15 timer i en 787 - en sjældent positiv forsinkelseshistorie

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Peter Krogh Frausing, 28/9/24 at 16:06.

  1. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,285
    "Synes godt om" modtaget:
    2,153
    Point:
    113
    I tirsdags satte jeg kursen mod Danmark efter tre dejlige uger i Sydamerika. En ændring i flyveplanerne hos SAS' nye legekammerat KLM gjorde dog, at jeg havde været nødsaget til at vælge en mindre oplagt rute hjem fra Rio de Janeiro, som gik via Buenos Aires og Amsterdam.

    Turen med GOL til Buenos Aires i en 737 MAX gik begivenhedsfrit, og det var ikke til at mærke GOL er Brasiliens svar på et lavprisselskab. De sørgede sågar for at bagagen blev tjekket ind hele vejen til CPH og honorerede et ekstra stykke bagage grundet mit SAS guldkort.

    thumbnail_IMG_3491.jpg

    I Sydamerika kan det være noget bøvl, når der opstår problemer. Kontinentets befolkning er ikke helt så optagede af effektivitet og stringens, som vi europæere. Det vidnede en strandet 777 fra KLM i Buenos Aires om, som en time før vores afgang, endelig var klar til at tage turen hjem efter 47 timers forsinkelse grundet en teknisk fejl.

    Halleluja, men vores 787 fra samme selskab havde sat kursen mod Buenos Aires, og landede planmæssigt fra Santiago for at tage os med videre mod Amsterdam. Vi tænkte med os selv, at det var begrænset hvor galt det kunne gå, men sjældent har vi taget mere fejl.

    Boarding startede 20 minutter forsinket, men blev fem minutter inde i boardingen kom folk gående ud af flyet igen. Selv kørestolsbrugerne blev rullet ud. Det viste sig, at en fejl i computeren gjorde, at de måtte starte boardingen forfra.

    Men bedst som de startede udkaldet til den nye boarding, gik strømmen i lufthavnen.

    50 minutter efter planlagt afgang, var lød det endelig "boarding completed" i højtaleren. Men snart efter kom kaptajnen på. Et hjul var punkteret, og et nyt skulle skaffes i en anden lufthavn. Vores 1,5 times connection så mere og mere urealistisk ud i Amsterdam.

    Lidt over tre timer efter var et nyt hjul monteret og vi kom i luften - angiveligt med mere brændstof ombord, så gashåndtaget bare kunne trykkes i bund. Den 12 timer lange flyvetur var pludselig blevet 15 timer lang inklusiv ventetiden på jorden.

    Men kabinepersonalet var i sjældent godt humør, trods en laaaang arbejdsdag forude, og det løftede stemningen i hele den fyldte 787-9. Velsmagende måltider blev serveret i selv economykabinen, hvor snackbaren også holdt åbent i samtlige timer i bagerste galley.

    Allerede halvvejs inde i turen gjorde vores nærmeste stewardesse os opmærksomme på, at vi havde nyt boardingkort i appen, og ikke havde travlt med vores skift i AMS. Hun kunne i øvrigt fortælle, at en af vores tasker ikke var kommet med fra Rio de Janeiro, men at de havde sørget for at få tasken med Iberia til Amsterdam, så den kunne nå med vores nye afgang videre.

    4 timer og 32 minutter forsinket ankom vi til København - og ganske rigtigt var al bagage på bæltet!

    24 timer efter jeg sendte et claim afsted på 4500 kroner per mand og ekstraregningen fra parkering i lufthavnen, havde KLm gudhjælpemig godkendt vores claim. Hold op en service!

    Så selvom vi blev voldsomt forsinkede, var det faktisk en helt ægte god oplevelse. Tak til KLM for det. Jeg kan allerede mærke jeg er overordentligt tilfreds med den nye legekammerat til Danmarks nationalselskab :)
     
    Jeblin og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side