Claus´ Rejsebeskrivelser 2017

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af clager, 28/1/17.

  1. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Der kommer ingen detaljeret rejselog her i 2017. Som jeg nævnte tidligere kommer antallet af flyvninger nok over sidste års 106 flyveture så det bliver for omfattende at registrerere hver enkelt men jeg vil i årets løb berette lidt af hvad jeg oplever rundt omkring af stort og småt.

    Årets første rejse var en tur til BKK, KUL og SIN.

    Her lidt om QR turen med fremragende service både fra CPH til DOH og fra DOH til BKK og retur.

    Jeg havde købt en kampagnebillet på business til 8888kr hvilket er hvad jeg tidligere betalte for en economy billet CPH-BKK med SK/TH direkte eller LH/OS/TK/AY/AF med 1stop.
    Så meget er priserne styrtdykket de sidste 8-10 år.

    @SophieHendriksen har vældigt godt beskrevet turen i hendes nylige rejsebrev men vil jeg tilføje lidt af mine iagttagelser.

    CPH : Loungen er Aspire (den gamle Diners lounge )og ret ligegyldig hvad servering angår, dog er der ro og fred:)

    Udover gode business sæder i 787 Dreamlineren i 1-2-1 version er servicen fantastisk og alene on-demand spisningen er det hele værd. Nu ville jeg gerne sove og det blev respekteret. Intet vådt eller tørt på første del af turen udover masser af Vittel kildevand som er i skuffen til venstre for sædet ,men 5,5 timers udmærket søvn.
    Opholdet i transit i Doha går nemt og hurtigt med adgang til Al Mourjan loungen (for business og QR Privilege silver+gold) Badefaciliteterne er meget fine men selvfølgelig meget besøgte i de travle natte og morgentimer.

    Flyvningen DOH-BKK var med en 773W med 2-2-2 og med mere benplads end i 787 men mindre privat, det gjorde ikke noget for mit vedkommende da jeg havde en meget interessant sidemand.
    En 28årig franskmand og kommende pilot på A320 hos QR, kom fra Wizzair hvor han havde base i PRG så han glædede mig meget til mere spændende steder end WAW og MMX men havde ellers fløjet Asien og Afrika tyndt i mindre fly og kunne fortælle mange sjove ting fra hans første 10 års som pilot

    IMG_1335.JPG
    Kig ind i cockpittet hos de to piloter på flyet DOH-BKK - en B773W

    Servicen på denne flyvning var ligeså fantastisk og personlig, og selvom den spanske kaptajn ikke sagde et kvæk bragte han os til BKK på schedule. Igen dejligt at få fasttrack som business passager i BKK Suvarnabhumi. Køerne til immigration er uendelige men fasttrack betyder max 10 minutter i kø så er man igennem og kufferten ruller allerede på båndet.

    Lounge BKK - Royal Silk Thai : der ligger to i E afsnittet, Silk og Orchid, valgte Silk men alt for mange mennesker på for lidt plads.

    IMG_1391.JPG
    "Mit" fly ved gate E8 i BKK

    Turen hjemover var med A388 BKK-DOH og B788 Dreamliner DOH-CPH.
    Jeg havde set frem til 380´ eren i 1-2-1 version for at checke baren og både den, flyet og service og mad levede fuldt op til forventningerne.

    IMG_1393.JPG

    IMG_1397.JPG
    Smoked salmon with herb cream cheese. God kvalitetslaks til forret, lagt på lange agurkestave.

    IMG_1398.JPG
    Seabass with noodles and spicy ginger sauce. Pænt serveret og smagte godt. Og igen on-demand dvs lige på det tidspunkthvor jeg havde lyst tl at spise denne søndagsbrunch
    som startede med champagne cocktail med pink Lanson og friskpresset OJ

    Vin og vand hørte til og af bedste kvalitet.

    IMG_1396.JPG

    Sådan ser baren ud. Der var ikke mange mennesker så jeg talte en del med den indiske bartender og fik ham til at lave en af de utallige mocktails iflg barkortet. Hans serbiske kollega på billede var mere den tavse type. Fik også et par af de tapas som stod til fri afbenyttelse på disken som I vist kan se.
    Baren fungerer bedre end på Emirates, indretningen virker mere lys og luftigt.
    Der var pink Lanson til de morgenfriske under hele turen.

    Efter endnu et par timer I Al Mourjan loungen i DOH gik turen hjemover med den allermest veloplagte og servicemindene besætning jeg oplevede på de 4 ture. Trods et kæmpe bump lige efter afgang hvor jeg troede det var et birdstrike men viste sig at være et lynnedslag
    Den filipinske stewardesse var meget opmærksom på at levere varen og så hjalp det jo også at der kun var 60% besat.
    Ønsket om sen servering blev opfyldt og maden blev serveret med et stort smil.

    IMG_1404.JPG
    Lakse Amuse Gueule med spicy mango salat


    Konklusion : Til priserne der kommer frem i kampagnerne er QR efter min mening uovertruffen hvad angår hard/soft business class produkt hvis man skal til Asien, og de mange der har booket i den seneste Festival kampagne kan glæde sig.
    Pointoptjening 30000 Qmiles og 120 Qpoints inkl globetrotter kampagne bonus og silverbonus til Privilege Club

    Om 2 uger tester jeg economy produktet !
     
    Senest redigeret: 29/1/17
    Flyvefisken, SophieHendriksen, Ulrik og 9 andre "Synes godt om" dette.
  2. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Havd er "friskpresset OJ"?

    Edit, doh... appelsinjuice
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Sådan så den ud en søndag morgen hos Qatar - Mimosa aka Buck´s Fizz når den laves med laksefarvet Lanson.

    Eller hos vores sydlige naboer hvor jeg først traf denne formidable drik
    Henkell trocken mit Orangensaft
    IMG_1395.JPG
     
    Henry, Ulrik, PENSIONISTEN og 3 andre "Synes godt om" dette.
  4. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    Det ser bestemt ikke dårligt ud! Er spændt på at høre om økonomiproduktet også, da jeg har sændt en ven afsted på en Travel Festival billet i eco om en måneds tid :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    På min nylige tur til Østen prøvede jeg for mig ny flyselskaber som jeg her vil fortælle lidt om.
    Første er FlyScoot

    Fra Bangkok til Singapore er der et utal af både alliance og lavpris selskaber.
    Et af de nyere på ruten er Scoot, som er Singapore Airlines´ lavprisselskab. Senest har de sammen med Nok som er Thai Airways´ lavprisselskab dannet NokScoot som flyver på en del ruter ud af DMK til Japan og Kina

    NokScoot har overtaget 3 af SQs udtjente B772ere
    Scoot bruger kun Dreamlinere, de har 6x788 og 6x789.
    Alle helt nye.

    Jeg skulle med 788 som flyver SIN-DMK-NRT og retur.
    IMG_1342 (1).JPG
    DMK /Don Muang er Bangkoks gamle lufthavn som stadig er i fuld sving og bruges mest af lavprisselskaber og charterfly.
    Jeg fik et par dage før afgang et tilbud om at opgradere min rejse fra economy til business og jeg bød 2050 THB hvilket blev accepteret og det betød prio indcheck, sædevalg oppe foran, servering og fin service. Ingen lounge i DMK
    Wifi og Scoot TV er gratis på ScootBiz. Man går ind via laptop/ipad eller tlf.
    IMG_1343 (1).JPG
    Sæderne var 2-3-2 og var ikke lie-flat men vi var kun 5 foran så masser af plads at brede sig på.
    IMG_1353 (1).JPG Serveringen kunne man enten forudbestille fra menukort på nettet men da jeg først var blevet opgraderet et par døgn før var det bare at vælge fra kortet, det blev denne mikroovnsret, Nasi Lamak with chicken and fish tofu. I betragtning af hvor skrækkeligt sådan noget kan være , smagte denne ret bedre end den ser ud på billedet og var stærkt krydret med chili som Malaysias nationalret skal være. Men plasticbestik + glas, rent discount.
    Tiger beer uden beregning.

    Besætningen var ung og i skriggule kjoler og tøjet ikke var så stiligt som kebayaerne hos moderselskabet men en udmærket flyvning.

    Flyet fløj et kvarter forsinket afsted men kom til tiden til SIN / Changi med den sædvanligt flotte indflyvning med hundredevis af skibe på reden.

    Returrejsen gik også smertefrit fra SIN T2. Blev også her tilbudt opgradering både forud på mail med et budsystem og ved indcheck+gaten for 90sing$ men afslog da jeg ville prøve dreamlineren i lavprisversion på economy.

    Det er med 3-3-3 og ikke megen benplads men da jeg kunne rykke til bagerste sæderække fra mit tildelte gangsæde betød det ikke noget.
    Returflyvningen afgik til tiden og ankom før tid.
    Servering på flyvningen hvor alt koster men billigt ift til Europæiske selskaber
    Købte ikke noget ombord da havde besøgt Plaza Premium loungen i SIN T2 med mit DC kort. Nu ikke noget specielt i loungen men lidt koldt at drikke var der.

    IMG_1357 (1).JPG
    Economy rækkerne.

    Konklusion : Hvis man vil billigt afsted og ikke bekymrer sig om point er Scoot et godt alternativ ud af SIN til Kina/Japan/Australia/Thailand. Kører priser ca 1/3 af moderselskabet - lidt dyrere end lavpris konkurrenterne Air Asia/Tiger/Jetstar
    Billetten DMK-SIN t/r kostede 3000THB.

    Bonusinfo : Scoot starter i maj lavprisflyvninger SIN-Athen-SIN med 787. Kan bookes allerede.
     
    Senest redigeret: 12/3/17
    Flyvefisken, tbh, Daniel K og 11 andre "Synes godt om" dette.
  6. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Næste selskab jeg benyttede på min tur til og rundt i Fjernøsten var
    Malindo ( står for Mal aysia & Indo nesia)

    Fra Bangkok til Kuala Lumpur er der mange alliance og lavpris selskaber.

    Nyeste skud på stammen er Malindo.

    Selskaberne er ejet af Lion air gruppen i Indonesien og selskabet er oprettet med base i Kuala Lumpur hvorfra der er flyvninger rundt i Sydøstasien.

    Et selskab i Thailand Malindo Thai som driver både indenrigs og udenrigstrafik fra Don Muang / DMK:

    Lionair gruppen har i løbet af de sidste par bestilt og fået leveret over 200 B738 og B739 så man når snart AirAsia i størrelse. Der har også været flere ulykker med gruppens fly grundet den hurtige vækst.

    Jeg bookede Malindo for at prøve et premium brand i Liongruppen, på alle flyvninger er der servering, gratis 30kg bagage, underholdning og brug af T1 i KUL hvilket er alliance terminalen.

    Flyvningen DMK-KUL var helt efter bogen med en B738-800 brandet både Malindo og Batikair.

    Bad om et nødudgangssæde ved gangen og fik 12C. Det giver man aldrig til kinesere som for manges vedkommende er førstegangs flyvende og kun taler
    kinesisk.
    Afgang og ankomst til tiden i helt nyt fly. Mange kinesere med på grupperejse, de fylder meget og kan støje helt vildt.
    Servicen undervejs var perfekt.

    Maden som ses på billedet taler for sig selv!

    Ankomst til en gabende tom T1 i KUL. Den må være bygget i bedre tider da man troede Malaysian skulle være den drivende faktor men meget er sket siden. med det selskab.
    Hurtig paskontrol og afsted med KLIA ekspress til Sentral

    IMG_1359.JPG
    God sædeafstand på række 12
    IMG_1375.JPG
    Velbekomme. Skulle være et stykke pizza og en brownie. Smagte endnu værre end det ser ud. Bemærk mikroovnens totale hærgen af et stykke uskyldigt ostebrød og en brownie. Alt er halal som det skal være på disse kanter.
    IMG_1365.JPG
    Crewet var det ikke noget at klage over


    Turen KUL-DMK startede igen i en gabende tom T1, et besøg i Plaza Premium loungen som der er adgang til med DC eller PP kort.

    Flyet nåede at blive 1,5 time forsinket ved afgang men fløj en halv time ind så vi ankom til Bangkok 1 time efter schedule.

    Hvor flyet nedover var godt fyldt var der vel kun 40-50% belægning nordover så
    fik 15C uden medpassagerer på rækken på begge sider af midtergangen.

    Underholdningen i sædet var de sædvanlige korte "hidden camera" clips og lidt kungfu film.

    IMG_1374.JPG
    Pax og besætning afventer sent indkommende fly i KUL. Det er den malaysiske flykaptajn der står ved skranken. Med hans imam fuldskæg og hue troede jeg han var passager og lige ankommen fra bønnen i moskeen men han passerede securityen uden nogen form for check så det gav mening da han tog padden frem og diskuterede rejsens detaljer med andenpiloten.

    Konklusion : Vil ikke bruge Malindo igen på denne rute. Air Asia gør det ligeså godt og efter de er kommet indendørs i T2 i KUL er de fuldt på højde selv uden pizza og har meget lavere kampagne priser ned til THB 2K.

    Billetten DMK-KUL t/r kostede 3500THB.
     
    Flyvefisken, SophieHendriksen, jakobv84 og 8 andre "Synes godt om" dette.
  7. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Skulle til til PRG i slutningen af januar. SK har indstillet flyvningerne fra jul og indtil midt februar ligesom de tidligere år.

    Alternativerne var DY og OK.
    Tog DY ud en morgen og OK hjem næste aften. Koster nogenlunde det samme 250kr hver vej uden sædereservation
    Alt er extra men DY har nyere fly alle B738 , gratis WiFi og så længe man kommer med et DY fly operereret af DY og ikke af Karl Smartass Lynx Air fra Riga eller D8 fly fra NAI er alt godt.
    Besætningen hos DY var mixet dansk/svensk og ønsket om at flytte til en ledig sæderække bagerst blev positivt modtaget.
    IMG_1406.JPG

    Flyvetiden er kort, en time ud hjem og hvor DY havde masser af ledige pladser var OK flyet en A319 var fully booket. Ulempen ved OK er de lader flyet overnatte i CPH og man ender derfor på en natplads A34 hvilket er i den gamle indenrigsterminal og det føles som man går/løber et halvmarathon inden man når udgangen i T3.

    Plusinfo : en mandag morgen i CPH hvor 16 ud af 20 security baner var åbne og den angivne ventetid på 7-9 minutter på skærmene og appen reelt kun var 2 minutter, det er noget man kan prale og være stolte af hos CPH og med god grund.
     
    Flyvefisken, SophieHendriksen, asf og 9 andre "Synes godt om" dette.
  8. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    En bonustur med Atlantic Airways til Færøerne er den seneste tur i får lidt omkring.

    SK havde for et stykke tid siden et godt tilbud på en bonusrejse til FAE for 10K EBpoint plus 400dkk i skatter og afgifter, og da SAS selv starter på ruten om 14 dage var det sidste frist på point da RC så starter med eget program.

    Atlantic har fået ny fly de senere år så de gamle Avroer er skiftet ud med Airbus 319 og senest 320.

    Jeg skulle med 320 ud og hjem med 319.

    Jeg kunne checke ind på nettet og vælge plads 24 timer før afgang. Valgte 12D op som er nødudgangs gangsæde som jeg normalt foretrækker.

    Som EB guld var den eneste fordel jeg kunne bruge "CPH Express" fasttrack men den dag jeg skulle afsted var der ingen kø overhovedet så det var faktisk omsonst.

    Flyet jeg var med var det nyeste i flåden, blev leveret lige før jul 2016 og besætningen var meget stolt af "deres" fly OY-RCJ. ikke 320neo som hos SK men alm. indrettet med nyeste Recaro sæder

    Det er nu også rart at komme ind i et fly der er pænt og nyt og ikke sat sammen med gaffa.
    IMG_1462 (1).JPG
    CPH
    IMG_1465 (1).JPG
    Flyet afgik lidt forsinket men blev fløjet ind undervejs på de 2 timer udturen tager.

    Meget god service undervejs med gratis sodavand ad lib, vand, kaffe, te budt rundt ad flere omgange og ellers salg af mad og taxfree varer.

    Yderst venligt rent færøsk crew med stort smil til alle. Besætning bruger færøsk og engelsk till al kommunikation men er alle gode til dansk.

    Skærmene viste undervejs hvor vi var men ingen underholdning.

    Flyet var vel 85% fyldt - jeg havde seatblock så ved ikke om det var status eller tilfældigt.

    Landing i Vagar lufthavnen i solskin og regn = flot regnbue over klippetoppene.
    Der var vel 80% lokale passagerer med flyet og de skulle alle handle i den toldfri shop vi skulle igennem inden vi kom til udgangen.
    IMG_1502.JPG
    Vagar lufthavn

    Hjemturen et døgn senere var med en Airbus 319 OY-RCG
    Flyet er 5 år gammelt men også i tiptop stand.
    Igen incheck på telefon via Atlantic som videreleder til amadeus websitet.
    Nemt og smertefrit og igen nødudgangs gangsæde 10C.

    Da lufthavnen ikke har megen trafik og ikke er større end Bormholms lufthavn i Rønne går alt nemt og ingen ventetid i security.

    Ingen pascheck hverken i CPH eller FAE , heller ikke ved gaten.

    Hjemturen var med et fyldt fly, 142 sæder besat hvor der er plads til 26 flere pax i den lidt større 320.
    IMG_1503.JPG

    Atlantic har kun en klasse, ingen plus/biz/premium. Besætningen fortalte mig der er for megen jantelov på øerne til at folk vil sidde foran og vise de kan betale for en dyrere billet. Så priserne har indtil nu bare været høje uden fordele men med SAS´ ankomst skulle det blive billigere at flyve til fra . Min nabodame havde betalt over 3.000kr for en retur købt en uge i forvejen men regnede med at den ville falde til 2.000kr når SK starter CPH/FAE

    Afgang til tiden. Hurtigt flyvning østover med favorable jetstrømme så turen hjem tog kun 1 time og 45 minutter.

    Lige så god service på hjemturen trods et fyldt fly og besætningen igang hele tiden.. Ingen privatsnak foran eller bagi som man ofte ser andre steder.

    Landede 20 minutter før tid på A24 hvilket betød en lang gåtur til terminal 3 udgangen.

    I en anden post kommer der lidt om Færøerne.
     
    Schlandy, Daniel K, Jeblin og 14 andre "Synes godt om" dette.
  9. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    København-Reykjavik-Montreal t/r med WOW

    Jeg så heldig at vinde 2 x returbilletter til en valgfri destination i USA eller Canada i et konkurrerende sites julekalender.

    Jeg valgte at bruge den ene af de to billetter på en tur til Montreal fornylig.

    Jeg var ret skeptisk på forhånd da det ikke er mange pæne ord der skrives om det ny islandske selskab på Skytrax, Tripadvisor, Trustpilot eller andre forbrugersites, men det er mest folk der ikke forstår forskellen på full service og deep discount , jeg var yderst tilfreds med turens forløb.

    WOW er no frills discount og når man ved det og ikke har forsinkelser pga vejret eller tech eller mister bagage ser det ud til deres operation fungerer

    Modellen WOW bruger er kopieret fra Icelandair med hub I Keflavik og korte stopovers der.

    Kun en klasse, ingen service, ingen film eller musik og tilkøb af bagage, sæde, mad og drikke.
    Fasttrack og prio ombordstigning kan også tilkøbes.

    3 flytyper Airbus 320 alm og neo , 321 alm og neo og 330-300 - den sidste bruges på de lange flyvninger til MIA/SFO/LAX

    Flyvningen til Montreal var valgt fordi det er den korteste fra Europa med en samlet rejsetid på 10 timer inkl 1 times stop i Keflavik ud og hjem.

    Min billet inkluderede et styk indskreven bagage max 20kg og et lille stykke håndbagage og det bliver strengt håndhævet. Jeg havde selv betalt og valgt 4 sæder for at være sikker på at få min preference, gangsæder, de billigste jeg kunne købe kostede 55dkk per strækning i bagerste del af flyet.

    En kop kaffe eller the eller en flaske vand koster 4€ og kan kun betales med kort.

    Flyene jeg fløj med var helt ny.

    CPH-KEF, KEF-YUL og YUL-KEF var med en 2 mdr gammel Airbus 320Neo TF-NEO.
    KEF-CPH var med en 4 uger gammel Airbus 321 TF-PRO.

    Hvordan fungerede det.

    Bagage drop i CPH og YUL - uden problemer ved WOWs egen skranke begge steder, ingen ventetid da små fly med plads til 180 pax og skranke åben 3 timer før afgang og man skal checke ind på net eller app eller i automat.

    Prio boarding sammen med familier blev strengt håndhævet i både CPH, KEF og YUL.
    I KEF var det busgates, det samme i YUL ved ankomst.

    The purple dream - or nightmare.
    Jeg har før set de unge meget høje smukke cabincrew fra WOW og deres lilla arbejdsplads så det var med en vis forventning jeg gik ombord i den helt ny 320N, det var min første gang med den flytype.

    OK til ture på 4-5 timer men jeg ville nødigt være i maskinen meget længere. Da boarding var completed i CPH bad jeg om at blive flyttet til et emergency exit sæde og det var helt OK selvom det kostede 300dkk på netbooking.
    Samme fly videre til Montreal men lige ud af flyet og få checket passet og 50 minutters ophold og så tilbage til flyet der var blevet rengjort og havde fået ny besætning.
    Desværre var emergency exit ikke ledigt fra Reykjavik til Montreal.

    Jeg købte ikke mad eller drikke på nogen af flyvningerne. Så nogen spise pizza , men den så ikke god ud.


    Alle 3 flyveture med 320 var på tid, uden forsinkelser eller problemer. Samme med turen til CPH med 321 hvor vi endda ankom 30 minutter før tid grundet
    tailwinds.
    Bagagen var fremme da jeg var ved båndene både i Montreal og Kastrup.

    Jeg vil klart foretrække 321 fremfor 320neo da bedre benplads specielt på mit sæde 26D på 321 . Dette sæde kostede ikke extra.

    Der var USB stik til alle sæder så folk brugte Ipads eller smartphones til underholdning.
    Jeg lyttede til en bog på Ipad

    Keflavik er en lille lufthavn uden lounge eller store spise/shopping muligheder men der bygges overalt så mon ikke der kommer mere at foretage sig i fremtiden.

    YUL havde en god lounge jeg kunne bruge med DC/PP - Montreal National bank MC lounge, blev drevet af Servisair.
    Mad, vin, softdrinks - ingen øl eller spiritus grundet manglende licens men alle fik en voucher på C$10 som kompensation for det og jeg kunne så købe taxfree med den,det blev kun til 1 flaske canadisk rødvin fra Niagara Falls området der gik for C$20.

    Prisen for flybilletten da den var blevet udstedt kunne jeg se var ca 5000dkk uden sædevalg hvilket bestemt ikke er discountpris men billetter til YUL er generelt dyrere end til de fleste andre destinationer på østkysten.

    billede 1-4 er 320Neo, billede 5-6 er 321
    IMG_1751.JPG

    IMG_1754.JPG IMG_1756.JPG IMG_1821.JPG IMG_1823.JPG IMG_1825.JPG
     
    Senest redigeret: 4/7/17
    Henrik Olsen, Peter F., Nicki Lolk Sørensen og 9 andre "Synes godt om" dette.
  10. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Lidt omtale af en nylig OBC tur til Jordan.

    Jeg skulle levere en pakke til et skib i Aqaba og bedste vej dertil fra CPH viste sig at være via Wien så jeg bookede denne tur og tidligt næste morgen var der afgang med Austrian morgenmaskinen til VIE.

    3 af de 4 daglige OS fly CPH-VIE og v.v. opereres af Air Berlin A320ere for OS på et wetlease dvs med AB besætning men med OS bemaling. Det fjerde fly er eftermiddagsflyet der flyves af OS selv med en ERJ195.

    Jeg fløj ud med OS operated by AB og hjem med OS og der er himmelvid forskel.

    Piloten på udturen havde ikke fået morgenkaffe og sagde "our estimated arrival time to Berlin" - ups det var da vist Vienna vi skulle til - og cabincrewet var tysk afmålte på udturen mens de "røde" på hjemturen var helt overstrømmende venlige, kunne også være deres ualmindeligt charmerende østrigske accent hjælper godt til.

    Serveringen er ikke noget at skrive hjem om med mindre man forudbestiller hos Do&Co. En muffin på udturen og pretzel på hjemturen var hvad det blev til.

    I Wien skulle jeg skifte til Royal Jordanian Airlines Alia og jeg fløj med dem
    VIE-AMM med en A319 OG AMM-AQJ med en ERJ175.

    Busgates alle steder undtagen CPH.

    Første gang med dette selskab. Begge fly var halvtomme /halvfulde med tendens til kvartfyldte. Dejligt som passager men dårligt for selskabet.

    Pakken kom heldigvis igennem tolden i AQJ med lidt smooth talk og en effektiv agent.

    Næste morgen samme tur tilbage AQJ-AMM med en A320 og AMM-VIE med en A320.

    Ligeså tomme fly som dagen før så der var lidt private jet over at være 10 mennesker i et morgen indenrigsfly og 30 mennesker i et fly med plads til 150.

    Servicen var i topklasse. Der var fine 2-2 biz sæder foran og masser af benplads
    nede hos de uvaskede masser og OBCen - alle kunne få en 3sæders række for sig selv.

    Masser af servering på alle fire flyvninger og da der var 5 cabincrew der skulle bekymre sig om os ganske få kunder var det en fin oplevelse.

    AMM lufthavn er enorm, helt ny, pæn og ren og virker overdimensioneret til den trafik der var.
    Masser af shopping/muligheder for at spise/drikke selv under ramadanen.

    Normalt skal alle have visum til Jordan men kan købes ved ankomst for JOD 60 = US$40. Da mit ophold i landet var under 24 timer var jeg i transit og behøvede intet visa.

    RJ er OneWorld så vi må se om der nogensinde dukker lidt point op på min QR Privilege konto.
    OS pointene kom hurtigt ind på EB - det var nu meget beskedent, hjemturen gav 150 point, ikke møj til et *A guld medlem, udturen gav dog 600 point.

    RJ - Billede 1-2 A319 3 E195 4 A320 5-6 servering VIE-AMM og AMM-VIE kylling ud fisk hjem. smagte udmærket.
    IMG_1732.JPG
    IMG_1737.JPG IMG_1739.JPG IMG_1748.JPG IMG_1738.JPG IMG_1747.JPG
     
    asf, THammer, Henrik Olsen og 12 andre "Synes godt om" dette.
  11. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Fin beskrivelse af en OBC tur :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Ville du flyve med dem igen?

    Hvordan er de i forhold til Norwegian på langruterne (hvis du har prøvet dem)?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  13. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Jeg har endnu en retur billet til en valgfri destination i Canada eller USA og vil ikke betænke mig et øjeblik på at bruge den til en de nærmeste destinationer Boston, Toronto eller Pittsburgh med kortest flyvetid . Ville ikke tagen turen til EWR med 320 eller MIA eller LAX med 330 men der er konkurrencen også så stor så det koster det samme med et alliance selskab.

    Jeg har prøvet Icelandair flere gange til USA og synes godt om modellen med et kort stop i KEF - og både WOW og Icelandair sælger enkeltbilletter uden man bliver flået ligesom DY. Det går ikke hos alliancerne.

    Jeg har ikke prøvet Norwegians longhaul med Dreamlineren endnu så kan ikke udtale mig om det.
    Jeg kan godt se ideen i DY konceptet med 737MAX over atlanten bare ikke folk tror de får andet end et sæde uden pladsreservation.
     
    Henry, tbh, SophieHendriksen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  14. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Turen i sig selv virker jo helt tilforladelig i din beskrivelse (og der gik jo heller ikke noget galt :)), og jeg har også prøvet turen over KEF med Icelandair, som jeg synes er en fin vej til østkysten. MEN, efter din pre-positive-anmeldelse checkede jeg lidt hvad det ville koste for os som familie med 2 voksne og 1 barn at tage en tur med Wow. Dvs. en tur hvor man bare er NØDT til at have en del både indchecket bagage og håndbagage med. Så var de ikke særlig billige længere, og så tror jeg, at jeg ville synes det var et træls produkt? Tænker det er et fint produkt, hvis man er alene og ikke skal have så meget med.
     
    clager, Henry, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  15. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    IMG_1944.JPG
    Alt et lyserødt. Belysningen, champagnen og amenity kit.
    QR støtter breast awareness month
    så det var yndigt - selv eyeshades var pink.
    Lanson smagte fint og servicen i Airbus 359 var superb.

    Første del af min sakefare tur fra BRU
    til DOH er lige overstået.

    Har nu nogen timer i de særdeles gode hvilekabiner i Al Mourjan loungen i DOH.
    Flotte bade og toilet faciliteter.
     
    PENSIONISTEN, Erwin Lansing, asf og 7 andre "Synes godt om" dette.
  16. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Fedt med det tema faktisk. Ret gennemført. Den lyserøde Amenity Kit har jeg ikke i min samling i hvert fald :)

    Men ak ja - en sake fare skulle jeg have købe lidt flere af :)
     
    PENSIONISTEN, clager og Henry "Synes godt om dette"
  17. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Ej sådan en lyserød taske er da lige til Forstadsfruen! :D:cool: God tur vi glæder os til flere beretninger og billeder.
     
    PENSIONISTEN, clager og Henry "Synes godt om dette"
  18. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Mange tak.
    Hvis du ikke lige selv render ind i en lyserød taske på jeres SIN tur kan vi godt bytte med kaffe og hjemmebag
     
  19. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Jeg giver naturligvis altid kaffe og hjemmebag til #rudersdalmafiaen - med eller uden lyserød taske - omend den vil være en bonus :D
     
    Henry og clager "Synes godt om" dette.
  20. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    SQ har været “mit hjem “de sidste par døgn herned downunder til SYD heldigvis på biz så gled det lidt nemmere.

    Første indtryk : Singapore airlines har nogen fantastiske crew der ved hvordan man servicerer.
    Til gengæld er jeg meget lidt imponeret af den ny airbus 359 SQ bruger på ruten fra ARN via DME til SIN. Alt virker som en skrabet model man har fået billigt hos Airbus
    Jeg sammenligner her med QR Airbus 350-900 som jeg fløj med for 1 måned siden til og fra Japan.
    Den var i en helt anden klasse.

    Til gengæld har SQ Book the Cook.

    Her natmaden på turen fra SIN til SYD.

    630BF213-564D-4FDA-83BA-3E7A87B1B3CD.jpeg
    Lobster Thermidor.
     
    Senest redigeret: 5/11/17
    asf, SophieHendriksen, PENSIONISTEN og 7 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side