Brno, Tjekkiet

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af Nicki Lolk Sørensen, 29/11/23.

  1. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,296
    "Synes godt om" modtaget:
    7,018
    Point:
    113
    Vil lige komme med det lidt utraditionelle forslag til rejsedestination, nemlig Tjekkiets næststørste by.

    Der er ingen direkte flyvninger, så jeg fløj til Prag og tog bussen (RegioJet) til Brno. Hjemturen var med tog til Wien og så en flyver derfra.

    Her er det banegården i Brno:

    PXL_20231106_142939923.jpg

    Jeg ankom sidst på eftermiddagen i Brno og havde ikke så meget tid. Men jeg nåede forbi det astronomiske ur (ikke besøget værd) og Brno Ossuary, som er en gammel kirkegård, der er gravet op. Gennem 500 år begravede de lig på kirkegården, men efter 10 år blev de gravet op og kastet i en krypt, så der kunne blive plads til friske lig. I 2001 begyndte de så at grave krypten op og undersøge de mange skeletter - og de er nu blevet udstillet. Lidt morbidt, men også en lille smule fascinerende.

    PXL_20231105_153535350.NIGHT.jpg
    PXL_20231105_153930291.jpg
    PXL_20231105_154058768.jpg

    Byens flotte katedral var synlig fra det meste af byen.

    PXL_20231105_164735270.jpg

    Men grunden til, at jeg besøgte Brno, var, at jeg skulle prøve at flyve i kampfly. Det var vist lidt en tilfældigvis søgning, hvor jeg kom frem til, at det kan man rent faktisk godt. Ikke mange steder, men i Brno kan man.

    Jeg bookede gennem https://www.czech-jet.com/dk og endte med at vælge en L29 - det var ikke alle de viste fly, der var tilgængelige. Du skal ikke booke gennem dem, men det vender jeg tilbage til.

    Det tog lidt tid at finde i Brnos lufthavn, for de ligger lidt ved siden af og bag en sikkerhedskontrol. Ikke den i lufthavnen, hvor kufferten skal skannes, men der er en gate med personale, hvor du skal have udleveret et besøgspas.

    Fremme ved Blue Sky Service blev jeg taget godt imod, men jeg måtte vente en times tid, da der var nogle restriktioner fra air traffic control. Piloten gennemgik det hele med mig og fortalte, at flyet var et træningsfly og derfor havde to sæder. Desuden var det slovakisk og havde mere end 40 år på bagen.

    PXL_20231106_124150357~2.jpg

    Efter lidt omklædning var vi fremme ved flyet, som stod i en gammel østblok-hangar, hvor den var begravet i jord, for så kunne de vestlige magter angiveligt ikke se dem!

    Sikkerheden blev gennemgået, og jeg fik besked om, hvordan jeg kunne springe ud af flyet og udløse faldskærmen. Ejection seat var vist ikke standard, da flyet blev produceret.

    Godt fastspændt kørte vi ud på landingsbanen - sådan en ser ret bred og lang ud, når man sidder i et bette tomandsfly! Der var lift-off, og så tog vi ellers en flot tur hen over byen og et stykke væk.

    Nerverne tog til, mens hjernen utilsigtet gik i gang med at tænke på alle de måder det kunne gå galt på. Samtidig skulle jeg også hele tiden minde mig selv om de 4-5 trin, hvis faldskærmen skulle i brug.

    PXL_20231106_124000701~2.jpg

    Og så gik det ellers løs. Jeg havde købt 15 minutters flyvning, og det var show for pengene. Også mere end jeg umiddelbart synes var sjovt. Loops og rolls og hvad de ellers kalder den slags blev udført uden nogen form for pause imellem. G-kraften væltede organerne rundt i min krop og jeg var ærligt talt ikke helt tryg ved situationen!

    Piloten spurgte flere gange, om jeg var ok, og det var jeg trods alt. Jeg var ikke ved at kaste op, selv om det angiveligt er sket før.

    Da de 15 minutter var gået og vi var på jorden igen, skulle flyet igen spændes fast efter en varevogn og køres tilbage til hangaren. Jeg selv fik mit eget tøj på igen og udleveret en rabatkupon til 'næste gang'.

    PXL_20231106_124225589~2.jpg

    Det var her, jeg blev opmærksom på, at jeg skulle have booket direkte hos Blue Sky Services: https://blueskyservice.cz/en/. Så havde de tjent lidt mere på mig, og lige så vigtigt, så havde jeg fået den købte video meget meget tidligere.

    Det endte nemlig med at tage over to uger. Jeg fik råfilerne, men de har også lavet et sammenklip. Nyd mine specielle ansigtsudtryk undervejs. Og husk lige, at du ikke kan se G-kraften!



    Mon ikke der er nogen her fra forummet, der kan klare det bedre end mig?
     

    Attached Files:

    Convict, T4L, tbh og 14 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side