Når jeg sidder og søger på flyrejser i busines class, har jeg meget vanskeligt ved at fastslå om billetten giver adgang til lounges undervejs. Noget jeg egentlig forventer til den pris. Men hvordan kan jeg vide det, hvis jeg ikke køber billetten gennem et rejsebureau ?
Det gør det også i langt de fleste tilfælde. Pas dog på Qatars billigste business class. De gør ikke - og giver heller ikke sædevalg.
Det er jo meget forskellige selskaber der kommer op når man søger generelt, og ofte en kombination af flere.
Så må du faktisk gå ind i rejsebetingelserne (som jeg synes er ultra svære at forstå) - eller tjekke op på selskabernes hjemmesider. Det største problem, jeg har oplevet: Rejsen gav ingen bonuspoint. Jeg købte for mange år siden en billet på Business Class, som viste sig at ligge i en rejseklasse, der ikke gav bonuspoint. Derfor er jeg faktisk holdt op med at bruge et on-line rejsebureau.
Hvordan undgår du specifikt problemet med bonuspoint @Henry ? Jeg synes generelt de fleste flyselskaber er dårlige til at opgive booking klasse ved booking direkte på webside.
Enig, det er ikke let. Nu er det over et år siden, jeg sidst købte billetter, og derfor baseret på hukommelsen. Generelt køber jeg ikke hos OTA-er, men kun hos flyselskabet. Lad mig prøve at give et overblik: Point til SAS EuroBonus SAS opgiver antal point på hjemmesiden, når du booker Lufthansa angiver booking klasse LOT: Mener også, de opgiver booking klasse Point til OK Plus (Czech Airlines) Czech Airlines opgiver point / booking klasse på deres hjemmeside Aeroflot opgiver booking klasse på deres hjemmeside TAROM. Opgiver booking klasse på hjemmeside KLM/Air France: Det er et rod. Du kan ikke se noget, når du booker på deres hjemmeside. Så dem undgår jeg efter jeg købte en business class billet, der ikke gav point.
Enig - jeg holder mig også fra OTAer. Også hvis det går galt så bliver man meget let en pin-ball kugle mellem OTA og flyselskab. Ja, det koster ofte lidt mere.
Jeg har den modsætte oplevelse med CSA tl Prag direkte fra CPH. Czech Airlines opgiver points til deres eget OK Plus program, men ikke bookingklasse. KLM/AF nævner ligeledes points til Flying Blue, kan ikke huske, om der er bookingklasse, for også her er der gået mange måneder siden sidst. Problemet med begge er, at optjeningen til egne programmer på ingen måde er ens med partnerprogrammer. Din KL/AF rejse vil garanteret have givet points til Flying Blue, som de viste under bookingen, men alligevel senere vise sig, ikke at give noget til partneren Czech Airlines. Det samme gælder omvendt, og har også snydt mig. Den eneste måde at finde ud af optjeningen på partnerprogrammer er at finde bogstavet for bookingklassen. Det er så ikke alle, der skriver i den fine liste af fordele og ulemper fra Basic til Flex. Bookingklassen for den billigste billet kan nogle gange findes ved at søge den samme rejse frem på f.eks. ITA Matrix og se om prisen er ens. Næste problem bliver så, at man ikke kan vide, hvad bookingklassen på den næst-billigste billet er, hvis man nu gerne vil give det ekstra for at være sikker på at få points og XP. Eneste måde at gøre det på, er at booke telefonisk Eller, flyve via Amsterdam til Prag, og ikke bare få points for en t/r, men for hele 4 flyvninger
Det er nok mig der var lidt hurtig med en dårlig formulering Jeg læste din oplevelse om, at du på en KLM eller Air France flyvning ikke fik points i Czech Airlines' OK Plus. Min "omvendte oplevelse" var, ikke at få points for en OK flyvning i Flying Blue programmet. Den går altså begge veje, og historien er også ment som generel advarsel at de oplysninger man ser under bookingen om pointsoptjeningen kan være til selskabets eget program, men ikke nødvendigvis siger noget om optjeningen, hvis du bruger et partner- eller allianceprogram.
Det lyder til, at der er lidt forskel. Jeg flyver mest Brussels, ET eller TAP. Ingen af disse opgiver booking klasse ved booking online, så man kan sammenligne med EB tabellen. Særligt tap er slem, da de opgiver antal miles i eget program, men har været ude for at klassen gav 0 i eurobonus.
SWISS er også vældig gode til at oplyse bookingklasse på deres hjemmeside når man booker Og så vil jeg gerne rose OTA Kilroy som gav fuld refusion på aflyste KLM billetter indenfor 14 dage fra henvendelse til penge på konto og fin info undervejs - dem bruger jeg gerne igen
Rettelse. Brussels airlines har nu ændret deres booking side, så man kan se booking klasser. Det er sket indenfor den sidste måned.