AirBerlin TopBonus eller BA Avios eller noget helt 3.???

Poster i 'FLYSELSKABER OG BONUSPROGRAMMER' oprettet af Euroatc, 28/9/16.

  1. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    177
    "Synes godt om" modtaget:
    679
    Point:
    93
    Hej alle forumister. Jeg søger lidt hjælp ang. det bedste valg af frequent flyer program.

    Sagen er den, at jeg grundet mit arbejde flyver en del mellem Cph og Dus. Da jeg selv betaler er det et godt miks af SAS og airberlin alt efter pris og schedule. Det gør desværre, at jeg ikke når andet en eurobonus sølv og topbonus sølv - oneworld Rudy. Jeg har ca 25 returrejser om året mellem Cph og dus. Oveni kommer så diverse ferierejser etc.

    Mit dilemma er nu at jeg skal en tur til USA i oktober med BRitish Airways og til Thailand til vinter med Qatar. Begges i oneworld, men hvilket frequent flyer program er bedst at "dyrke"? Jeg har hidtil foretrukket airberlin, da jeg fløj en del med dem samt at topbonus sølv gav adgang til Fasttrack i Cph og dus. Dette er fjernet nu, og jeg synes ikke at optjeningen af point i topbonus er ret god når man flyver med andre oneworld partnere.

    Er der nogen af jer eksperter, der har lidt gode råd til, om jeg skal kreditere min USA tur til fx Avios i stedet for topbonus? Eller skal jeg begynde på Qatar Airways frequent flyer eller evt et helt 3. Selskab. Som sagt flyver jeg primært med airberlin i oneworld og SAS i staralliance. Alle rejser er i economy.

    Glæder mig til at læse jeres inputs! Tak.
     
    Henry, Ulrik og Schwert "Synes godt om dette"
  2. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Velkommen til, det må da lige være et spørgsmål til @jakobv84 (alle OW muligheders "moder")

    /Schwert
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Svaret kommer an på hvad du går mest op i -- miles eller status. Uanset hvilket program du vælger vil optjeningen på CPH-DUS med AB være begrænset og det er urealistisk at opnå status ved hjælp af miles uden du flyver andre ruter!

    Du skriver ikke hvilken bookingklasse dine ture med QR og BA er og det ville måske ændre svaret, men umiddelbart tror jeg jeg ville holde mig til AB og forsøge at nå de 60 segmenter årligt dvs. 30 gange frem og tilbage for at blive Gold / OW Sapphire. Bemærk at det er helt nyt at Air Berlins billigste billetter tæller som segmenter, så tjek hvor mange du allerede har i indeværende periode... http://loyaltylobby.com/2017/03/02/...us-silver-gold-status-effective-march-1-2017/
    Jeg er ikke på stående fod klar over om flyvninger med BA / QR tæller med når du jagter status på segmenter.

    Air Berlins points er ikke voldsomt meget værd, men helt ærligt vil du optjene så få at det næsten kan være lige meget. Status er nok hvad der er værd at gå efter. Som eksempel lad os sige du fløj CPH-DUS i D (billig økonomi billet) så vil du optjene 5 TP og 125 avios til BA dvs. du skal flyve tur/retur 60 gange for at blive OW Sapphire og 32 gange retur for en returbillet CPH-LHR.
     
    Henry og Frequie "Synes godt om" dette.
  5. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Ovenstående besked er et halvt år gammel, og medlemmet var en onetimer der aldrig siden har været på dette forum.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    jeg kunne bare ikke finde en tråd der passede med at der er statusmatch med AB Gold/Silver, til dem der ville videre i en ny alliance...
     
    Henry og clager "Synes godt om" dette.
  7. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    Topbonus er egentlig ikke helt så tosset igen synes jeg, men det kræver at man flyver (en del) med airberlin før det giver mening.

    Eco Classic giver 1000 miles pr vej intra-EU, +50% statusbonus hvis man matcher til Gold. Så er vi nede på 34 flyvninger intra-EU for at opretholde status, og de har gode priser ud i Europa fra CPH hvor man skal skifte i TXL/DUS (= flere segmenter/point). Således giver f.eks. en tur/retur CPH-PRG i Eco Classic (til normalt 1200kr) som guldmedlem 6000 status-miles + evt. ekstra awardmiles for evt. kampagner, som kommer jævnligt.

    CPH-DUS har som en af meget få ruter rimelige priser på Eco Flex billetter (CPH-TXL og ARN-TXL/DUS er de andre, mon de konkurrerer med SAS Plus?!), ca. 1500kr retur, og giver 1500 point pr vej. Rammer man en dobbelt point kampagne eller bedre (der var for nylig 6x kampagne!) bliver det ret fin værdi.

    Derudover er der et par sweet spots med brug af miles; 25k for opgradering til business med AB til USA, eller lave gebyrer med CX og EY samt mulighed for stopover i fx. Hong Kong. Til gengæld kan man ikke bruge miles på First Class, og brændstof koster generelt knaster...

    Så synes ikke det er helt værdiløst, men nu er jeg måske også farvet af at skulle meget frem og tilbage mellem CPH og TXL lige for tiden. Det kræver klart, at man flyver med AB for at få noget ud af det!
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side