Hej Alle, Jeg er lidt i tvivl om hvordan man finder ud af om en rejse som ikke er med star alliance giver point. Jeg skal til at booke et fly til Luxembourg og Luxair er som sagt med i "Miles & More" men har set at visse flyvninger med Lufthansa, Luxair m.fl giver sas euro bonus point. Kan se forskellige steder at man skal kigge på flynumrene. Fx.: SK6000-9000. Er der en nemmere måde at løse dette på? Måske en mulig artikel på dette område.
Luxair giver ikke Eurobonus-point uanset om den er booket som LG eller LH. Men du får muligvis Miles&More point på den, men det afhænger af bookingklasse. Det kan du se her.
Eller kan jeg købe en billet hos SAS til 250 kr,- mere.. Og nok også det jeg vælger. Men mit spørgsmål gik nu mest ud på om hvordan man finder ud af det codeshare helved.
Der en lille smule info omkring codeshare flyvninger her: http://forum.bonusfeber.dk/threads/...s-point-med-andre-star-alliance-selskaber.70/ http://forum.bonusfeber.dk/threads/eurobonuspoints-med-singapore-air.294/ Det er ikke lige til med codeshare flyvninger hos StarAlliance og det kræver man bruger lidt tid at sætte sig ind i det. Som @jefi99 allerede har påpeget giver Luxair ingen EuroBonus point, men muligvis nogle hos Miles & More
Som regel fremgår operating carrier, når du booker. Men det skal man alligevel ikke lade sig forvirre af, for SAS har fx QA og KF til at flyve for sig, og det er fint nok og giver point som en almindelig SK flyvning. Men hvis operating carrier er LH, LO, OS, UA så skal man træde varsomt. Man kan aflæse det af flynummeret, men det skal man vide - altså lære at afkode. SK3xxx, 6xxx, 7xxx, 8xxx, 9xxx er codeshare.
Korrekt, det gik lidt hurtigt (men dem optjener man heller ikke point på!). Jeg har set sådan en komplet tabel engang, men kunne ikke finde den tidligere i dag. Her er et uddrag fra en artikel: Flynumre med fire cifre, der starter med tre eller et højere tal er somme tider codeshare-flyvninger. Altså hvor du risikerer at blive sat på et fly tilhørende et andet selskab, fordi det flyselskab, du har købt billetten hos, har en samarbejdsaftale. Hos SAS hedder codeshareflyvningerne eksempelvis SK6000-6099. Hos SAS gælder det, at: SK001-199 samt SK1001-1999 er svenske inderigsflyvninger. For de norske hedder det SK200-399 samt SK1200-1399, mens det i Danmark er SK1200-1299. Men flyvninger i hovedstadstrianglen - altså Stockholm, København og Oslo - har numre fra SK400-430, 450-499, 843-899, 1400-1430 og 1450-148. Europafly har fået koderne SK500-700 samt SK1500-1700, mens de interkontinentale flyvninger hedder SK900-999. Flyver man med SAS Charter gennem eksempelvis Apollo Rejser, så hedder flyvningerne SK7000-7999. Særlige SAS-testflyvninger eller flyvninger i helt specielle anledninger får numrene SK9000-9999. http://ekstrabladet.dk/ferie/udland/article2188840.ece
Codeshare og bookingklasse "helvede" sidder lige og leger lidt med ideen om at invitere fruen med på en lille Miami/Key West tur i februar (Har fundet nogle ret interessante priser med UA qua Flemmings nyhed om BA priserne i vinteren (det tyder på generel priskrig fra CPH - mon ikke vi kan takke vores Norwegian "venner" for det) Jeg vil jo gerne holde mine point i *A (specielt fordi det kunne tyde på at jeg skal re-kvalificere mig til Diamond på point og ikke på segmenter i år) Fandt denne i Februar til 6500,- for 2 pax, alle segmenter Economy booking klasse (K) med United koder. CPH - FRA (opereret af LH uha-uha) FRA - EWR (opereret af UA) EWR - MIA (opereret af UA) Returflyvningen er et "100% spejl af udrejsen nogen der har et godt bud på EBD basispoint sådan en sag kaster af sig? Jeg har givet op mht. at sætte mig ind i det..... /Schwert
Jeg skal lige forstå det rigtigt - det er booket/solgt som LHxxxx, men fløjet på UA-metal? Generelt, så er det noget bøvl, men ligegyldigt hvilken bookingklasse LH K bliver oversat til hos UA, så optjener UA jo 100% i alle klasser til SK Eurobonus?
Som @jefi99 skriver så optjerner alle bookingklasser hos UA minimum 100% i EB og det UA der er operating carrier i dit tilfælde på de lange strækninger. http://www.flysas.com/en/eurobonus/earn-points/airlines/us_airways/?NSSEXC=true Det har generelt været reglen, at det har været den operating carriers booking klasse, der har været det man har optjent ud fra i StarAlliance. Der er selvfølgelig altid undtagelsen... derfor er det noget rod til tider. LH flyvningen er den der kan give lidt overraskelser her. Det afhænger af hvor du booker din rejse, hos UA eller LH, og hvad den så bliver konverteret til hos EB. Da det jo er en forholdsvis kort strækning er det måske mindre vigtigt. Hvor mange EB point UA strækningerne cirka vil give kan beregnes vha en stor cirkel beregner som f.eks. http://www.gcmap.com
@jefi99 - NEJ, den er købt med UA flightnummer på alle ben, men opereret af LH på CPH-FRA PS: Det bliver en fantastisk weekend, at dømme efter fruens reaktion
Ja ja det er jo til at overse, så forventer jeg ca. 12,5K for turen (+12,5K ekstra fra familiekontoen, det er jo det rene slaraffenland)
Ud fra de afstande jeg kan udregne @Schwert får du "kun" 2x5400 = 10.800 points http://www.gcmap.com/dist?P=cph-fra,fra-ewr,ewr-mia Husk at man ikke får 25% EBG/EBD bonus på ikke-SAS flyvninger
Ikke for at der skal gå flueknepperi i det (eller for at ødelægge @Schwert 's weekend endnu mere), men jeg tror den præcise beregning vil være: CPH-FRA 125p*, FRA-EWR 3900p og EWR-MIA 1100p, og det samme på tilbagevejen. Altså totalt 10250 point. *) 423 miles oprundet til 500, og derefter x0.25 = 125.
Nu er det jo heldigvis søndag, så ikke meget tilbage at ødelægge, men overvejer da min invitation til at give en øl på Radisson, skal jo bruge pengene på at købe EB point nu
Du slipper for at give mig en i denne omgang da jeg er i Horsens til koncert med Metallica - og som min kæreste siger "sjovt at en mand i jakkesæt til dagligt gider at hører sådanne noget larm...."
Lad os også lige slå fast, at det var den jydske regnemaskine, der i første omgang havde regnet forkert. Og nu fornemmer man nærmest en vendetta for at have pointeret det matematiske sjuskeri!