Bonusprogrammer, er der en "catch"?

Poster i 'FLYSELSKABER OG BONUSPROGRAMMER' oprettet af Malthe, 29/7/17.

  1. Malthe

    Malthe Nyt medlem

    Beskeder:
    5
    "Synes godt om" modtaget:
    9
    Point:
    3
    Hej :)

    Jeg synes hele tiden man får smidt reklamer i hovedet med diverse bonusprogrammer hos SAS, Norwegian mfl. Det lyder jo rigtig godt, at man kan optjene point ved køb af flyrejser, hoteller og helt almindelige indkøb.

    Jeg driver et galleri, hvor jeg årligt køber malerier i udlandet for rigtig mange penge, så det kunne jo være rigtig lækkert, hvis jeg derigennem kunne optjene en masse point.

    Men det lyder næsten bare for godt til at være sandt. Er der en "catch" ved disse programmer? Skal jeg eksempelvis betale nogle gebyrer eller lignende? For ellers er det jo bare med at komme igang og tjene ind til ferierejserne :)

    (Jeg kunne selvfølgelig bare kontakte SAS mfl., men vil helst høre det fra uvildige personer :)

    Mvh.

    Malthe
     
    Pashmina, Henry og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  2. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Der er flere muligheder min verden for dette. Brugen af kreditkort er bestemt muligt og fx. SAS og British Airways har også programmer hvor du oveni normale bonuspoint kan optjene point til dit firma. SAS kalder det SAS Credits og British Airways for On Business.

    Jeg håber at vi kan lokke et par ord ud af @Kenneth K eller andre om hvordan de tænker mulighederne.
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  3. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Groft sagt kan man sige, at et bonusprogram har til hensigt at være adfærdsregulerende, altså skabe loyalitet. Det vil altid være en subjektiv vurdering, om hvorvidt et givent program vil være lukrativt for dig. Jeg antager, at når du skriver "...køber malerier i udlandet...", så rejser (flyver) du en hel del?

    Såfremt du ikke ændrer adfærd ved at benytte programmerne, så er der umiddelbart ingen downside, gebyr eller lignende. Begynder du at ændre adfærd for at optjene pointe i et bestemt program, skal du overveje om den ændrede adfærds eventuelle ulemper overstiger værdien af de optjente pointe. F.eks. hvis vælger du en flyrejse med SAS som er billigere med Ryanair fordi du gerne vil have Eurobonuspoint.

    Ændret adfærd til trods for en højere pris kan til gengæld give dig status i programmerne og dermed gode fordele, når du rejser meget, f.eks. fasttrack, lounge osv., hvilket også kan spare dig penge fremfor at selv at købe kaffe/mad mm. i lufthavnen.

    Kreditkortene er en lidt anden historie pga. årsgebyr. Her skal du kigge på dit forbrug og se på hvor meget og hvordan du bruger dine kort. Se f.eks. den laaange tråd om det nye SAS EB Premium MC :) Den korte version er, hvis du rejser ofte og bruger kortet til at betale flyrejser, hotel og restaurant, så skal der ikke meget til før det kan betale sig at have sådan et kort. Jeg antager, at du kan have kortet som et firmakort og dermed betale kortgebyr gennem firmaet. Kan du betale malerierne med kortet, så antager jeg der er mulighed for den helt store pointindtjening.

    Hvis du vil være rigtig bonusnørd, så kan du også kaste dig over betalingstjenester som Roger.ai, hvor du kan betale regninger med dit SAS EB MC og optjene point og du kan registrere kortet på MobilePay.

    Alt efter hvordan dit rejsemønster ser ud, er der sikkert et bonusprogram der giver mere mening end andre, men umiddelbart er vi vist alle ivrige Eurobonusmedlemmer herinde, da man naturligt flyver meget med SAS som bosiddende i Danmark :)
     
    RasmusH, banditten, Grisefod og 13 andre "Synes godt om" dette.
  4. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Fint skriv #thumbsup
     
    SophieHendriksen og Henry "Synes godt om" dette.
  5. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,097
    "Synes godt om" modtaget:
    4,317
    Point:
    113
    Med hensyn til SAS Credits er det en nobrainer, husk dog at de credits du køber ind skal forbruges i samme år som jeg husker det. Men der er en stor besparelse at gøre der! Husk også at det er begrænset med muligheder hvilke flyselskaber hvor du kan bruge dem, pt. er det hos SAS og Singapore Airlines.
    Vedr. forbrug på kreditkort er der andre der har langt mere indsigt end jeg. I mit firma kan det ikke svare sig da hvis jeg skulle betale mine leverandører med kreditkort ville det være til en anden kurs end når jeg som jeg gør nu overfører via wire hvor jeg afregnes i nationalbankens middelkurs.
     
    Henry, tbh, Ulrik og 2 andre "Synes godt om" dette.
  6. SKDAAP

    SKDAAP Medlem

    Beskeder:
    18
    "Synes godt om" modtaget:
    57
    Point:
    13
    Spot on!
     
    SophieHendriksen og Henry "Synes godt om" dette.
  7. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Kan ikke finde nogen steder, hvor der står at SAS Credits skal bruges i samme år, så er interesseret i at se det, da det så er noget, jeg skal være opmærksom på.

    I forhold til programmer for virksomheder, er der også Lufthansas PartnerBenefitPlus - den giver en ok optjening, som kan bruges på opgraderinger. De giver point på alle flyvninger med LH-gruppens fly (uanset om det er på en SK-billet) og nogle af de andre venner fra Star Alliance. De har også en ok signup-bonus. De har iøvrigt fornyeligt afholdt morgenmøder i CPH og Århus, hvor en anden Kenneth K var der som indlægsholder ;-) Havde desværre ikke mulighed for at deltage.

    Jeg har ikke prøvet at bruge PartnerBenefitPlus points endnu, men planen er at bruge nogle næste gang jeg får en længere flyvning med LH.

    SAS Credits og PartnerBenefitPlus giver optjening ud over optjening hos eks Eurobonus eller Miles & More eller hvad man nu bruger
     
    Henry, Kenneth K og clager "Synes godt om dette"
  8. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,097
    "Synes godt om" modtaget:
    4,317
    Point:
    113
    Du har ret, de points man optjener har man i 3 år som jeg kan læse mig frem til.
    Det er de credits man køber som prepaid hvor man får x antal % oveni man skal være opmærksom på: https://www.sas.dk/virksomhedsprogram/flere-m-der-at-rejse-bedre/#/sas-credits-prepaid
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  9. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,763
    Point:
    113
    Helt enig i alle betragtningerne.

    Den eneste fejl, du sådan set kan begå, er at vælge det forkerte bonusprogram (Læs: vælge et bonusprogram hos det forkerte selskab i alliancen). Her skal du både tænke på optjening, men også anvendelsen af point.

    Da jeg boede i Danmark og rejste meget med SAS, var jeg meget glad for EuroBonus, fordi alle kampagner omkring optjening og brug af point er målrettet til medlemmer bosiddende i Danmark (Skandinavien). Desuden tjener man flere Eurobonuspoint på rejser med SAS end f.eks. rejser med Lufthansa (så det gav en bedre optjening at være med i Eurobonus - også da jeg var udstationeret i Polen, men rejste meget med SAS til Danmark).

    Men, da jeg var udstationeret i Serbien og nu i Moldova (SAS flyver ikke til disse lande), rejste jeg oftest med Lufthansa. Derfor har jeg det lidt sværere med at få en ordentligt optjening af point - og det er heller ikke let at bruge de mange tilbud, som EuroBonus har (da det ofte kræver, at man rejser fra Danmark / Skandinavien). Men jeg beholder midt medlemskab af Eurobonus, da jeg forventer at komme tilbage til Danmark, når min kontrakt udløber. Jeg har derfor ikke undersøgt, om det ville være en fordel at skifte til Lufthansas program "Miles and More".

    Jeg meldte mig også ind in Czech Airlines program "OK Plus", fordi jeg forventede en del rejser med selskabet. Også dér giver det bedre mening at være medlem af deres program, da det er lettere at opnå guldstatus, når man rejser med dem (Man får guldstatus efter 30 enkeltrejser - men en rejse på business tæller som 2 rejser. Så min tanke var: En returrejse fra Danmark via Prag til Bukarest i Rumænien på business ville tælle som 8 enkelt-rejser. Derfor ville en rejse hvert kvartal sikre mig guldstatus i SkyTeam - hvor jeg også somme tider benytter Aeroflot).

    M.h.t anvendelsen af point: Jeg kan se nu, at det er dyrt at bruge EuroBonus point til rejser med Lufthansa indenfor Europa (da jeg ofte har 1 eller 2 mellemlandinger). Og jeg har faktisk ikke planer om at bruge min sparsomme ferie til interkontinentale rejser. Men andre på IF har tidligere peget på, at det kan være meget fornuftigt at bruge EB-point til disse lange ture med Lufthansa.

    Endelig: Skal du måske tænke i at blive medlem af et hotel-program. Her kan du også optjene point (til at bruge som betaling for overnatninger) eller status, som kan give gratis opgradering eller andre fordele (gratis morgenmad etc).
     
    SophieHendriksen, Kenneth K og Erwin Lansing "Synes godt om dette"
  10. banditten

    banditten VIP medlem

    Beskeder:
    298
    "Synes godt om" modtaget:
    926
    Point:
    93
    Og en helt no brainer Norwegian Visa kort har ikke årsgebyr, så der er ingen udgift.

    BA Mastercard kan ikke bruges i mobilepay.

    Bare for at supplere alt det gode du læste inden du nåede her ned ;)
     
    SophieHendriksen og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side