Bestilling af fly andre steder end selskabernes egne sider

Poster i 'REJSEDEALS' oprettet af KennethJ, 24/8/19.

  1. KennethJ

    KennethJ Nyt medlem

    Beskeder:
    6
    "Synes godt om" modtaget:
    9
    Point:
    3
    Hej.

    Jeg bruger ofte Momondo til at finde de gode tilbud for herefter at købe billetterne direkte hos flyselskaberne til ca. samme pris...

    Men har også set der ofte er tilbud hos div. booking sider som flyselskabet slet ikke kan følge med - men er altid blevet lidt tøvende... Er det lige ud af landevejen - også hvis der er forsinkelser på rejsen osv?
     
    Henrik Olsen, Henry og MatthiasWagner "Synes godt om dette"
  2. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    Det korte svar: Nej.

    Det længere svar: OTA´s (bookingsider i nørdesprog, Online Travel Agencies) er gode til at spare penge, når alt går smooth. Jeg bruger dem tit, da de procenter man sparer, kan være rigtig mange penge, når vi ikke snakker economy class :) Jeg har aldrig haft problemer, men har hørt om mange andre der har, der kommer nok nogle kommentarer... Det værste jeg har oplevet, var at jeg mistede muligheden for "book the cook" hos SQ og ikke kunne byde på en opgradering hos LH og LX.
     
    Beaglen, Nielspg, Henrik Olsen og 4 andre "Synes godt om" dette.
  3. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Som @MatthiasWagner skriver, går det godt, så er det jo fine penge sparet. Desværre kan det hurtigt blive træls, hvis der går noget galt. Sådan har jeg det også omkring bookning af hotel gennem tilsvarende services.

    Min egen filosofi er risikovurdering:

    1. Kan du tåle at blive forsinket? Har du noget uopsætteligt, f.eks. et møde eller er det en 3 ugers ferie der bliver forkortet med et par timer.
    2. Hvem rejser du med, det kan være rigtig træls at stå med mindre børn i en usikker situation.
    3. Hvordan er ruten? Er der mange afgange således at du hurtigt kan komme på en ny maskine ved forsinkelse eller ej. Jeg har f.eks. selv været tæt på at misse en connection i JFK, hvor der kun var to afgange videre til PPT om ugen. Det havde været temmelig katastrofalt at misse maskinen her. Skal du til London, ja så er der jo ret mange afgange du sikkert hurtigt kan komme på.

    For eget vedkommende har det meget sjældent givet mening for mig at booke hos OTA ud fra turens risikovurdering - jeg orker bare ikke bøvlet.
     
    Beaglen, Flyvefisken, Nielspg og 5 andre "Synes godt om" dette.
  4. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Baseret på erfaring. Undgå Expedia og Kiwi.com..


    Jeg bestiller altid gennem flyselskabet direkte. Ja, det koster måske lidt ekstra, men går noget galt, kan flyselskabet nemmere hjælpe. Ellers skal det gå igennem rejseportalen, og det kan tage lidt ekstra tid.
     
    Beaglen, Kenneth K, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  5. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    177
    "Synes godt om" modtaget:
    679
    Point:
    93
    Jeg tilsluttet mig koret af forummedlemmer, der helst booker direkte med flyselskabet. Ene og alene af den grund, at så er du bedst stillet i tilfælde af problemer. I tilfælde af aflysninger, misset connection etc. Skal det som regel gå gennem billetudstederen, og hvis det er et OTA, så er de mere end svære at få fat i. Hvorimod flyselskaberne som regel er hurtigere og bedre.

    Men som du selv nævner, er der tit en del penge at spare ved at bruge OTAer og deres tilbud. Skal til LA med familien i oktober, og vi sparede næsten 6.000kr (4 personer) ved at booke hos et OTA sammenlignet med Lufthansa. Så selvom jeg helst vil booke direkte hos flyselskabet så har alting en pris
     
    Henry, Erwin Lansing, SophieHendriksen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Det skal vel ses ikke kun som den absolutte prisforskel, men også i forhold til den samlede pris.
    Hvis den samlede betaling er f.eks. 100.000 kan det godt være, at 6.000 er en acceptabel 'forsikringspræmie' mod en ødelagt rejse, hvis en ombooking kikser, fordi det er nat i Danmark.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  7. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Er der nogen, som har input til/en opfattelse af, hvilke OTA'er der er gode at handle med og til at stole på? Nu advarer Kermit ovenfor mod Expedia og Kiwi. Men er der nogle af dem, der også leverer en acceptabel kundeservice når noget går galt?
     
    DanielBahn og Henry "Synes godt om" dette.
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,823
    Point:
    113
    Vær opmærksom på, at en del andre OTAer faktisk er en del af Expedia koncernen. Jeg har tidligere brugt Travellink, som faktisk også var et "Expedia firma".

    Jeg droppede Travellink til flyrejser, da jeg fik en rejse på Business Class, som slet ikke gave bonuspoint. Min konklusion var, at de har nogle specialbilletter, som er lidt billigere, men som er på en rejseklasse, der ikke giver point. Og så er de jo ikke interessante for mig.

    Jeg havde tidligere droppet dem til hoteller, da jeg er par gange har bestilt og betalt for et hotel, der efterfølgende viste sig ikke at have værelser. Har bagefter hørt at nogle OTAer også viser hoteller, de ikke har aftaler med (det er ikke så mange). Enten vises hotellet som udsolgt - eller også får man efter et døgns tid besked om, at hotellet ikke har ledige værelser, men man naturligvis kan reservere værelse på et andet hotel. Skal dog understrege, at jeg ikke ved, om det også gælder Expedia og deres forskellige selskaber.

    Den slags fusk, vil jeg ikke støtte. Derfor er jeg holdt op med at bruge OTA.
     
    Beaglen, DanielBahn, SophieHendriksen og 4 andre "Synes godt om" dette.
  9. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Der er nok at tage af..
    https://www.expediagroup.com/expedia-brands/
     
    Peter F., Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  10. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    OTA og flybilletter

    Travellink er ikke en del af Expedia gruppen, men er spansk ejet.

    Jeg handler helst direkte hos flyselskaberne men har brugt de fleste OTA der kommer frem på søgemotorer så som
    Momondo, Viviro, Kayak , Skyscanner etc og
    har sjældent haft nogen problemer.
    Man skal bare huske alle fluebenene for at takke nej til alle extra services.
     
    Senest redigeret: 26/8/19
    Beaglen, Kristian, Henry og 5 andre "Synes godt om" dette.
  11. Pep

    Pep VIP medlem

    Beskeder:
    206
    "Synes godt om" modtaget:
    604
    Point:
    93
    Bruger OTA alle dage i ugen. Kun hvis der er tale om refundering er der problemer med OTA'er, idet aendringer, special mad, ekstra baggage, bud paa opgraderinger, seating, kan man ofte selv lave efter man selv overtager bookningen paa flyselskabets hjemmeside. Det kan vaere ganske let, f.eks. med UL, MH, KQ, ET.
     
    Nielspg og Henry "Synes godt om" dette.
  12. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Holder mig også væk fra OTA. Det produkt de leverer til mig synes jeg ikke er transparent - og nogle af de tilkøbsmuligheder som de tilbyder undervejs får virkelig alarmklokkerne til at ringe (premium telefon service ifm trafikforstyrelser, eksempelvis). Omvendt må jeg erkende at såfremt prisdelta er stort nok så tager jeg chancen - men kun på lige til ture.
     
    obs og Henry "Synes godt om" dette.
  13. Ali Taran

    Ali Taran VIP medlem

    Beskeder:
    580
    "Synes godt om" modtaget:
    1,414
    Point:
    93
    Har haft mega dårlig oplevelse vedr fly men vedr hotel så bruger jeg hotels.com. de har så tilgengæld været super gode for mig. Selv klager som hotellet direkte ikke acceptere, kan hotels.com gi medhold i. Så for man bare sine penge tilbage. Kampen tar de op med hotellet.
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  14. copenhagenboy

    copenhagenboy VIP medlem

    Beskeder:
    125
    "Synes godt om" modtaget:
    321
    Point:
    63
    Bruger næsten aldrig OTAer mere. Hvis noget går galt er det altså nemmere at deale med flyselskabet.
    Jeg måtte engang afbestille en rejse med Thai, jeg fik pengene tilbage, minus 1000 kr. som var en del af aftalegrundlaget.
    Hvis jeg havde bestilt via en OTA, skulle de også have penge for ulejligheden, har set priser på 800-1000 kr....mener jeg.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  15. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,576
    Point:
    93
    Jeg bruger dem kun hvis det er meget billigere. Så længe man ikke selv vil ændre noget plejer det at være fint. Jeg har flere gange oplevet forsinkelser og aflysninger af fly som jeg har booket via OTA. Der har jeg ikke oplevet nogen problemer forårsaget af OTA - de to gange det skete i år fik jeg fin service fra hhv AC og LH (formentlig hjalp det at jeg har EBG).
    Har en enkelt gang skulle afbestille en flybillet købt gennem OTA, og det fungerede også ganske fint. Jeg skulle selvfølgelig betale et ekstra gebyr, mener det var ca 400 kr, men det er jo sådan de tjener deres penge, så ikke overraskende. Humlen er nok bare at sætte ens forventninger lavt ift den oplevede service.
    Jeg foretrækker at booke direkte som flyselskabet, men ofte fås de gode deals kun gennem OTA, når rejsen flyves af flere selskaber - selv når det er inden for samme alliance.
     
    Henry og Bekgaard "Synes godt om" dette.

Del denne side