Hej, Har søgt hos CX og SK for at se om de har EB interline agreement vedr baggage. Jeg har ikke kunnet finde noget, så antager at det har de ikke? Vil dog lige dobbelttjekke her på IF, da der kunne jo være nogen der sad med en anden oplysning? Baggrunden er at jeg overvejer at booke 2 billetter, hvor CX ankommer 2 timer før end SKs afgang, så kan det godt blive lidt presset at skulle gennem immigration, hente bagage og så tjekke ind igen.
Har købt en billet hos SAS, den hed CPH-PVG-HKG og sidste del var med CX, så vil da regne med der er en aftale om bagage imellem dem..
Nå ja. God pointe @Kristian Så må der jo være en eller anden form for samarbejde. Ville bare være fedt at have det på skrift, hvis man skulle til at diskutere det med check in.
For at svare på mit eget spm, så ser der ud til at være en aftale. Interline Agreements: Flying CX E-Ticket Interline Agreements AA AC AE AF AH AI AM AS AT AV AY AZ A3 BA BE BG BI BL BP BR B6 B7 CA CI CM CZ DL EI EK ET EW EY FI FJ FM FZ GA GF HA HM HR IB IG IR JC JJ JL JP JQ JU KA KC KE KL KM KQ KU LA LG LH LO LP LR LX LY MA ME MF MH MI MK MS MU NF NH NU NX NZ OA OK OM OS OU OZ PG PR PS PX QF QR RA RJ SA SB SC SK SN SQ SU SV SW S7 TA TG TK TM TN TP TX UA UL UU VA VN VS VX VY WS WY W5 XL ZH 2C 4M 4U 9B 9W Paper Ticket and Baggage Interline Agreements MAY ISSUE TICKETS INCLUDING AA AC AE AF AH AI AM AS AT AV AY AZ A3 BA BE BG BI BL BP BR BT B6 B7 CA CI CM CZ DL EI EK ET EW EY FI FJ FM FZ GA GF GN HA HG HM HR IB IC IG JC JJ JL JO JP JQ JU KA KC KE KL KM KQ KU KW LA LG LH LO LP LR LX LY MD ME MF MH MI MK MR MS MU MX NF NH NU NX NZ OA OK OM OS OU OZ PG PR PS PX QF QR RA RJ SA SB SC SK SN SQ SU SV SW S7 TA TG TK TM TN TP TX UA UL UU VA VN VS VX VY WS WY W5 XL ZH 2C 4M 4U 9B 9W MAY CHECK BAGGAGE TO AA AC AE AF AH AI AS AT AV AY AZ BA BE BG BI BL BP BR BT B6 B7 CA CI CM CZ DL EI EK ET EW EY FI FJ FM FZ GA GF GN HA HG HM HR IB IC IG JC JJ JL JO JP JQ JU KA KC KE KL KM KQ KU KW LA LH LO LP LR LX LY MD ME MF MH MI MR MS MU MX NF NH NU NX NZ OA OK OM OS OU OZ PG PR PS PX QF QR RA SA SB SC SK SN SQ SU SV SW S7 TA TG TK TM TN TP TX UA UL UU VA VN VS VX VY WS WY W5 XL ZH 2C 4M 4U 9W
@THammer: Jeg forstod, at det var 2 separate billetter (en med CX og en med SAS). Hvis det er tilfældet, er det en anden situation, end dem @Kristian beskriver. Her er det jo en sammenhængende billet.
Enig @Henry men... Jeg tjekkede på experflyer og der fremgår det at der både er en billet og en baggage interline agreement mellem de to selskaber. Det er er 2 forskellige billetter, så er tricket ikke at tjekke ind til nogle af flyvningerne på forhånd. Det handler om af få check in agenten til at “marry” de 2 segmenter og så dermed kan de tjekke både dig og baggagen ind hele vejen. Det tager lidt længere tid ved check in skranken. Har netop lavet det samme med en flyvning fra BKK via DOH til ARN på en billet (QR) og så videre ARN - CPH på en anden billet (SK). Her ved jeg dog at SK og QR har en interline agreement. Det er dog vigtigt at man overholder MCT for at tricket kan lade sig gøre (og at check in agenten ved hvordan man gør)
SK har både interline med CX og KA, i hvert fald på SK ticket stock, så teknisk kan det godt lade sig gøre. Jeg tror dog det kommer ret meget an på hvilken vej vinden blæser og hvem der står ved skranken når man har to billetter, både om de kan, men også om de vil. Hvis CX tager imod din baggage og SK smider den væk, eller CX er forsinket og har koblet sig på rejsen med SK, så står CX pludselig med regningen for hhv. baggage kompensation eller ombooking, på en billet de reelt set ikke er den del af. Det er nok de færreste flyselskaber der vil påtage sig den risiko, men måske hvis man kan vifte med et guldkort?
Jeg har gjort det en del gange med andre selskaber og det har endnu aldrig været et problem. Så lang tid man spørger pænt og har tjekket tingene på forhånd.
2 seperate billetter hos to airlines i hver sin alliance? Umiddelbart er svaret nej. Oneworld vil i udgangspunktet ikke tage imod seperate bookinger internt i alliancen, så CX vil muligvis afvise baggagen, hvis en SAS check-in agent, bryder reglerne Sker der en forsinkelse, vil du som passager stå for alle eventuelle omkostninger, både i henhold til baggagen og i forhold til et misset fly Det kommer desuden også helt an på, hvilket system, flyselskabet bruger i en specifik lufthavn.
Nu skal man passe på ikke at blande alliancer og interline agreements sammen. SK og QR interline unden problemer og det er to forskellige alliancer. Har også flere gange fået CX og QR til at tjekke både mig og min baggage ind hele vejen, selv om det var 2 forskellige billetter. Jeg er fuldstændig med på at det helt kommer an på om selskabet/check in agenten er villig til at hjælpe eller kan hjælpe.
Har du erfarringer med dette? Jeg har set flere tilfælde hvor SAS uden problemer har checket baggage igennem til andre alliancer, så jeg forstår ikke at så mange siger det absolut ikke kan lade sig gøre, når de fleste erfaringer siger det modsatte. Det er korrekt at check-in personalet ikke altid er villige eller kompetente nok til at gøre det. CX afvise bagagen hvis SAS havde tjekket den ind? Hvorfor skulle de dog det? Hvis du har overvægt eller mere end der er inkluderet i din billet ville de måske opkræve det - men afvise??
Uanset om det gør det eller ej, så er det et brud på de interne regler i Oneworld. På sammenhængende billetter, må man godt, men på seperate bookinger må man ikke. Jeg har ikke erfaring med, at de afviser baggagen, det er nok mere et "worst-case-scenario", men hvis baggagen fx forsvinder mellem CPH og HKG, så vil enten SK skulle fragte baggagen frem til slutdestinationen for deres regning, eller CX vil, højst sandsynligt, tilbyde at flyve baggagen til slutdestinationen, men så skal ejermanden selv betale for evt. transport til/fra lufthavnen. Jeg smider lige et link fra 2016. Den eneste ændring hertil er, at AY nu kun accepterer seperate billetter, når det er "operated by Finnair eller Norra" https://www.ausbt.com.au/oneworld-airlines-revise-baggage-policy-for-connecting-flights Hvad der sker ude i verden, er jo en anden sag. Det gør det dog ikke til en "menneskeret", at forvente at baggagen går hele vejen
Rejste for et par år siden CPH-PVG med SK og videre PVG-HKG med CX. Det var på en billet, men skulle igennem immigration og check-in af bagage i PVG. Ved ikke om det er blevet bedre.
Personligt ville jeg ikke have nok tillid til at det kunne lade sig gøre med to forskellige bookinger, til at jeg ville turde bestille billetterne så tæt at på hinanden. Der er ikke nogen tvivl om at det teknisk kan lade sig gøre, men den dag det ikke går, så sidder man i saksen for egen regning. Men bottom line er at CX og SK har interline, så lad os vide hvordan det går
Fløj JAL fra Hanoi til NRT og så videre med SAS til CPH på to seperate billetter i Januar. JAL havde intet problem med at interline. Jeg tror det er sjældent de regler bliver taget i brug.
Har for nyligt rejst med SAS til HKG og videre med CX til MNL på separate billetter. Returen var hjem fra DVO med Cathay Dragon til HKG og videre med SAS derfra. Fik checket bagage hele vejen både ved afgangen fra CPH og hjem fra DVO. Krævede dog lidt mere overtalelse af check-in-personalet i Davao for at få dem til at forbinde de to bookinger, men det endte lykkeligt og al bagagen kom frem i CPH (den ene taske rullede dog af bagagesystemet i kælderen i CPH og måtte leveres senere på dagen).
I de forskellige indlæg bliver nævnt, SK, QR, CX/KA og JL, som alle bruger de samme systemer til check-in og reservationer (Amadeus). Udgangspunktet er, at de benytter samme system i hele verden, men der kan være lokale lufthavne, hvor flyselskabet af praktiske grunde benytter et andet system til at foretage check-in. Jeg tror man skal være mere ydmyg end insisterende, når man prøver at få checket baggagen igennem på 2 forskellige billetter. Agenten har ret til at afvise, men teknikaliteter gør, at det kan være umuligt
Tror ikke der nogen der tror det er en “menneskeret”. Som allerede nævnt handler om hvorvidt det er teknisk muligt, og selskaberne har en interline aftale samt at de er villige til at gøre det Smider lige et link der siger noget lidt anderledes: https://viewfromthewing.boardingare...k-bags-separate-tickets-will-american-relent/