Absolutely last call for the remaining passengers.......

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Schwert, 3/10/17.

  1. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    På torsdag offentliggør SAS og AAR deres nye store partnerskabs aftale, og der er ingen tvivl om at nu kører det sidste tog for AAR (hmmm, dårligt billede – I know)

    Jeg har selv i mange år klynget mig til håbet om at vi kunne få en ny international lufthavn i Østjylland, men må nu også erkende at det sker ikke. De mange års debat har tæret voldsomt på AAR, og fra mange sider har lufthavnen været erklæret død og begravet. Ikke underligt, set i lyset af de vigende passagertal, og en næsten himmelråbende mangel på steder at flyve hen. Nu kommer SAS så AAR til undsætning, man vil offentliggøre en buket af ruter, og lave en massiv satsning på Østjylland. Rygterne på vandrørende siger, at der kommer både gamle kendinge og helt nye destinationer på kortet. Ruter der er målrettet fritids segmentet, og ruter der er oplagte for de erhvervs rejsende.

    Jeg tilhøre selv det sidste segment, og med op til 150 rejsedage årligt, er det rigtigt godt nyt, da jeg hidtil har været tvunget til at tage over København, ikke hver gang, men hver eneste gang. Det giver mig ret mange begrænsninger i forhold til hvor jeg kan rejse hen ”one stop” - og ”one stop” er det der skal til!! Jeg bruger i forvejen ALT for mange timer i luften og i lufthavne årligt, og enhver optimering er for mig lig med mere tid med familien hjemme i Aarhus.

    I en kort periode havde vi to daglige rotationer til ARN, der også gav gode forbindelses muligheder, men i forbindelse med JetTimes ”kollaps” forsvandt denne ellers yderst succesrige rute igen. Belægningen på ruten vidnede dog om at tanken var rigtig. Noget tyder på at SAS har hørt det østjyske nødråb, og kommer til undsætning i 11 time. Vedholdende rygter siger, at vi ikke blot får ”den svenske forbindelse tilbage” men at vi får en forbindelse til en stor europæisk *A hub, og endnu en business destination. At der kommer nogle fritidsruter med oven i hatten, og flere daglige afgange til CPH, ja det er jo bare positivt.

    Nu håber jeg blot inderligt, at de samme østjyske virksomheder, der i de sidste år har advokeret for luftfarten i Østjylland, bakker op om dette tiltag - og kan se værdien af at vi trods alt får flere ”one stop” muligheder i AAR end vi har haft i mange år, muligheder der også ligger uden for SAS eget CPH netværk. Initiativet fortjener det!!! Jeg er fortsat af den mening at dette er - ABSOLUT SIDSTE UDKALD TIL DE RESTERENDE PASSAGERER........

    Edit: Aaaargh, man kan åbenbart ikke rette i overskriften når man staver som en... Fjern selv et “e” :mad::mad::mad:
     
    Henry, PENSIONISTEN, Daniel K og 6 andre "Synes godt om" dette.
  2. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Det ville da være dejligt hvis de vil sætte ruten fra ARN i drift igen. BLL fungerer for så vidt også for mit vedkommende, men AAR er dog lidt tættere på Aalborg når turen går op til det nordjyske.

    Så DSGM #2 skal gerne bakke op om det initiativ når og hvis tante SAS måtte gøre alvor af det (med mindre at tanten vil tage sig hudløst dyrt betalt for det).
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Som forhenværende Århusianer (med Å!), har jeg selv bidraget til den nedadgående spiral for AAR. På trods for den lange bustur, var det altså nemmere at komme ud i verden via BLL end AAR. Når man alligevel skal have et stop undervejs, var der altså mange flere one-stop muligheder gennem AMS. Via CPH ville mange af dem have været two-stop. Der er dermed også en meget lavpraktisk grund for min status i Skyteam, som ikke har noget med mit pas at gøre :)

    Hvis det ikke var derfor, vil jeg til enhver tid foretrække AAR over BLL. Det er nemmere at komme til fra Aarhus (gys) og nemmere at komme igennem. Hvor mange andre lufthavne kan prale af at flyet venter på en forsinket lufthavnsbus? Under 10 minutter fra bussen gennem check ind, security og ud i flyet.

    Pøj pøj AAR! Og pøj pøj Aarhus!
     
    Henry, Ulrik og Calle77 "Synes godt om dette"
  4. Fruth

    Fruth Aktivt medlem

    Beskeder:
    41
    "Synes godt om" modtaget:
    132
    Point:
    33
    Er helt enig. Startede i nyt job, hvor jeg skulle til ARN hver anden måned ca... Var desværre kun bruger af ruten i 2 måneder før den blev lukket og - er ligesom dig - træt af at skulle over CPH eller køre til BLL hver gang.
     
    Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  5. Daniel K

    Daniel K VIP medlem

    Beskeder:
    404
    "Synes godt om" modtaget:
    918
    Point:
    93
    Så længe rejsetiden med bil til BLL kun er omkring 15 min længere end til AAR, så bliver det svært.
    Hvis lufthavnen og kommunen har en strategi om at skabe grundlag for flere ruter, så har jeg aldrig forstået hvorfor man ikke har forsøgt at udvide catchment area og skabe bedre vej i retning Randers og direkte tilkørsel på E45 fremfor at skulle indenom Skejby, samt lade letbanen der forhåbentligt på et tidspunkt - passerer Kolind have et stop i lufthavnen.
    Det virker som om usikkerheden omkring luftkastellet Thomasminde har fjernet alle eksisterende forbedringsmuligheder.
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  6. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Vil selv til enhver tid vælge AAR over BLL, dels kan jeg køre fra Aarhus C til AAR på 20 min. (Til FØRSTE afgang) og dels HADER jeg BLL og alle deres charter turister, hvornår er du nogensinde ankommet til BLL 5 min. før SDT i og så stadig kommet med flyet?? Nej vel!!
     
    Ulrik, obs, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Det er naturligvis et dilemma: Hvis det bliver en succes med flere ruter betyder det også flere passagerer, og så ryger en del af smidigheden, som jo netop skyldes det lave antal gennemstrømmende passagerer.o_O
     
    Henry, THammer og Daniel K "Synes godt om dette"
  8. Daniel K

    Daniel K VIP medlem

    Beskeder:
    404
    "Synes godt om" modtaget:
    918
    Point:
    93
    42 km på 20 min igennem flere lyskryds inden motortrafikvej?, hvad hedder din Batmobil? :)
    Og ja, hvis AAR oplever større vækst så får du jo alle BLLs lyksageligheder med oven i hatten
     
    Henry og THammer "Synes godt om" dette.
  9. Frequie

    Frequie VIP medlem

    Beskeder:
    390
    "Synes godt om" modtaget:
    791
    Point:
    93
    Jeg vil også gerne vide hvordan man kan nå fra Århus C til AAR på 20 min :D
     
    Henry og THammer "Synes godt om" dette.
  10. Henriksj

    Henriksj Aktivt medlem

    Beskeder:
    72
    "Synes godt om" modtaget:
    153
    Point:
    33
    Hvis man flyver andet end Ryanair fra AAR er 30 før afgang mere end nok da man (ved SAS flight) hopper man foran Ryanair kunder i køen ved security. BLL, der tør jeg ikke komme senere end 1 time før. Tager man det med er der en del at spare tidsmæssigt ved AAR.
    Der hvor AAR halter er destinationer.
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  11. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Nu har jeg absolut intet at gøre i en tråd om AAR, men synes lige det er på sin plads at nævne, at security i Billund, hvis man har guldkort eller mere, foregår via dedikeret fasttrack (modsat flette-halløj tidligere).
    Der er 2 selvbetjenings-gates før fasttrack - og det tilsammen betyder, at kø er noget, der ikke rigtigt er der længere for dem, der har fasttrack adgang. Allerhøjest kan man komme til at vente lidt på at en foran lige skal have scannet den kunstige hofte en ekstra gang ;-)

    Synes dette er relevant, når vi snakker SAS-afgange og BLL kontra AAR.

    Ryan og Wizz og hvad det ellers hedder, der også flyver fra BLL, er en helt anden sag.
     
    Henry, Calle77, clager og 2 andre "Synes godt om" dette.
  12. Oletjala

    Oletjala VIP medlem

    Beskeder:
    246
    "Synes godt om" modtaget:
    835
    Point:
    93
    Lugter af Aarhus til München...
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  13. jtraveler

    jtraveler VIP medlem

    Beskeder:
    286
    "Synes godt om" modtaget:
    597
    Point:
    93
    Villa da umiddelbart være en fantastisk rute. Flyve direkte dertil, leje bil i lufthavn og så køre videre på skiferie :D:D
     
    Henrik Olsen, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  14. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Min “batmobil” hedder Ejnar o_Oo_O Det kan man ved at køre kl 05:00 fra Viborgvej, der er grøn bølge hele vejen ud af grenåvej på den tid af dagen, og så tager det ikke mere end “rundt 20 min” at køre d 40 km
     
    Henry, Frequie, obs og 2 andre "Synes godt om" dette.
  15. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    ;););)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  16. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Henry, jtraveler og RasmusH "Synes godt om dette"
  17. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Tja, MUC med een daglig rotation - suk - jeg havde virklig håbet at man var gået "ALL IN" og lavet både en morgen og aften rotation. Nu skal man jo ikke tage den HELT stor nej hat på, men er bange for at en daglig tur er "lidt ubrugeligt" i hvertfald for mig.

    Samtidig er der 2 rotationer til OSL men kun 1 til ARN - det er sgu lidt op ad bakke.....
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  18. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    AAAAAAAARGH...

    På papiret ser det jo FLOT UD:

    Udklip.PNG

    DSGM prøver og prøver - det gør jeg virklig!!! Men jo mere jeg kigge på det der er meldt ud, jo mere virker det simpelthen for ugennemtænkt.

    OSL - 2 rotationer hvor man så kan flyve "vingespids mod vingespids" med BA/Sunair, javist for at komme videre i Norge er det selvfølgelig en fordel for os trofaste SAS fjolser, men for AAR - naaaaaaah.

    ARN - 1 rotation, her hopper kæden så af, ARN er (af SAS selv) defakto gjort til LH hub nr. 2. Blandt andet med ruterne HKG og LAX. Derudover kunne ARN have været et godt alternativ til Europa med andre tider end CPH,

    MUC - 1 rotation, her hopper kæden HELT af, CPH er trods alt et godt alternativ til ARN når der nu kun er 1 rotation, men kun 1 til MUC giver SLET INGEN MENING. og i bedste fald er dette blot et kuriøst indslag, der sætter en destination på AAR rutekortet. HVIS der mangler flykapacitet vil jeg (ganske gratis) give Lars Sandahl et råd - SLAGT DEN ENE (helst ARN) og brug kapaciteten på at lave 2 rotationer på MUC - DET vil give mening. Sikker lettere at skrive end at udføre.

    Jeg er bange for at det der er lavet her ikke er "det sidste udkald" der vil redde AAR. I bedste fald vil det blot få BA/Sunair til at trække sig fra ruten til OSL, og når så resten af ruterne bliver lukket igen fordi det ikke hænger sammen, står AAR tilbage med en kold og klam fornemmelse, da det varmer så forbandet kort tid, når man "tisser i bukserne for at holde varmen"

    Negativt, ja man er jo ikke DSGM for ingenting, men for S.... jeg ville så gerne være positiv (og har faktisk bevist at jeg kan være det) men denne gang er det i bedste fald "lidt op ad bakke" Når det er sagt, vil jeg VIRKLIG prøve at få de nye ruter passet ind i mine rejser, ene og alene fordi vi ellers snart står med en Aarhus lufthavn, der kan konkurrere med Odense/Beldringe om at blive drone testcenter....:eek::eek:

    /DSGM
     
    Senest redigeret: 5/10/17
    Henry, LasseBauer, Henrik Olsen og 1 anden person "Synes godt om dette".

Del denne side