København-Reykjavik-Montreal t/r med WOW
Jeg så heldig at vinde 2 x returbilletter til en valgfri destination i USA eller Canada i et konkurrerende sites julekalender.
Jeg valgte at bruge den ene af de to billetter på en tur til Montreal fornylig.
Jeg var ret skeptisk på forhånd da det ikke er mange pæne ord der skrives om det ny islandske selskab på Skytrax, Tripadvisor, Trustpilot eller andre forbrugersites, men det er mest folk der ikke forstår forskellen på full service og deep discount , jeg var yderst tilfreds med turens forløb.
WOW er no frills discount og når man ved det og ikke har forsinkelser pga vejret eller tech eller mister bagage ser det ud til deres operation fungerer
Modellen WOW bruger er kopieret fra Icelandair med hub I Keflavik og korte stopovers der.
Kun en klasse, ingen service, ingen film eller musik og tilkøb af bagage, sæde, mad og drikke.
Fasttrack og prio ombordstigning kan også tilkøbes.
3 flytyper Airbus 320 alm og neo , 321 alm og neo og 330-300 - den sidste bruges på de lange flyvninger til MIA/SFO/LAX
Flyvningen til Montreal var valgt fordi det er den korteste fra Europa med en samlet rejsetid på 10 timer inkl 1 times stop i Keflavik ud og hjem.
Min billet inkluderede et styk indskreven bagage max 20kg og et lille stykke håndbagage og det bliver strengt håndhævet. Jeg havde selv betalt og valgt 4 sæder for at være sikker på at få min preference, gangsæder, de billigste jeg kunne købe kostede 55dkk per strækning i bagerste del af flyet.
En kop kaffe eller the eller en flaske vand koster 4€ og kan kun betales med kort.
Flyene jeg fløj med var helt ny.
CPH-KEF, KEF-YUL og YUL-KEF var med en 2 mdr gammel Airbus 320Neo TF-NEO.
KEF-CPH var med en 4 uger gammel Airbus 321 TF-PRO.
Hvordan fungerede det.
Bagage drop i CPH og YUL - uden problemer ved WOWs egen skranke begge steder, ingen ventetid da små fly med plads til 180 pax og skranke åben 3 timer før afgang og man skal checke ind på net eller app eller i automat.
Prio boarding sammen med familier blev strengt håndhævet i både CPH, KEF og YUL.
I KEF var det busgates, det samme i YUL ved ankomst.
The purple dream - or nightmare.
Jeg har før set de unge meget høje smukke cabincrew fra WOW og deres lilla arbejdsplads så det var med en vis forventning jeg gik ombord i den helt ny 320N, det var min første gang med den flytype.
OK til ture på 4-5 timer men jeg ville nødigt være i maskinen meget længere. Da boarding var completed i CPH bad jeg om at blive flyttet til et emergency exit sæde og det var helt OK selvom det kostede 300dkk på netbooking.
Samme fly videre til Montreal men lige ud af flyet og få checket passet og 50 minutters ophold og så tilbage til flyet der var blevet rengjort og havde fået ny besætning.
Desværre var emergency exit ikke ledigt fra Reykjavik til Montreal.
Jeg købte ikke mad eller drikke på nogen af flyvningerne. Så nogen spise pizza , men den så ikke god ud.
Alle 3 flyveture med 320 var på tid, uden forsinkelser eller problemer. Samme med turen til CPH med 321 hvor vi endda ankom 30 minutter før tid grundet
tailwinds.
Bagagen var fremme da jeg var ved båndene både i Montreal og Kastrup.
Jeg vil klart foretrække 321 fremfor 320neo da bedre benplads specielt på mit sæde 26D på 321 . Dette sæde kostede ikke extra.
Der var USB stik til alle sæder så folk brugte Ipads eller smartphones til underholdning.
Jeg lyttede til en bog på Ipad
Keflavik er en lille lufthavn uden lounge eller store spise/shopping muligheder men der bygges overalt så mon ikke der kommer mere at foretage sig i fremtiden.
YUL havde en god lounge jeg kunne bruge med DC/PP - Montreal National bank MC lounge, blev drevet af Servisair.
Mad, vin, softdrinks - ingen øl eller spiritus grundet manglende licens men alle fik en voucher på C$10 som kompensation for det og jeg kunne så købe taxfree med den,det blev kun til 1 flaske canadisk rødvin fra Niagara Falls området der gik for C$20.
Prisen for flybilletten da den var blevet udstedt kunne jeg se var ca 5000dkk uden sædevalg hvilket bestemt ikke er discountpris men billetter til YUL er generelt dyrere end til de fleste andre destinationer på østkysten.
billede 1-4 er 320Neo, billede 5-6 er 321
View attachment 11431
View attachment 11432
View attachment 11433
View attachment 11434
View attachment 11435
View attachment 11436
Click to expand...