Det har ligget i luften, at hvis EU erklærede, at den statsstøtte, som selskaber har fået de seneste år, har været ulovlig, så ville man smide håndklædet i ringen. Det har man så gjort i dag. Det var Margrethe Vestager, der sendte dem til skafottet, fremgår det af denne Reuters-artikel: http://www.reuters.com/article/2015/01/09/eu-subsidies-cyprus-airways-idUSL6N0UO2UN20150109
Det bliver spændende at se hvordan selskabsoversigten ser ud om 5-7 år..... Tror bestemt ikke det er sidste "R.I.P" vi ser, og nok nogle sammenlægninger eller opkøb. Igen er SAS og Finnair en lille joker der forsat i mine øjne passer godt sammen - dog udfordret af at mange der bestemmer ikke kan forlige sig med at dette skulle ske.... Men lad os se - 2015 er jo ungt endnu.
Uden en statslig redningsvest var Transaero nok også gået under. Hos UTair fosser pengene også ud. Men i Rusland er statstilskud og statslån tilladt. Ukraine International er jo også lidt en joker. Jeg er også lidt spændt på, hvordan WOWair klarer sig. Indenfor EU, så kunne CSA være den næste, der røg i svinget. De har været truet længe, men nu har Korean jo gået ind og har indtil videre holdt dem oven vande. TAP Air Portugal taber vel også penge konstant, men er en vigtig spiller på trafikken mellem Europa og Brasilien, så jeg tror ikke de får lov at gå konkurs. LH har vel meldt pas som køber, IAG er nok mere oplagt - på trods af at de er i "forkert" alliance. Og med hensyn til Cyprus Airways, så har A3 allerede været ude med de første ruter fra LCA, men mon ikke flere er på vej. FR lader også til at have kig på at opgradere antallet af ruter til Cypern i kølvandet på konkursen.
Det er vist et mirakel at Tarom også flyver... nogen andre jeg ikke ville satse mine penge på er AirBerlin, Air Lituanica og vores egen SAS bare for at nævne nogen få...
Tja med de oliepriser vi har er det ikke til at vide hvordan UAEs økonomi har det. Meeen synes Etihad virker rimeligt ambitiøse. Jeg går med en sjov følelse af de ikke er mange brikker fra at kunne blive den fjerde alliance hvis man medregner deres mange codeshares og samarbejdspartnere. Føler Emirates og Etihad efterhånden burde få endnu mere ud af deres position end de gør. Men hva fanden jeg er ikke flynørd og ved ganske lidt om branchen!
Etihad har en økonomisk fordel men de har satset på skrøbelige selskaber der minder om Swissair inden de kollapsede men igen olien flyder stadig og sheikerne vil aldrig opgive Etihad...mon ikke Etihad har øje på SAS?