British Airways vil have danske kvindelige piloter

Poster i 'PRESSEMEDDELELSER' oprettet af Nicki Lolk Sørensen, 23/2/15.

  1. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,284
    "Synes godt om" modtaget:
    6,848
    Point:
    113
    [​IMG]

    British Airways vil have danske kvindelige piloter

    Kabinepersonalet i de fleste flyselskaber er stadig opdelt efter køn, hvor kvinder oftest er stewardesser og mænd er piloter. Nu vil British Airways dog lave om på dette og have flere danske kvinder til at styre flyet.


    ”Der er stort behov for flere kvindelige piloter de nærmeste år, så jeg håber, at flere kvinder med drømme om at blive pilot vil ansøge hos British Airways Future Pilot Programme 2015”, siger Peter Rasmussen, Nordeuropachef for British Airways.


    På verdensbasis udgør kvindelige piloter kun fire procent af de samlede 130.000 piloter. British Airways oplever at antallet af kvindelige ansøgere er stigende, men stadig kun 200 af deres 3500 piloter er kvinder. En af disse er Helen McNamara, som er pilot for British Airways og har været det i 14 år. Ligesom Peter Rasmussen opfordrer hun kvinder til at blive piloter for den britiske flyselskab.


    ”Det var faktisk et tilfælde, at jeg blev pilot. Jeg kendte ingen piloter, og ingen i min omgangskreds var pilot, da jeg søgte jobbet, men jeg tænkte, at det kunne være noget for mig. Jeg elsker mit job, og jeg vil glædeligt anbefale enhver kvinde at søge jobbet som pilot,” siger Helen McNamara.


    Danmark som forgangsland

    British Airways har flere kvindelige piloter end noget andet britisk flyselskab. I en britisk undersøgelse svarede 20 procent af kvinderne, at de kun tror, at mænd kan blive piloter, mens kvinder kun kan blive stewardesser.


    ”Det er vigtigt for kvinder at se, at der er gode rollemodeller. Danmark er et af de lande i verden med størst fokus på ligestilling. Så hvorfor ikke også være forgangsland for kvindelige piloter i et af verdens største flyselskaber,” siger Peter Rasmussen.


    Ansøgningsperioden åbner i dag

    British Airways’ pilotuddannelse tager 18 måneder og er åben for alle mellem 18 og 55 år. Flyselskabet har brug for ca. 4.000 piloter i år, hvilket er mere end nogensinde før. I den forbindelse søger British Airways omkring 100 nye pilot-kadetter.


    Håbefulde kandidater fra hele Europa kan ansøge om en af de 100 pladser. Ansøgningsperioden starter i dag mandag d. 23. februar og frem til 8. marts. De ansatte kandidater får uddannelsen finansieret ved at arbejde som pilot hos British Airways efter gennemført uddannelse og eksamen. Uddannelsen sker på en af pilotskolerne i Oxford, Southampton eller Jerez i Spanien. En del af uddannelsen finder også sted i New Zealand eller Arizona, USA.

    Læs mere om pilotuddannelse i British Airways her
     
    Kristian "Synes godt om" dette.
  2. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,276
    "Synes godt om" modtaget:
    2,123
    Point:
    113
    det er da køns-diskrimination, sådan bare at lade mændene blive i cockpittet, og ikke komme ud til passagerene (dog ved jeg godt hvor jeg helst vil sidde :) )
     

Del denne side