Alliance tråden - Pro & Cons for de enkelte programmer......

Poster i 'FLYSELSKABER OG BONUSPROGRAMMER' oprettet af Schwert, 22/12/16.

  1. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    I forlængelse af debatten omkring SAS forringelser for os frekvente rejsende, tænkte jeg at det kunne være nyttigt at have en tråd, hvor der kan deles/samles viden om de forskellige alliancer, og hvad der gør/ikke gør at man skal vælge et bestemt program i den enkelte alliance.

    For mit eget vedkommende må jeg jo med skam erkende at jeg faktisk kun har en relativt høj viden om *A og i særdeleshed faktisk "kun" om EB.

    Det kunne være dejligt om nogen kunne komme input til hvad man ellers skal vælge (ud over at @jakobv84 jo altid agiterer for "The dark side") men også hvad erfaringerne er med netop JERES program i den pågældende alliance - optjening på "eget metal", perks, hvor let det er at genoptjene status etc. etc.

    Personligt vil det i hvert fald være til stor hjælp for mig, der for første gang - FOR ALVOR - overvejer mit fremtidige rejse samarbejde.............

    Jeg ved godt at langt de fleste her inde er *A/SAS FF'ere, men mon ikke der ligger nogle "vise sten" og simre derude???

    /DSGM
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Der er vel næppe noget entydigt svar på det?
    Du kan da sagtens fortsætte i EB, du bruger bare LuftHansen ud fra BLL?

    Dit rejsemønster er vel også ret bestemt af det? Lonhaul vs Shorthaul? Central Europa vs UK vs Sydpå.... - jeg tror næppe der er noget der er mere optimalt end andet...

    Tager du OW, skal du til LHR altid, lidt en omvej for at komme til Athen...

    Tager du ST, skal du via CDG/AMS, det er vel ikke helt skævt for mange ruter, men igen, skal du til Athen er det ikke den lige vej heller...
     
    Henry og Schwert "Synes godt om" dette.
  3. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    KORREKT - MEN jeg tænkte at det kunne være nyttigt at prøve at dissekere de enkelte programmer fra hinanden, da der jo er himmelvid forskel på at optjene EB på LH versus LH på LH osv. Hvad gør at man skal vælge et bestemt program i alliancen.

    BLL giver jo mulighed for OW med Finnair eller BA, Flying Blue med KLM eller AF og *A med LH eller TK osv osv.

    Jeg har godt nok rejst meget i mit liv, men min status har altid været hos SAS og Emirates, så hvad jeg evt. skal vælge og hvorfor.... Det står mig ikke helt klart.. (ja ja, MEN INGEN ER FORPLIGTET UD OVER DERES EVNER ;);) )

    Jeg føler mig simpelthen lidt på herrens mark - er jeg den eneste???? - sandsynligvis fordi jeg har været ALT for loyal over for SAS/EB i alt for mange år........

    /Schwert

    EDIT: Jow, men med SAS skal jeg altid til CPH, så for mig vil det alligevel næsten altid være en "one stop" tur under alle omstændigheder. (Med undtagelse af CDG og AMS hvor jeg så pludselig flyver direkte o_Oo_O)
     
    Henry og Kristian "Synes godt om" dette.
  4. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Synes stadigvæk at Eurobonus er rimelig konkurrencedygtigt også indenfor *A som bonusprogram (endnu ingen surcharges på bonusrejser) og for at få *A Gold. I forhold til mit rejsemønster, så er det stadig SAS der er det mest interessante, selvom de cutter 3rd party lounges. Det der har ændret sig, er dog, at jeg ikke automatisk tager SAS intra-europa. DY er som regel billigere, hvis jeg ikke skal have baggage med, og med LH/LX får jeg lounges med.

    I forhold til alliancer, synes jeg bestemt også at OW er interessant - AB til USA, AY til Asien, ligesom BA generelt har fine priser over det meste af linjen. Samtidigt har jeg kun haft gode erfaringer med Avios og Excecutive Club. Har allerede optjent mit guldkort til 2018, så jeg regner med at fokusere på OW de næste måneder. Har sandsynligvis en businesstur til Brasilien med OW der giver omkring 360 tp - sammen med denne deal ligger et BA sølvkort lige for.
     
    Henry, Schwert og Kristian "Synes godt om dette"
  5. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Som @Kristian er inde på afhænger det meget af rejsemønster. Personligt flyver jeg direkte fra CPH hvis muligt; jeg gider ikke mellemlande hvis jeg kan undgå det.

    Lidt observationer:
    • Der er flest direkte ruter med *A i Europa; hvis man primært flyver indenfor Europa med udgangspunkt i DK er *A det rette valg
    • Hvis man flyver langdistance er OW min foretrukne alliance
      • BA & AA til US
      • IB til mellem- og syd amerika
      • QR til mellemøsten, afrika og sydasien
      • AY til nord asien
      • BA til afrika
    • I forhold til optjening og indløsning synes jeg det altid er lidt blandet; EB er ikke et dårligt program. BA synes jeg er til at optjene status i uden de store problemer, men at få fantastisk værdi af points'ne kan være lidt mere tricky -- man kan hurtigt ende med at betale en del YQ. Men svaret på det er jo altid et øjebliks billede da optjening og indløsning konstant ændrer sig.
     
    Henry og Schwert "Synes godt om" dette.

Del denne side