Champagne - stedet

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af MaHA, 13/6/18.

  1. MaHA

    MaHA VIP medlem

    Beskeder:
    242
    "Synes godt om" modtaget:
    575
    Point:
    93
    Et par spørgsmål om Champagne (stedet) og champagne (vinen).

    Nogle gode huse man skal besøg?
    Hyggelige byer til en frokost etc?

    OG
    Erfaringer med champagne i bagagen?
    (tænker 6-12 flasker i vinhusets emballage, pakket i slagfast kuffert foret med håndklæder el lign)
     
    Senest redigeret: 13/6/18
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    Jeg har mange gange haft såkaldt Champagne med hjem fra Rusland (vi andre vil nok kalde det mousserende vin). Normalt kun en enkelt flaske eller 2 - pakket ind i skjorter og bukser. Det har aldrig været et problem. Men 12 flasker o_Oo_Oo_O

    Måske skulle du prøve at lægge 12 flasker alm vin i din kuffert for at test, før du rejser ud.

    Så nu spørger jeg lidt dumt:
    • Hvad vejer 12 flasker? Mit gæt er, at du kommer tæt på de 16 - 18 kg med flaske og indhold. Så der er næppe plads til meget mere i din kuffert, hvis den skal holde sig indenfor 23 kg (en hård kuffert vejer jo også godt til)
    • Er den originale emballage ikke trækasser eller eventuelt en pap-karton? I givet fald, hvor meget beskytter det?
    • Hvad mener du helt præcist med en slagfast kuffert? Min erfaring med en almindelig hård kuffert er, at den sagtens kan give efter ved stød - så indholdet kan blive trykket.
    • Hvor mange flasker har du i hver kuffert? Har tidligere oplevet, at tungt indhold slår mod siden/bunden og kufferten dermed giver lidt efter (specielt i bunden). Og det var en Samsonite :)
    Men kommer da gerne forbi for at smage på de hjembragte dråber - og jeg er sikker på, at mange andre også gerne vil deltage i et sådan åbent IF arrangement.;)
     
    Michael Wahl, DanielBahn, MaHA og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Det er vist en sag for mafiaen og den jyske champagnevinder.... @Ulrik, @clager, @SophieHendriksen og så lige @Schwert
     
    MaHA, Ulrik, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  4. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Haha ja jeg er da beæret over at blive prompted. Men jeg er faktik lidt en champagne noob. Jeg er lidt doven og det interesserer mig faktisk ikke så meget, så jeg går bare ned i en vinforretning jeg stoler på og så slipper jeg slanterne.

    Men mht. at transportere flasker, så er de her vist svaret medmindre du køber dig en decideret vinkuffert.
    https://www.wineskin.net/
     
    Michael Wahl, DanielBahn, MaHA og 2 andre "Synes godt om" dette.
  5. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Vil helst have vinen uden bobler så kan desværre ikke bidrage med det store fra Champagnens overdrev.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    Så i Rusland, at man tilbyder det første glas fra flasken til den, der vil have bobler. Så fylder du en te-ske sukker i flasken og ryster den. Så forsvinder boblerne.o_O:eek:

    Det samme kan man gøre med Coca Cola.:p

    Jeg lærte dog aldrig teknikken, så jeg kan ikke demonstrere det.;)
     
  7. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    665
    "Synes godt om" modtaget:
    1,983
    Point:
    93
    Jeg har flere gange puttet 3 flasker champagne om min håndbagagerullekuffert blandt tøj og sko og checket den ind i Paris... og det hele er hver gang kommet godt frem. God fornøjelse med det.
     
    Henry og MaHA "Synes godt om" dette.
  8. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Åh, disse minder.. - det var det vi gjorde ved citronvanden som børn(*).:oops:
    Dengang omkring '60 fik man kun sodavand ved særlige lejligheder, så dens prikken i næsen var ubehagelig for en uvant femårig.

    *)..som om den ikke var sød nok i forvejen..:eek::eek::eek:
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  9. MaHA

    MaHA VIP medlem

    Beskeder:
    242
    "Synes godt om" modtaget:
    575
    Point:
    93
    Gode input! Måske jeg nøjes med det, der kan ligge i en carry-on og får det checket ind med fragile på:) Det ved franskmænd jo lige hvad de skal gøre ved;-)

    TAK!
    Tænker papkasserne de bruger er rimeligt gode. I hvert fald 6 stks.
    Stød kan de jo altid få, og de kan da også tåle en del, så det er jeg ikke så bange for - især ikke hvis kufferten er pakket godt tæt omkring papkassen.
    Har egentlig mulighed for 4x23kg, men jeg tror jeg holder mig i skindet og nøjes lidt.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  10. MaHA

    MaHA VIP medlem

    Beskeder:
    242
    "Synes godt om" modtaget:
    575
    Point:
    93
    Vinkuffert?? - gotta have!
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. banditten

    banditten VIP medlem

    Beskeder:
    298
    "Synes godt om" modtaget:
    926
    Point:
    93
    Jeg havde 4 duo pack Perrier Jouet med fra LHR, foran på flyet finder de altid plads til en :D.
    Men hvorfor ikke udnytte dig af DHL og send det hjem, så kan du sende og have noget med I flyet.

    http://www.decanter.com/wine-travel/best-champagne-houses-visit-379106/

    Ja da jeg var barn spiste jeg også meget kaviar I spisefrikvarteret, nogle vil nok kalde det torskerogn :rolleyes:

    Du køber vel også dit Kobe kød i Aldi :eek:

    Der findes et helt speciel sted til typer som dig I helvede :p


    Kun 3 :confused: amatør

    Jeg beklager jeg har ikke kunne berette om så meget så det må blive ovenstående - men har da fundet ud af hvad polar rulle med Rudolf er og man kan ikke købe Champagne I Arlanda når det er indenfor EU :mad:
     
    jespersm, MaHA og Henry "Synes godt om dette"
  12. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Havde en tur i Champagne-området for et par år siden - virkelig smukt landskab og mange hyggelige byer. Vi boede i Cramant godt 10 min udenfor Epernay - vil generelt anbefale det område, rigtig gode producenter.

    Vi besøgte mest nogle små-producenter, samt nogle lidt større der lå i Cramant. Kan anbefale følgende:

    Diebolt-Vallois - lidt større producent i Cramant. Husker især deres Rose og deres Fleur de Passion som værende fremragende.
    Bonnaire - stor producent i Cramant. Meget tørre og straight champagner, kan anbefale deres Blanc de Blanc.
    Roger Brun - liigger i Ay, en forstad til Epernay. Virkelig fremragende champagner, svært at fremhæve en, men nød dem alle. Phillippe Brun, der ejer stedet er super-flink. Kan virkelig anbefale at tage en smagning her.
    Gosset-Brabant - ligger også i Ay. Lille producent der ligger overfor Bollinger, rigtig gode champagner - ved ikke om de laver smagninger, vi var lidt heldige med at komme forbi på rette tidspunkt, hvor de var godt fulde, og lave en aftale :)

    Der er selvfølgelig også alle de store producenter, der giver ture og en efterfølgende smagsprøve. Størtstedelen af dem ligger i Reims. Vi nåede dog ikke at prøve disse ture, så kan ikke give nogen anbefalinger her.

    Ellers brugte vi meget denne guide: http://www.winetravelguides.com/Guides/France/Champagne til at få et overblik over området, også til at vælge hvilket område vi ville fokusere på. Den er desværre ikke blevet opdateret siden 2014 - men giver alligevel nogle fine anbefalinger.
     
    Henrik Olsen, DanielBahn, Ulrik og 8 andre "Synes godt om" dette.
  13. MaHA

    MaHA VIP medlem

    Beskeder:
    242
    "Synes godt om" modtaget:
    575
    Point:
    93
    tak for gode tips og forslag!

    Jeg vender retur med flere inden længe :)
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  14. MaHA

    MaHA VIP medlem

    Beskeder:
    242
    "Synes godt om" modtaget:
    575
    Point:
    93
    Så er jeg hjemme efter en god dag i Champagne.
    Startede dog med equip. change pga ødelagt dæk.. Argh. Men superSAS havde en reserveflyver, som blev varmet op og vi var i luften hurtigt. Kun 50 min forsinket ank. til CDG.
    Fik en upgrade ved Avis til en cabriolet... Sweet!
    Kørte til Epernay og spiste frokost og besøgte Launois i Mesnil s/Oger og Tarlant i OEUILLY.
    Fik pakket en 6 fl. papkasser i en hard case carry on. Check in skranken havde ikke fragile til sk, men fik et priority på.
    Alt godt! Alle flasker holdt!
     
    banditten, asf, SophieHendriksen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  15. Michael Wahl

    Michael Wahl VIP medlem

    Beskeder:
    406
    "Synes godt om" modtaget:
    730
    Point:
    93
    Jeg var selv på en fantastisk forlænget weekend til Champagne forrige år. Boede i Reims (by på størrelse med Århus), men Epernay er mere deres Champagne hovedstad. Epernay har også Avenue de Champagne hvor alle de større huse (og nogle mindre) ligger side om side og sælger 3 smagsglas for 15EUR. Dem kan man godt nå mange af på en dag ;-)

    Jeg overvejede selv en del flasker med hjem - eller med fragt - men fragt fra vinhusene var absurd dyrt (vist omkring 40 EUR pr kasse vin) og så røg ideen lidt. Og som SK guld kan man jo bare tage en vinkuffert med.

    Jeg så en til salg i en vinbiks i rundkørslen i Epernay v/Avenue de Champagne til ca 100 EUR der kunne holde 10 flasker. Men købte den ikke.

    Idag har jeg så en mid size kuffert jeg ikke bruger mere og som jeg ville lave om til vin kuffert med skum indlæg støbt/udskåret til flasker. Så kan jeg bare have den med tom på udturen og fyldt på hjemturen.
    men har svært ved at finde skum der kan sættes i (helst allerede udskåret).
    Alternativet er selvfølgelig at købe en vinkuffert
    (f.eks. https://vingardevalise.com/product/vingardevalise-grande-04/ )
    som @SophieHendriksen nævner men når jeg nu har en ledig kuffert er det måske lidt spild.

    Nogen der kender til hvor man kan få skum/plast/flamingo der kan passe i en kuffert?
     
  16. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    Du skal godt nok sikre dig, at kufferten kan klare transporten af flaskerne eftersom de gængse regler siger, at den rejsende er erstatningsansvarlig for skader påført andre rejsendes ejendele samt påført luftfartsselskabet. Hvem opdager skaden ? Det gør bagage team´et. - (For mange år siden kørte der en sag, hvor fiskelage havde ødelagt en hel del bagage i lastrummet).
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  17. Michael Wahl

    Michael Wahl VIP medlem

    Beskeder:
    406
    "Synes godt om" modtaget:
    730
    Point:
    93
    Interessant - giver god mening men jeg har dog aldrig hørt disse "gængse regler" før.

    Men jeg er nu mere bekymret for min dyrebare vin. Så jeg skal nok sikre mig at det kan holde. Ellers ville jeg ikke gøre det :) Og det er en semi hard case kuffert. Så med masser af skum går det nok (for bagagefolkene kan være MEGET hårdhændede.
    Måske der skal en ekstra plastik membran på indersiden just in case. :)
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  18. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Der skal nu også en ret stor 'stalddørs-rabat' pr. flaske til før den er tjent hjem - især når et par af vinene viser sig at have prop.:mad:

    Ditto do, blot med endnu større besparelseskrav, før den er tjent hjem..
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  19. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  20. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    Henrik Olsen, Michael Wahl og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side