Atlantic Airways flyver med Europas mest avancerede flyteknologi

Poster i 'PRESSEMEDDELELSER' oprettet af Nicki Lolk Sørensen, 28/1/15.

  1. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    6,833
    Point:
    113
    Pressemeddelelse fra Atlantic Airways tirsdag 27. januar 2015


    Atlantic Airways flyver med Europas mest avancerede flyteknologi


    Atlantic Airways’ Airbus 319 fly flyver med Europas mest avancerede flyteknologi, RNP AR 0,1. Det meddeler Airbus-koncernen efter den seneste opdatering af teknologien


    Atlantic Airways er i front, når det gælder avanceret navigations-teknologi, konstaterer Airbus-koncernen. Det færøske flyselskab har tre Airbus 319, som alle er udstyret med Airbus’ teknologi, RNP AR 0,1, der har medført markant højere regularitet og dermed færre forsinkelser.


    Der er tale om en GPS-baseret teknologi, nu også kombineret med det almindelige ILS-system i lufhavne, som sammenlagt er et særdeles præcist instrument både ved indflyvinger og udflyvninger. Ifølge Airbus er Atlantic Airways det første flyselskab i verden til at bruge RNP AR 0,1 og ILS kombineret som et redskab til ind- og udflyvninger. Det færøske flyselskab har i første omgang tilpasset kombinationen af RNP AR 0,1 og ILS til Vágar Lufthavn, som dermed er den første lufthavn i verden, hvor denne metode bruges. I Atlantic Airways’ tilfælde kan de tre Airbus-maskiner f. eks. flyve lavere og i dårligere sigtbarhed ind til Vágar Lufthavn på Færøerne end tidligere.


    Atlantic Airways begyndte som det første flyselskab i Europa at flyve med den nye teknologi, da selskabet i 2012 købte en ny Airbus. Selskabets tre Airbus 319 har nu gennemgået en grundig opdatering af RNP AR 0,1, og det har fået Airbus til i en pressemeddelelse at konstatere, at ”Atlantic Airways flyver den mest avancerede luftrums teknologi i Europa”.


    Airbus udviklede oprindeligt den nye teknologi i samarbejde med Atlantic Airways, og de seneste opdateringer er ligeledes foretaget sammen med det færøske flyselskab, hvor kaptajn, Jóhan í Niðristovu, har repræsenteret Atlantic Airways som projektleder.


    - Det har både været en fornøjelse og en udfordring at være med til at udvikle et så præcist navigations-værktøj, der er med til at øge regulariteten på Vágar Lufthavn, fortæller Jóhan í Niðristovu, Airbus-kaptajn og projektleder.


    Sámal Danielsen, flyvechef hos Atlantic Airways, er også yderst tilfreds med RNP AR 0,1, der har bragt Atlantic Airways i front i Europa, når det gælder avanceret teknologi.


    - Vi har haft et rigtigt godt samarbejde med Trafikstyrelsen omkring den oprindelige godkendelse af RNP AR 0,1 samt i den videre udvikling, hvor RNP AR 0,1 og det traditionelle lufthavnssystem på Færøerne, ILS, er koblet sammen. Dermed er vi specialudrustet til at flyve til og fra Færøerne, siger Sámal Danielsen, flyvechef.



    Airbus og Atlantic Airways fortsætter samarbejdet om videre udvikling af RNP AR 0,1, der hidtil har medført færre forsinkelser til fordel for selskabets kunder.





    Med venlig hilsen

    Atlantic Airways
     

Del denne side