Erfaringer med OTA'er (Online Travel Agencies)

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af PeterA, 31/7/15.

  1. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    926
    "Synes godt om" modtaget:
    1,754
    Point:
    93
    Jeg booker de fleste af mine rejser direkte hos flyselskaberne (fx på SAS' hjemmeside), men nogle gange kan man opnå lidt lavere pris på den samme rejse ved at booke gennem en såkaldt OTA (Online Travel Agency) - altså et online rejsebureau som fx. Travellink, Expedia mv.

    Hvis man søger på Momondo, Viviro eller andre søgemaskiner, bliver man ofte henvist til en række OTAer, men det kan være svært at gennemskue, hvilke vilkår og gebyrer man udsætter sig selv for ved at booke sin billet gennem disse, særligt hvis man har behov for at foretage ændringer. Herudover kan man rundt omkring på nettet læse en masse historier om tovtrækkeri med kundeservice (som kan være ikke eksisterende), hvis der opstår eventuelle problemer.

    Tænkte, at vi her kunne dele erfaringer med booking hos disse OTA'er. Jeg lægger gerne ud.

    Jeg har et par gange brugt både Orbitz, Expedia, Travellink og nu vovede jeg pelsen med Ticket.dk, som er det danske site for det svenske rejsebureau Ticket Resor.

    OTA: Ticket.dk
    Rute/Flyselskab: CPH-HAM-CPH med SAS
    Pris hos flyselskabet: 582 kr
    Pris hos OTA inkl gebyr: 521 kr
    Gebyr: 0 kr. Ingen gebyr ved betaling med skandinavisk MasterCard Credit. Ingen andre services valgt.
    Samlet besparelse: 61 kr. (ca 10%)

    Bemærkninger omkring booking:
    Ticket.dk har mildest talt ikke de mest positive tilbagemeldinger på trustpilot, men jeg vovede alligevel pelsen, da jeg kun skulle på en sviptur og ikke havde vanvittigt meget på spil (så som resten af familien på slæb). Siden ser lidt amatøragtig ud og der er ikke oplysninger omkring bookingklasse mv. Efter tastning af de absolut mest nødvendige oplysninger bliver man ført til en side, hvor man kan tilføje en masse services for et hav af gebyrer. Jeg valgte alt fra og fik således ikke lejlighed til at indtaste mit bonusnummer.

    Efter man har klikket sig videre fra siden med gebyrer ender man på en side, hvor der er et ordrenummer og bum, så er der booket, men ikke betalt. Der angives i toppen et tidspunkt for, hvornår betalingen senest skal falde og under det en række betalingsmuligheder med angivelse af gebyr. Alle andre betalingsmetoder end Mastercard kreditkort udløser et gebyr. I mellemtiden fik jeg en email med meget få oplysninger, hvor der også var et link til betaling. Ved klik på dette link fremgik det også, at jeg kunne betale frem til 23.59 samme dag (jeg kunne konstatere ved en anden booking, at den automatisk blev annulleret da jeg ikke havde betalt, inden fristen).

    Efter betaling fik jeg en mail med flere oplysninger og bookingreference hos SAS. Jeg kunne med det samme hente bookingen ind i SAS-appen og på hjemmesiden. På SAS' kundeservice-chat fik jeg dem til at indsætte mit EBD-nummer og så kunne jeg derefter vælge sæde gratis.

    Alt i alt lidt sketchy bookingproces, men trods alt positivt, at man rent faktisk ender med den pris, som var blevet oplyst på Momondo. So far so good.
     
    Senest redigeret: 31/7/15
    mhsalv, asf, clager og 2 andre "Synes godt om" dette.
  2. Nielspg

    Nielspg Medlem

    Beskeder:
    51
    "Synes godt om" modtaget:
    86
    Point:
    18
    Jeg handler meget gerne mine private flybilletter via diverse OTA hvis de er billigere end direkte hos flyselskabet, men betaler stort set altid med kreditkort, så jeg har mulighed for at gøre indsigelse hvis jeg ikke får produktet jeg har købt - og dermed få mine penge tilbage.

    Betal aldrig med Dankort eller via bankoverførsel, hvis du er det mindste usikker på dem du handler med! :rolleyes:
     
    asf og Frequie "Synes godt om" dette.
  3. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    926
    "Synes godt om" modtaget:
    1,754
    Point:
    93
    Det er naturligvis et must. Betaler man med et kombineret Eurobonus MasterCard eller Diners kort får man både bonuspoint, diverse forsikringer og muligheden du nævner ovenfor med at kunne gøre indsigelse. Kreditkortenes kinderæg.
     
  4. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    1,910
    "Synes godt om" modtaget:
    2,210
    Point:
    113
    Enig. Altid kreditkort.

    Det gælder forøvrigt næsten uanset hvad man køber efter min mening. Det eneste jeg bruger mit Dankort til er at tage kontanter ud og når jeg en sjælden gang handler i Danmark i nogle af de butikker, som tager de ublu kreditkortgebyrer (forsøger dog at undgå at handle i disse butikker såvidt muligt).

    At bruge OTA'er er som udgangspunkt ikke noget problem. Som nogle sikkert ved, så er jeg medejer af Viviro.com, som vi har drevet i over 10 år. Her har vi stort set aldrig nogle problemer med brugere, som har haft problemer med OTA'er. Ikke mere end hos flyselskaberne.

    Ja, OTA'erne forsøger at få folk til at købe en masse "services" m.v. - som oftest ikke er nødvendige for folk som rejser jævnligt. Man kan stort set gøre alle disse ting selv med lidt snilde. Så til standardbookinger er der intet problem i at bruge dem.

    Har jeg mere avancerede bookinger og bookinger, hvor jeg evt. forventer der kan komme ændringer til (enten af mig eller flyselskabet) så er min erfaring dog at tingene bliver noget lettere når man bestiller direkte hos flyselskabet. OTA'erne er billigere af en grund - og det er bl.a. på kundeservicen der er skåret i budgettet. Svartiden kan være længere og ofte er det svært at få adgang til dem på telefonen. Men stort set er der kun meget sjældent probemer med det.

    Er prisen bedre bedre hos OTA'en, så bruger jeg dem. Er prisen den samme hos flyselskabet, så booker jeg direkte der.
     
    Nicki Lolk Sørensen "Synes godt om" dette.
  5. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    4,850
    "Synes godt om" modtaget:
    8,868
    Point:
    113
    Jeg booker konsekvent, efterhånden kun hos luftfartselskaberne, da jeg ikke kan se Bookingklasser hos de fleste OT'er. tror kun det er Kayak, Travellink. Widerøe(OTA?) og Expedia, der skriver det.

    booker selv alle mine rejser, privat som i firma regi, så sålænge prisen er ok og jeg maksimerer min rejse med hensyn til pris og bonuspoint, så er alle glade. Men hold da op, jeg har prøvet mange, nu når jeg går i min "travelmappe", de hedder: MrJet, flybillet, solfaktor, ticket.dk, expedia...

    Jeg blev "skræmt" af OTA, da jeg fik en dårlig service, nemlig dengang jeg skulle til Beijing, Lufthansa strejkede og jeg ringede ind til Expedia's udmærkede service center, hvor de talte dansk, men de vidste ikke, at Lufthansa strejkede og kunne ikke booke mig om, selvom Lufthansa på deres side at det var muligt og endda kom med nogle forslag til ombookbare fly. Så ingen hjælp og endte med selv, at købe en billet og ingen refusion for ekstraomkostning fra dem.. Så derfor gider jeg ikke dem mere..

    Synes også der er mange "julelege" hos OTA, skal du have en SMS koster det dit, skal du have bookingnummeret at vide koster det dat, skal du du kunne se din booking koster det dut, du må ikke kontakte os for så koster det døt osv osv...

    endelig, for hundrede kroner i forskel på en dyr billet, så vil jeg helst interagere med luftfartsselskabet... - @PeterA "over 10%" er jo kun i forbindelse med et så lille beløb, ser aldrig 10% forskel imellem en OTA og et luftfartselskab almindeligvis..
     
    Senest redigeret: 1/8/15
    alexanderln og Beaglen "Synes godt om" dette.
  6. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    1,910
    "Synes godt om" modtaget:
    2,210
    Point:
    113
    OTA'erne kan have den fordel at de nogle gange kan sammensætte en rute, som ikke er mulig at booke via flyselskaberne. Evt. med en kombination af selskaber, som flyselskabernes hjemmesider ikke tilbyder. Det kan give ret store besparelser.

    Men enig i at det er et problem at bookingklasse ikke oplyses hos de fleste. Dog vil man ofte kunne lave søgningen andetsted og være næsten sikker på at det er samme bookingklasse, som den billigste.

    For os (med specielle behov og fokus på bonusoptjening/bookingklasser m.v.) så kan det helt sikkert være en fordel at booke direkte. Men for hovedparten af befolkningen, som absolut ingen interesse har for sådanne ting, så er OTA'erne et godt alternativ, som kan spare dem nogle kroner...
     
    Kristian "Synes godt om" dette.
  7. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,085
    "Synes godt om" modtaget:
    2,792
    Point:
    113
    Jeg bruger mest søgemaskiner som Momondo, Travelmarket og selvfølgelig VIVIRO da jeg så støtter vores redaktør:) og jeg checker samtidig flyselskabernes egne hjemmesider. OTA´er er efter min erfaring i 90% af tilfældende billigere end SAS/TK/SQ/LH/BA/OS etc når man bruger søgemaskinerne men ikke hvis du går direkte ind på OTA hjemmesiden. Alle SAS billetter er altid prissat 10% lavere hos OTA´er.Undtagelsen var min IAH Biz saver hvor forskellen var et par hundrede kr.
    Som regel ender jeg hos de svenske OTA´er og foretrækker Travellink på den danske hjemmeside . Jeg kigger meget på CC gebyrer hvor nogen er bedre end andre. Ved billige billetter til under en tusse bruger jeg netbank løsninger uden gebyr - Selvfølgelig kun hos selskaber der ikke er i vanskeligheder.
    OTA´er tager 1.5% til 2% i cc gebyr og mange gange med mininimum på 59 optil 89 kr hvilket er for meget på en billigbillet
    Checker altid klasse før indkøb hos Expedia.
    Har endnu aldrig brugt de dubiøse udenlanske OTA´er som Tripsta, Bravo, Rumbo - men endte hos Sky-tours.de ved en fejl af mig selv og fik senere Momondo til at boycutte dem! Af danske OTA´er er Rejsefeber i bunden af listen efter min mening.
    Henvisningerne i rejsedeals her på BF ender de fleste gange hos Flugladen, Vayama etc som jeg aldrig har brugt så ingen erfaringer at øse af.
    Man skal være sikker i sin sag ved OTA´er og ikke have nogen ændringer.
    P:S. Jeg fik penge tilbage efter Sterling konkursen via MC/Nordea bestilt via OTA´et Flybillet.dk
     
    Senest redigeret: 1/8/15
  8. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    926
    "Synes godt om" modtaget:
    1,754
    Point:
    93
    Ticket.dk har ikke gebyrfri betaling med Mastercard Credit mere.

    De var ellers normalt de billigste, men da jeg skulle betale for min booking til NRT i går, så viste der sig pludselig at være et gebyr på 85 DKK for betaling med MasterCard Credit. Jeg endte så med ikke at fuldføre min booking. Skrev til dem idag, og de svarede at de for længe siden var begyndt at tage dette gebyr, men ikke præcist hvornår.

    Øv. Er der andre OTA'er I kan anbefale, som er billige på gebyrsiden, ikke mindst ifht kortgebyr?
     
  9. alexanderln

    alexanderln Stealth Member

    Beskeder:
    1,786
    "Synes godt om" modtaget:
    3,471
    Point:
    113
    Expedia, da de ikke tager gebyr hvis flyselskabets officielle hjemmeside heller ikke gør. Dog har de en ticketfee der gør dem lidt dyrere end andre OTA
     

Del denne side