Bedste OTA - hvilken?

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af obs, 13/11/16.

  1. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Jeg tænker at nogle af jer her også anvender OTA'er til booking af rejser, så måske nogen kan give et tip om hvilke bureauer som er pålidelige og nemme at have med at gøre.

    Jeg rejser jævnligt med SAS og plejer normalt at booke direkte på deres hjemmeside. Men jeg er godt nok også noget træt af den ganske usle brugeroplevelse, man jævnligt oplever når man anvender deres hjemmeside. Derudover er det også min oplevelse, at man ved at bruge en OTA kan få præsenteret flere forskellige rejseruter end når man anvender SAS' hjemmeside.

    Så er der nogen her som kan anbefale en OTA som er pålidelig og til at have med at gøre?
     
    Beaglen og Peter F. "Synes godt om" dette.
  2. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Denne her tråd dækker meget godt dine spørgsmål

    https://insideflyer.dk/forums/threads/erfaringer-med-otaer-online-travel-agencies.1605/#post-15456

    Men da den ikke er helt up to date lad mig starte med SAS billetter.
    Når der er torsdags NoN kampagne priser til europæiske destinationer er det
    altid - uden undtagelse - billigere at købe via OTA men skal søges via søgemaskiner som momondo, viviro, skyscanner, travelmarket , aldrig direkte hos OTA. De lave priser på SK hjemmesiden om torsdagen er altid mindst 100kr lavere hos OTA men så er der gebyrerne for at betale med kort. Hvor SK ikke tager penge for det skal man finde det OTA med de laveste % gebyrer og ikke fixede 89 eller 100 kroners kort gebyrer som ses mange steder. Det er OK på dyre billetter men der er forskellen mellem OTA og SK mindre.

    Jeg har med succes brugt travellink.dk som på en billig billet til under 1000kr tager max gebyr på 1,25% , nogen kort endnu lavere fx Diners Club. På en nylig indkøbt billet til 500kr til NCE med SK var DC kort gebyret en sølle femmer.

    Til gengæld giver SK 24 timers fortrydelsesret hvad du ikke har hos OTA.
    Brug altid expedia.dk eller com til at finde billetklasser.
    De fleste OTA er udenlandske, dem der markedsfører sig i DK er mest svenske men det er en jungle af OTAer og der er mange dubiøse imellem.
    Det vigtigste er faktisk under bookingprocessen at sige nej tak til alle de extra services OTA tilbyder og gerne vil tjene penge på fx forsikringer, sædevalg, telefonsupport.
     
    Senest redigeret: 13/11/16
    Henrik Olsen, Beaglen, klausbm og 4 andre "Synes godt om" dette.
  3. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Tak for input.

    Nogen idé om hvad der gælder af regler hvis man nu bestiller en SAS Plus hos f.eks. Expedia? Fare rules angiver at "CANCELLATIONS PERMITTED", mens Expedia et sted på deres hjemmeside skriver at billetter ikke kan refunderes og et andet sted reklamerer med at afbestilling er inkluderet.

    Jeg er i hvert fald lidt forvirret...
     
  4. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Jeg er meget påpasselig med at bestille via OTA, da ændringer er noget de alle vil tjene på. Det kan godt være SAS billetten kan refunderes, men nogen gange tager OTA'en så et ændringsgebyr, eller kalder det noget andet. Men om det lige gælder Expedia ved jeg ikke desværre. Men det var tilfældet hos flybilletter.dk for nogle måneder siden da jeg tjekkede.
    Jeg betaler gerne en hund xtra for en ren røv at trutte i;)
     
    Ulrik "Synes godt om" dette.
  5. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    jeg bestiller også oftest via SAS.dk
    Gider ikke bruge tid på at skrive til SAS for at indtaste EB-nummer så jeg kan vælge sæder og hader kreditkortgebyrer. Derudover er min bookingfinger rigtig glad for de 24t fortrydelsesret, som for mig alt i alt er mere end de 50 kr. som forskellen i pris oftest er :)

    Ved NoN er lufthavnsgebyrer også en stor del af prisen, så er sikker på at kunne få dem tilbage ved afbestilling hos SAS.. men kan forestille mig at OTA beholder alle pengene pga. gebyrer ved afbestilling.

    Så efterhånden bruger jeg kun OTA'er ved såkaldte OTA glitches :)
    Der har jeg brugt flybillet.dk nogle gange. De irriterer mig ved konstant at sende e-mails selvom man bliver ved med at afmelde dem.
    Expedia har jeg også prøvet, selvom de ofte er lidt dyrere pga ticketing fee. Til gengæld tager de ikke kreditkortgebyr, og har haft gode erfaringer med re-scheduling, selvom jeg måske var heldig :)
     
    Ulrik, obs og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  6. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,403
    "Synes godt om" modtaget:
    12,814
    Point:
    113
    Jeg har tidligere brugt "www.travellink.dk", som såvidt jeg husker også er en del af expedia koncernen.

    Jeg er imidlertid holdt op, da jeg ikke kan se booking klassen (og det er jo tit nødvendigt for at vurdere antallet af miles / bonus point). Jeg faldt naturligvis i, med en business billet, som slet ikke gav hverken point eller blev godskrevet som en rejse (på et tidspunkt, hvor jeg lige skulle bruge 2 rejser for at beholde guldstatus hos Czech Airlines).

    Derefter har jeg konsekvent kun brugt travellink og momondo til at undersøge rejsemulighederne - hvorefter jeg er gået til selskabernes side for at bestille biletten.

    Da jeg oftest flyver med SAS, Lufthansa, Czech airlines og Aeroflot, kan jeg nemt bestille via deres hjemmeside.
     
    Kermit og Ulrik "Synes godt om" dette.
  7. mhsalv

    mhsalv VIP medlem

    Beskeder:
    144
    "Synes godt om" modtaget:
    355
    Point:
    63
    Bruger kun OTA hvis pris er vigtigst (typisk hvis jeg skal flyve low-cost) og der er tale om en ukompliceret booking hvor der ikke vil blive behov for ændringer. Som andre skriver, vigtigt at være opmærksom på gebyrer i øst og vest.

    Mit indtryk er at den store variation i OTAs først kommer til udtryk hvis/når der opstår problemer og man er nødt til at have fat i dem. Har selv benyttet supersaver.no, solfaktor.no og expedia.no uden problemer.
     
    Ulrik og Henry "Synes godt om" dette.
  8. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,052
    "Synes godt om" modtaget:
    4,476
    Point:
    113
    Man kan faktisk godt se billetklasse pa travellink ved at klikke på linket "se billetbetingelserne". Jeg bruger også selv mest SAS' hjemmeside når jeg booker enkle rejser. Når det bliver lidt mere kompliceret (hvor man ikke kan booke på sas.dk mere) bruger jeg mest en af de mange forskellige Expedia sites (prisen kan godt være meget forskellig der). Expedia viser altid bookingklasse og giver SAS reservationsnummer, så at man med det samme selv kan logge på sas.dk og reservere sæde. En lille sjov detalje: hvis man for eksempel har booket på den finske expedia, skal man gå ind på SAS' finske homepage får at kunne gøre dette. Da jeg en gang bookede med den kanadiske expedia, var jeg nødt til at ringe til SAS, fordi de ikke har en dedikeret kanadisk side.
     
    Kristian og Henry "Synes godt om" dette.
  9. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Jeg har et lidt ambivalent forhold til at bruge OTA'er, så jeg holder mig i stedet direkte til flyselskabets hjemmeside. På den måde ved jeg 100 % hvem jeg handler med og jeg kender betingelserne / aftalevilkårene, hvis noget går galt. Ved at bruge OTA bliver flyselskabet pludselig en underleverandør til OTA'et og hvis flyselskabet aflyser en afgang, skal al korrespondancen ske imellem kunden og OTA'et, hvilket jeg ikke hensigtsmæssigt i alle henseender. Det gælder altid om at læse "det med småt", før man bestiller enten direkte hos flyselskabet eller via OTA, så man ved hvor man juridisk står hvis uheldet er ude. Så må det være en smagssag om man er til OTA'er eller om man vil klare det hele selv.
     
    Kermit, Henry, Ulrik og 3 andre "Synes godt om" dette.
  10. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Tror at jeg vil opsummere det på denne måde:

    - Er du stensikker på at skulle rejse, kan du godt bruge OTA. Ellers brug flyselskabets hjemmeside.
    - Er det en kompliceret billet, brug flyselskabets hjemmeside hvis det går. Alternativt OTA.
    - Kan du ikke booke rejsen på flyselskabets hjemmeside, så brug OTA
    - Ellers brug flyselskabets hjemmeside.

    Har jeg overset noget? :)

    Egentlig ville jeg også helst selv udelukkende benytte SAS' hjemmeside, da man så netop handler direkte med flyselskabet og derfor kan pålægge dem ansvaret hvis noget går galt. Men det er godt nok en ussel kundeoplevelse man jævnligt får, når man handler på SAS' hjemmeside. Jeg tænker at den næsten må kandidere til titlen som den værste hjemmeside blandt alle vestlige flyselskabers hjemmesider.
     
    Henry, mhsalv og Ulrik "Synes godt om dette"
  11. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Er der forresten eventuelt nogen som anvender f.eks. Uniteds hjemmeside til at booke SK-billetter?

    Jeg er klar over at United i den situation fungerer på lige fod med alle andre OTA'er, da de ikke er operating carrier. Men jeg tænker at de måske er lidt mere vidende og nemmere at have med at gøre, da de jo selv er et flyselskab. Jeg kan dog naturligvis tage fejl.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    ville kun bruge UA til at booke SK hvis jeg ville kreditere en billet til 5.000 kr til Stuttgart til MileagePlus. Der får du 067 flynummer og derfor indkomstbaseret indtjening på SK ;)
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side