel.
Denne artikel er en del af en serie om en lang rejse til Australien, New Zealand og Cook Øerne. Vi har tidligere bragt de første to artikler fra Brussels til Bangkok og videre til Sydney med Thai Airways. Introduktionen til hele rejsen kan du læse her. Fornyelig bragte vi også en guide med tips til Sydney, som blev fulgt af en anmeldelse af en indenrigsflyvning til Tasmanien med Virgin Australia. Vi bragte en guide til Tasmanien og i sidste afsnit, fortalte jeg om mine oplevelser med Jetstar fra Sydney til Rarotonga.
Air New Zealand OneUp
Air New Zealand gør det muligt at byde på en opgradering med OneUp. Efter jeg havde bestilt min billet, lagde jeg et bud på 100 australske dollars (lidt under 500 kroner) for en opgradering til premium economy class. Mit bud blev accepteret, og derfor fløj jeg i premium economy class på en Boeing 777-200.
Udover mere benplads og et større sæde, betyder det også en udsøgt måltid, priority check ind og boarding, og to styks ekstra bagage.
Check ind og security på Avarua lufthavnen
Jeg havde bestilt en shuttle fra mit hotel til lufthavnen. Normalt prøver jeg at være på lufthavnen 2 timer før afgang, men i følge ejeren var 45 minutter mere en nok.
Om morgenen følte jeg mig alligevel lettere stresset. Er det virkelig ikke noget problem? Da jeg ankom til lufthavnen, viste det sig, at det slet ikke var noget problem. Det var ret travlt ved check ind hos Air New Zealand. Heldigvis kunne jeg bruge business class check ind og jeg blev hjulpet med det samme.
Medarbejderen bag disken var meget venlig, og efter jeg afleverede mine flyinformationer videre fra New Zealand, fik jeg udleveret mit boardingkort. Avarua lufthavnen er ikke særlig stor, og man kan nemt forestille sig, at en stor Boeing 777 kan fylde lufthavnen op. Alligevel var det ikke så slemt. Jeg ventede omkring et kvarter vi sikkerhedskontrollen og ved paskontrollen var der ingen kø.
Vi skulle boarde fra Gate 1, men passagererne sad spredt ud ved alle gates. Mange passagerer var ankommet fra Los Angeles og havde en transfer videre til Auckland. Rute NZ19 starter nemlig i Los Angeles, og har en kort mellemlanding på Rarotonga på vej til Auckland.
Boarding
Boardingprocessen forløb meget organiseret. Først passagerer, der havde behov for assistance, dernæst passagerer med priority (Star Alliance Gold, business class og premium economy class), og til slut alle andre passagerer. Jeg kunne, som premium economy, gå ombord som en af de første.
Fra terminalbygningen skulle vi selv gå til flyet. Det er et fantastisk øjeblik at få lov til at gå til sådan et kæmpe fly. Og sammen med solopgangen, bliver det til et magisk moment.
Ombord blev jeg tiltalt ved navn og blev ønsket hjertelig velkommen ombord af purseren. Mit sæde var bagerst i premium economy class kabinen. Jeg lagde mærke til den afslappende belysning og rummelig indeling af kabinen.
På stolen lå der en stor pude, en flaske vand og et sæt Bose hovedtelefoner. Et par minutter senere, kom kabinepersonalet forbi med pre-departure drinks. Jeg kunne vælge mellem champagne eller appelsinjuice. Jeg valgte det sidste.
Afgang
Efter en kort velkomst fra kaptajnen og sikkerhedsinstruktionerne, var tiden kommet til afgang. Det var en fantastisk take off lige efter solopgang. Kommet op i luften, kunne jeg enda tage et billede af hele øen!
Service
Personalet var hurtig til at starte måltidsservicen. Først fik vi et varmt håndklæde og bagefter fik vi overrakt menuen. Vi fik også et immigrationsformular til New Zealand.
På denne korte flyvning (4,5 timer) bestod menuen af to retter. Forretten var et udvalg af frisk frugt med muesli og yoghurt. Og en croissant med New Zealandsk smør og marmalade. Til den anden ret kunne jeg vælge mellem ricotta med en fyldt omelet, ratatouille, og stegte kartofler eller en varm kage med marmalade og fløde med sirup. Jeg valgte ægget.
Personalet var enormt venligt. Drikkevarer blev hele tiden fyldt op og en drink nummer to, eller enda tre, var ingen problem. Der gik altid nogen rundt i kabinen. Glasset skulle bare være halv tomt før et nyt blev tilbudt.
Måltidservicen føltes på mange måder som business class. Kun yoghurt og muesli i en lille kasse mindede om at det kun var premium economy class.
Maden smagte fortræffeligt. Croissanten var knasende og frugten var frisk.
Også den anden ret smagte godt. Jeg må indrømme, at jeg var meget imponeret over maden på sådan en forholdsvis kort tur. Endnu mere hvis man sammenligner med economy class, hvor der hos Air New Zealand slet ikke er mad inkluderet i billetprisen.
Sæde og underholdningssystem
Premium economy kabinen var omkring halv fyldt. Sædet ved siden af mig var tomt. Jeg syntes, at jeg sad godt i stolen. Også mens jeg spiste og mens jeg så en film, kunne finde en god stilling.
Og så mængden af benplads! Fantastisk! Der var fin plads til mine ben, også i sovestillingen. Sædet var selvfølglig ikke helt fladt, men jeg tror, at jeg sagtens ville kunne sove på et natflyvning.
Og så underholdningssystemet! Det var jeg mest imponeret over. Det er helt klart det bedste underholdningssystem jeg har set ombord. For det første, er skærmen rigtig stor og selv med vinduerne åben, kan du stadig se hvad den viser. Derudover reagerer skærmen hurtig. Du skal ikke trykke to eller flere gange for at få skærmen til at reagere. Air New Zealand tilbyder en udmærkede udvalg af film, serier, og musik.
Det bedste af alt er søgefunktionen. Du kan søge efter en bestemt film eller kunster i hele biblioteket. Det har jeg egentlig aldrig set før, og havde faktisk savnet det. Det kan nogle gange være en længere vej, at finde noget spændende i musikkataloget, og det går meget hurtigere ved at søge.
Og til sidst, bestillingssystemet til drikkevarer og små snacks. Du kan ubegrænset bestille snacks og drikkevarer uden at forlade dit sæde. Jeg brugte det et par gange og det virkede perfekt.
Ankomst i Auckland
Efter omkring fire timer, annoncerede kaptajnen at han ville begynde nedstigningen. Vejret i Auckland var urolig, men vi ville lande til tide på lufthavnen ved den største by i New Zealand.
Små 30 minutter senere stod vi på jorden i New Zealand. Det var roligt ved paskontrollen og betjenten var meget venlig. Heldigvis stempler de endnu i New Zealand. Endnu et stempel til samlingen!
På immigrationsformularen, havde jeg udfyldt at jeg havde lidt træ og skaller i bagagen, og skulle derfor følge den røde linie. Heldigvis blev de alle godkendt. Det havde jeg allerede tjekket på Cook Øerne.
Hvis du tager til New Zealand, skal du tænke dig godt om, hvad du tager med i kufferten og opgive det korrekt. Der er store bøder for falske anmeldelser! Og nu om dagen bliver 99% af kufferterne scannet ved ankomst, så lad være med at tage chancen.
Denne artikel er oprindeligt skrevet af Roij Scholten fra vores søsterside Insideflyer.nl
Skriv et svar