Busines class og lounge adgang?

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Jørgen, 11/2/21.

  1. Jørgen

    Jørgen Aktivt medlem

    Beskeder:
    92
    "Synes godt om" modtaget:
    176
    Point:
    33
    Når jeg sidder og søger på flyrejser i busines class, har jeg meget vanskeligt ved at fastslå om billetten giver adgang til lounges undervejs. Noget jeg egentlig forventer til den pris. Men hvordan kan jeg vide det, hvis jeg ikke køber billetten gennem et rejsebureau ?
     
    Henrik Olsen, PENSIONISTEN, Bekgaard og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,009
    Point:
    113
    Det gør det også i langt de fleste tilfælde. Pas dog på Qatars billigste business class. De gør ikke - og giver heller ikke sædevalg.
     
    Henrik Olsen, Nielspg, Bekgaard og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,414
    "Synes godt om" modtaget:
    12,861
    Point:
    113
    Hvilke selskaber søger du på?
     
    Henrik Olsen og Bekgaard "Synes godt om" dette.
  4. Jørgen

    Jørgen Aktivt medlem

    Beskeder:
    92
    "Synes godt om" modtaget:
    176
    Point:
    33
    Det er jo meget forskellige selskaber der kommer op når man søger generelt, og ofte en kombination af flere.
     
    Henrik Olsen, PENSIONISTEN, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,414
    "Synes godt om" modtaget:
    12,861
    Point:
    113
    Så må du faktisk gå ind i rejsebetingelserne (som jeg synes er ultra svære at forstå) - eller tjekke op på selskabernes hjemmesider.

    Det største problem, jeg har oplevet: Rejsen gav ingen bonuspoint. Jeg købte for mange år siden en billet på Business Class, som viste sig at ligge i en rejseklasse, der ikke gav bonuspoint. Derfor er jeg faktisk holdt op med at bruge et on-line rejsebureau.
     
    Henrik Olsen, PENSIONISTEN, Erwin Lansing og 2 andre "Synes godt om" dette.
  6. Jørgen

    Jørgen Aktivt medlem

    Beskeder:
    92
    "Synes godt om" modtaget:
    176
    Point:
    33
    Rigtig gode svar, tak for at I deler jeres erfaring. Faldgruber er der mange af.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  7. Andersen

    Andersen Medlem

    Beskeder:
    13
    "Synes godt om" modtaget:
    39
    Point:
    13
    Hvordan undgår du specifikt problemet med bonuspoint @Henry ?
    Jeg synes generelt de fleste flyselskaber er dårlige til at opgive booking klasse ved booking direkte på webside.
     
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,414
    "Synes godt om" modtaget:
    12,861
    Point:
    113
    Enig, det er ikke let. Nu er det over et år siden, jeg sidst købte billetter, og derfor baseret på hukommelsen. Generelt køber jeg ikke hos OTA-er, men kun hos flyselskabet.

    Lad mig prøve at give et overblik:
    • Point til SAS EuroBonus
      • SAS opgiver antal point på hjemmesiden, når du booker
      • Lufthansa angiver booking klasse
      • LOT: Mener også, de opgiver booking klasse
    • Point til OK Plus (Czech Airlines)
      • Czech Airlines opgiver point / booking klasse på deres hjemmeside
      • Aeroflot opgiver booking klasse på deres hjemmeside
      • TAROM. Opgiver booking klasse på hjemmeside
      • KLM/Air France: Det er et rod. Du kan ikke se noget, når du booker på deres hjemmeside. Så dem undgår jeg efter jeg købte en business class billet, der ikke gav point.
     
    Henrik Olsen, Nielspg, Offlyer og 2 andre "Synes godt om" dette.
  9. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,009
    Point:
    113
    Enig - jeg holder mig også fra OTAer. Også hvis det går galt så bliver man meget let en pin-ball kugle mellem OTA og flyselskab. Ja, det koster ofte lidt mere.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  10. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,193
    "Synes godt om" modtaget:
    6,487
    Point:
    113
    Jeg har den modsætte oplevelse med CSA tl Prag direkte fra CPH. Czech Airlines opgiver points til deres eget OK Plus program, men ikke bookingklasse. KLM/AF nævner ligeledes points til Flying Blue, kan ikke huske, om der er bookingklasse, for også her er der gået mange måneder siden sidst.

    Problemet med begge er, at optjeningen til egne programmer på ingen måde er ens med partnerprogrammer. Din KL/AF rejse vil garanteret have givet points til Flying Blue, som de viste under bookingen, men alligevel senere vise sig, ikke at give noget til partneren Czech Airlines. Det samme gælder omvendt, og har også snydt mig.

    Den eneste måde at finde ud af optjeningen på partnerprogrammer er at finde bogstavet for bookingklassen. Det er så ikke alle, der skriver i den fine liste af fordele og ulemper fra Basic til Flex. Bookingklassen for den billigste billet kan nogle gange findes ved at søge den samme rejse frem på f.eks. ITA Matrix og se om prisen er ens. Næste problem bliver så, at man ikke kan vide, hvad bookingklassen på den næst-billigste billet er, hvis man nu gerne vil give det ekstra for at være sikker på at få points og XP. Eneste måde at gøre det på, er at booke telefonisk :(

    Eller, flyve via Amsterdam til Prag, og ikke bare få points for en t/r, men for hele 4 flyvninger :cool:
     
    Henrik Olsen, Nielspg og Henry "Synes godt om dette"
  11. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,414
    "Synes godt om" modtaget:
    12,861
    Point:
    113
    Måske husker jeg forkert. Det er nok halvandet år siden, jeg fløj med Czech Airlines
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  12. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,193
    "Synes godt om" modtaget:
    6,487
    Point:
    113
    Det er nok mig der var lidt hurtig med en dårlig formulering :) Jeg læste din oplevelse om, at du på en KLM eller Air France flyvning ikke fik points i Czech Airlines' OK Plus. Min "omvendte oplevelse" var, ikke at få points for en OK flyvning i Flying Blue programmet. Den går altså begge veje, og historien er også ment som generel advarsel at de oplysninger man ser under bookingen om pointsoptjeningen kan være til selskabets eget program, men ikke nødvendigvis siger noget om optjeningen, hvis du bruger et partner- eller allianceprogram.
     
    Nielspg, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  13. Andersen

    Andersen Medlem

    Beskeder:
    13
    "Synes godt om" modtaget:
    39
    Point:
    13
    Det lyder til, at der er lidt forskel. Jeg flyver mest Brussels, ET eller TAP. Ingen af disse opgiver booking klasse ved booking online, så man kan sammenligne med EB tabellen.
    Særligt tap er slem, da de opgiver antal miles i eget program, men har været ude for at klassen gav 0 i eurobonus.
     
    Henrik Olsen, Ulrik, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  14. Nielspg

    Nielspg VIP medlem

    Beskeder:
    184
    "Synes godt om" modtaget:
    530
    Point:
    93
    SWISS er også vældig gode til at oplyse bookingklasse på deres hjemmeside når man booker :)

    Og så vil jeg gerne rose OTA Kilroy som gav fuld refusion på aflyste KLM billetter indenfor 14 dage fra henvendelse til penge på konto og fin info undervejs - dem bruger jeg gerne igen :)
     
    Offlyer, Henrik Olsen, Bekgaard og 2 andre "Synes godt om" dette.
  15. Andersen

    Andersen Medlem

    Beskeder:
    13
    "Synes godt om" modtaget:
    39
    Point:
    13
    Rettelse. Brussels airlines har nu ændret deres booking side, så man kan se booking klasser. Det er sket indenfor den sidste måned.
     
    Nielspg, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  16. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,193
    "Synes godt om" modtaget:
    6,487
    Point:
    113
    Det vore gode nyheder! Lad os håbe mange andre følger de gode eksempel.
     
    Nielspg og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side