Amex i DK og EU

Poster i 'ANDRE PROGRAMMER (BIL, KREDITKORT M.M.)' oprettet af Fribytter, 12/1/22.

  1. Fribytter

    Fribytter VIP medlem

    Beskeder:
    177
    "Synes godt om" modtaget:
    532
    Point:
    93
    Hej med jer,

    som bosiddende i USA har jeg mulighed for at få et privat Amex kort (overvejer guld til $300/år eller platin til $700/år i årlig gebyr). Kan se at amex fås i DK som et erhverskort, men er der nogle af jer der ved hvordan det er i DK mht brugen af Amex? Er det ligeså nemt at bruge denne som Visa/MC?

    Jeg har pt et Visa kort, men beltaler 3% foreign transaction fee, som jeg kan undgå med Amex (foruden super gode rejserforsikringer og paybacks)..

    PFT
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Nej, det er ikke så nemt som Visa/MC, der er en del steder der ikke tager imod det. Og du risikerer at butikkerne tager kort gebyr (det gør de også mange steder for udenlandske Visa/MC).... Dermed ikke sagt at det ikke kan betale sig.
    Lige de 3% FX er der vel mange måder at undgå.
     
    Fribytter, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  3. Fribytter

    Fribytter VIP medlem

    Beskeder:
    177
    "Synes godt om" modtaget:
    532
    Point:
    93
    Tak for input. Jeg er endnu ikke stødt på et sted hvor de har taget et gebyr for et udenlandsk kort (hvor jeg kunne se det). Har altid oplevet på min bank (CC) statement at de tager et gebyr. Dog er der altid forvirring i danske butikker/restauranter da vores CC ikke har pinkode, men skal have en underskrift på en bon.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    I en artikel fra Tænk sidste år, fremgår det, at der må ikke opkræves gebyr for brug af diverse kort udstedt i EU.
    Dog fremgår det også, at [​IMG]kort udstedt til en virksomhed eller en offentlig organisation er undtaget denne regel (altså må der gerne opkræves gebyr), ligeså med kort fra [​IMG]American Express og Diners Club.
    Så de steder i Danmark som modtager AmEx, der må du nok forvente et kortgebyr udover forbløffelsen over det oldnordisk system med underskrift.
    Bemærk, at kortgebyret må ikke overstige de reelle opkostninger ved brug/processering, men disse bliver jo ikke mindre af, at papir skal flyttes rundt fysisk :(.
     
    Offlyer og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side