Buenos Aires

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af Peter F., 16/9/16.

  1. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Som jeg har fortalt om i en anden tråd, så har et af mine store ønsker - udi destinationer - været at se Buenos Aires og Argentina sammen med min far, som er født og opvokset der. Den drøm opfyldes nu, idet vi sammen tager dertil et par uger ultimo oktober.
    Vi har et forholdsvis kompakt program, selvom vi jo langtfra får set alt, hvad landet har at byde på. Turen t/r bliver med Lufthansa, - det ser ud til at blive en 747-8 :p. Vel ankommet starter vi i en lejet bil, som vi har i 4 dage. Målet er La Cumbrecita, hvor mine bedsteforældre boede de sidste år, inden de drog hjem til DK efter mere end fire årtier i Argentina. Efter denne tur har vi 3 dage i Buenos Aires. Så går turen med fly til Iguazu, hvor vi har et par dage til at udforske vandfaldene, som efter sigende fik Barbara Bush til at udtale, at "Iguazu fik Niagara Falls til at ligne vand fra håndvasken" :D. Og så atter retur til Buenos Aires, hvor vi har yderligere 3 dage, inden vi skal hjemad igen.
    Med denne lange intro, så til spørgsmålet: I Buenos Aires skal vi bl.a. besøge familie og gamle venner, ligesom min far også har ting af vise. Men derudover kunne det sjovt at høre, om nogle IF'ere ligger inde med gode tips til must-see/eat-in-B.A. Jeg har søgt på forummet, men ikke fundet så meget guld udover en god restaurant-anbefaling fra @CHA211 . Hvad kan alle I berejste byde på af gode forslag til denne by? :)
     
    Michael Wahl, Rikke Haugen Olsen, asf og 3 andre "Synes godt om" dette.
  2. CHA211

    CHA211 VIP medlem

    Beskeder:
    234
    "Synes godt om" modtaget:
    579
    Point:
    93
    Lyder som en spændende tur.
    Som nævnt, så var jeg en tur forbi BA for et års tid siden. Det var en spændende tur. Byen udstråler, at der engang har været nogle virkeligt fede år for Argentina; brede boulevarder og flot arkitektur og veludbygget undergrundsbane. Det hele er dog lidt nedslidt. De sidste par årtier har været noget pressede. Man sammeligner Argentina med Grækenland, blot uden et EU til at betale regningen. Argentina har også en blodig historie i forhold til Falklandskrigen, som jo ikke ligger så mange år tilbage.

    Jeg går ud fra, at din far er flydende på spansk? Jeg kan nok ca 10 ord spansk og det gør det til en stor udfordring at rejse i Sydamerika.

    Når I taler med lokale, så sørg for med det samme at gøre klart at I ikke er Amerikanere eller Briter. Grundet forskellige historiske omstændigheder, så er ingen af de folk særligt vellidte dernede, men jeg opleve flere gange mere imødekommenhed efter at folk havde forstået at jeg hverken var fra us eller uk.

    Så er der hele valutasituationen. Jeg har læst fornyligt, at man har åbnet op for at Argentinere kan købe fremmed valuta til den normale kurs. Da jeg var dernede, var det stadig ikke tilladt for Argentinere at veksle til USD eller EUR, medmindre, at de kunne bevise en erhvervsmæssig rejse til udlandet, vist nok. Det betød, at der var et veludviklet undergrunds vekslemarked, vistnok på Calle Florida. Hvis du går en tur fra ende til anden bliver du tilbudt at veksle penge nok et par hundrede gange. Der var dengang ca 40% at spare ift den officielle kurs, så ferien blev noget billigere på den måde. Vær dog på vagt, jeg vekslede nogle gange, og den ene gang forsøgte de et scam. Det gik ud på at de efter at jeg havde lagt 4 stk 100usd på bordet så lavede de et tryllenummer, hvor den ene blev byttet ud med en 1usd. Efter et længere højlydt skænderi kom 100usd sedlen dog op igen og jeg fik alle mine veksle penge.
    Den uofficielle valutakurs kaldes blue dollar og offentliggøres dagligt på Twitter.
    Der er også mange forlydender om svindel med falske penge. Prøv at google Buenos Aires taxi scam, så mener jeg at der kommer noget youtube op, hvor nogen har filmet et sådant scam… Det oplevede jeg dog heller ikke.

    Der er bevæbnet politi overalt, det er jo lidt mærkeligt, når man kommer fra dk, hvor bevæbnet politi er et tegn på at der er ballade eller optræk til noget. I sydamerika regner man det som et tegn på at der er sikkert, når politiet er tilstede.

    Trafikken er meget kaotisk i BA, med folk der kører på kryds og tværs, dytter gasser op, reversible vognbaner og i det hele taget kaos. Taxaer er ret billige, så jeg ville fravælge bil imens jeg skulle være i BA.

    Must see:
    • Recolleta kirkegården
    • Teatro Colón - der er rundvisninger i denne meget imponerende bygning. Det tog vist en times tid.
    • En historisk gåtur i Boca.

    Andre er meget begejstrede for at skulle se/ danse tango. Dette er dog uden for min comfort zone, så det oplevede jeg ikke.

    Der er masser af barer og steder at gå ud for en hver smag specielt i området Palermo.

    Jeg ville helt klart også prøve sådan en sandwich igen. Den var lige noget for mig.
    http://pickupthefork.com/2010/06/13/standing-in-line-for-a-choripan/

    Jeg var også på en sejltur i Tigre deltaet. Dette ville nok ikke vælge, hvis jeg kun havde 4 dage i det hele. Men sjovt at se alle de huse, der kun havde adgang fra vandvejen.
    Byen har en masse klassiske cafeer, der er indrettet med tunge mørke møbler. Det er lidt sjovt.
    Ellers, så fik jeg flere dage til at gå, med bare at slentre igennem gaderne, sætte mig og få en tår koldt og en frokost.

    Det blev lidt rodet, men håber, at du kan bruge noget af det.
     
    asf, clager, Kristian og 7 andre "Synes godt om" dette.
  3. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Tusinde tak!
    Ja, vi kan spansk. Min far flydende, og jeg haltende (kunne som dreng, så mon ikke det kommer..). Har godt hørt om valutahandlen, men interessant hvis det er normaliseret. Deltaet skal vi nok også se, da min far var meget i roklub som ung. Lyder interessant med husene mod vandet.
    Igen, tusinde tak for at dele viden. :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Hola fra Buenos Aires.
    På opfordringer kommer her lidt løst og fast fra Argentina.
    B.A. er en stor velfungerende by med en god infrastruktur. Det er nemt at komme rundt med taxi, uber og metro.
    Det kan være bidende koldt om vinteren og også nu i september som er det tidlige forår så det er et land der pt går i dynejakker.
    Gaderne er bygget op nærmest som på Manhattan så det er nemt at finde rundt.
    IMG_1100.JPG
    Avenida 9 de Julio med byens vartegn obelisken og et grønt BA foran.
    Billedet taget ved middagstid idag.
    Byens bredeste boulevard bygget efter en skabelon af Champs Elysees i Paris men endnu bredere. Absolut et must at se når man er på disse kanter.
    IMG_1094.JPG
    En ting man skal prøve er oksekød på en Parilla - steakrestaurant og udtales Parisha. Her på Gran Parilla del Plata. Tak til @CHA211 for anbefalingen. Billedet er en 450grams (normal størrelse bøf i B.A:) )Ojo de Bife en slags ribeye som var rigtig god. Tilbehøret er 3 slags chimichurri som er lokale pestoer.
    IMG_1092.JPG
    Var så heldig at spise samtidig med langbordet bestående af 22 tyskere, det var Lufthansas Boeing 748 crew, og de så ud til at have en god aften på det lille men hyggelige sted.
    IMG_1099.JPG
    Forårsdag i centrum af byen - Microcentro.
    Bemærk den lange mørke mand hvor han og hans kollegaer sikkert er kendt af mange fra spanske byer og strande til 5th Avenue i New York hvor senegaleserne sælger kopitasker plus ure og andet juks i stor stil. De har også fundet vej hertil.
    Jeg mener dog nu de gemmer taskerne væk i Italien
     
    Senest redigeret: 27/9/16
    isolCBflyer, Peter F., tbh og 7 andre "Synes godt om" dette.
  5. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Mange tak for at dele. Uha, hvor jeg glæder mig! Jeg har godt hørt om de store bøffer... Ser lækkert ud. :p
    Jeg skal dertil sidst i oktober, hvor vejret (normalt) er dejligt forår, uden at det bliver hedt, så mon ikke at jeg kan lade vinterfrakken blive hjemme? :)
     
    Kristian, clager, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Tænker at jeg lige skylder en opdatering med et par anbefalinger som supplement til det ovenstående, hvis andre på et tidspunkt skulle finde på at søge efter tips til BsAs.
    • Som i mange andre gamle storbyer, revitaliseres havneområdet i disse år. Lidt for fersk og pænt efter min smag, men dog spændende hvis man (som jeg) interesserer sig for byudvikling og arkitektur.
    • Recoleta kirkegården. (Ved godt det er en gentagelse fra en tidligere post). Mange søger dertil for at se Evita Perons gravsted, - det fandt vi ikke, vi ledte nu heller ikke efter det. Men det en interessant, og til tider bizar, oplevelse at gå rundt mellem hundredevis af mausoleer i alle mulige udformninger. Nogle bygget som et lille palads, andre halvødelagte og næsten åbne..(!). Det hele organiseret nærmest som en lille by i miniature, hvor man går i 'gader og stræder'. Bemærk også på området foran indgangen til kirkegården de kæmpe, gamle træer med 'krykker' til at bære grenene.
    Et par restaurant anbefalinger:
    • Plaza Asturias, Av. de Mayo 1199. God mad til rimelige priser i en restaurant med spanske rødder. Stort menukort med både kød og fisk i mange variationer, godt varieret vinkort. Stort sted med fuld fart på betjeningen, man starter altid med at blive budt et glas Jerez (Sherry), og tilsidst et glas Limoncello eller noget rødt, som jeg har glemt navnet på.
    • La Estancia, Lavalle 941. Rigtig argentisk asado, dvs. grillet kød i rigelige mængder, såvel fra store grills (parilla) som helstegt, laves på traditionel vis over gløder fra bål selvom vi er midt i byen i en strøg-bygning! Serveres på en rygende varm minigrill ved bordet. Argentina 2016 141.JPG
    Og tilsidst en sjov ting, som jeg ikke har set før, men som vist også findes i andre sydamerikanske lande. Mange af deres bybusser er pimpede, så man tror det er løgn :p
    Argentina 2016 457.JPG
     
    asf, CHA211, RasmusH og 7 andre "Synes godt om" dette.
  7. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,273
    "Synes godt om" modtaget:
    2,118
    Point:
    113
    Samme oplevelse havde jeg i Buenos Aires. Jeg syntes at det var relativt makabert, men samtidig interessant at se hvordan argentinerne håndterer døde folk på en meget anderledes måde, end vi her i Norden gør. Jeg så sågar ind i et af de små "huse" hvor 3 kister var brast sammen ned oven i hinanden, og de gamle kister var således knust så knogler stak ud. Graven var samtidig dateret til for næsten 300 år siden, så "no wonder" at hylderne ikke kunne holde længere.
     
    Henry og Peter F. "Synes godt om" dette.

Del denne side