Booking-klasser - hvordan finder man dem?

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af ChristianB, 29/4/15.

  1. ChristianB

    ChristianB Nyt medlem

    Beskeder:
    12
    "Synes godt om" modtaget:
    13
    Point:
    3
    Hej alle sammen,

    Jeg har lige hængt i røret ved SAS besynderlige kundeservice, der - som den elendige hjemmeside - ikke virkede som om vi var på samme hold.

    Måske kan I hjælpe mig med min udfordring...

    Jeg fløj i marts/april CPH-FRA-IAD-SFO og retur på SFO-LAX-LHR-CPH.

    På udturen fløj jeg med Lufthansa fra CPH-FRA og FRA-IAD, hvilket ifølge Eurobonus beskedne bonusudregning kvalificerede mig til hhv 150 og 1050 point. Da jeg havde et stort M i toppen af min boardingkort havde jeg egentlig regnet med, at det var bookingklassen, hvilket burde have kvalificeret mig til nogle flere point, men nej. Ifølge den meget hjælpsomme ansatte, havde det ikke noget på sig. Min billet, som han sjovt nok ikke kunne slå op på sin computer, fordi computeren var lige så udadvendt over for ham, som han var for mig, fløj jeg på den helt billige K-klasse. Det vidste han bare...

    På udrejsens sidste leg fløj jeg med United, og her havde boardingkortet et stort Y i toppen. Men igen tog jeg fejl. Også hér måtte jeg nøjes med den laveste klasse, hvorfor mine point blev skåret ned til 50%. Sjovt nok havde det pointmæssigt været at foretrække at flyve med United hele vejen, da min amerikanske indenrigsflyvning gav mere end langturen med Lufthansa. Det held havde jeg så på hjemturen.

    Prisen på turen taget i betragtning, kunne jeg sådan set godt forstå mine bookingklasser, men hvordan i hulens navn kan man da regne sin klasse ud, hvis man ikke kan bruge de bogstaver, der står på boardingkortet? På selve billetterne, som jeg købte over nettet stod der naturligvis ingenting.

    Altså: Hvor kan man se en bookingklasse henne, og hvorfor i alverden er SAS' kundeservice og hjemmeside bare på så eminent højt niveau?
     
  2. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,778
    Point:
    113
    Bare der dog var gode svar. Hvad med at prøve at ringe til Lufthansa - bare for at dobbelttjekke bookingklasserne?
     
  3. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Det er en videnskab på linje med atomfysik.

    Den generiske betegnelse for economy class er som oftest Y, hvilket er grunden til at det stod på dit United boarding pass. Der er dog en række undtagelser, fx benytter Lufthansa og SAS "M", mens Y er betegnelsen for economy plus hos SAS.

    Den bedste måde er at være opmærksom allerede ved booking. Visse OTA's, fx. Expedia, oplyser bookingklassen tydeligt i bookingproceduren. Andre kræver at du klikker på "Fare Rules" eller "Fare basis", mens andre slet ikke giver dig en chance for at vide hvilken bookingklasse, du booker i.
     
  4. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Had du din e ticket? Alternativt kan du slå den op på saudi Arabien Airlines (mener jeg det heder) hjemmeside med ticket nummer? Men generelt Y/M/C står for kabine på mange boarding passes. På SAS fra CPH står der M og f.eks. Et lille v for booking klasse, det er ikke ofte booking class vises
     
  5. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    Det er lidt et cirkus. Køber man f.eks. billet gennem SAS står det nedenunder hver flyvning, her har jeg fået bookingklasse T (det er den PDF der er vedhæftet "Electronic ticket itinerary [...]" emailen - det står ikke i den almindelige bekræftelse!):

    etkt.png

    Men det kommer an på hvem du har booket igennem? Derudover, hvis det er codeshare bliver bookingklassen måske oversat til noget helt andet :(
     
  6. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Hvad har du givet for turen? Jeg har også rn flyvning med LH og UA som er booket i K hele vejen og den var rimelig billig nemlig
     
  7. ChristianB

    ChristianB Nyt medlem

    Beskeder:
    12
    "Synes godt om" modtaget:
    13
    Point:
    3
    3240 kr. pr.næse. Naturligvis en uhyrligt billig billet hen over påsken, men det ændrer ikke på, at jeg finder det irriterende, at jeg ikke kan gennemskue bookingklasserne.
     

Del denne side