Jyllands Postens hjemmeside skriver at der nu er afsagt dom i Primera Air-sagen hvor forbrugere har krævet erstatning for flyforsinkelser som har skyldtes tekniske problemer. Retssagen faldt ud til forbrugernes fordel: http://jyllands-posten.dk/livsstil/rejser/ECE8558082/primera-airdom-det-betyder-den-for-dig/ (PS: Hvor ville det dog være skønt hvis den slags regler blev udbredt til også at gælde f.eks. DSB...)
Hov ja, jeg fik også lige skrevet noget om denne meget spændende dom fra Højesteret og jeg kendte ikke så meget til sagerne i forvejen, men kunne ud fra domsreferaterne fra byretten og fra Østre Landsret (og med min juridiske viden om emnet i øvrigt) godt læse mig frem til, at der ville blive afsagt dom til fordel for flypassagererne - og det blev der. Jeg vil forresten godt give dig ret i, at DSB godt kunne være bedre til at oplyse om togpassagerernes rettigheder. Ifølge én af mine bekendte, der er togfører hos DSB, SKAL de oplyse passagererne om deres rettigheder. Min mor var engang forsinket på en rejse fra København til Aalborg, hvor hun måtte skifte tog i Aarhus og hun ankom med over en times forsinkelse til Aalborg. I Aarhus havde hun tilfældigt hørt to damer snakke om kompensationsmuligheder og jeg fik efterfølgende hjulpet min mor til en kompensation på 75 kr., selvom reglerne for kompensation var gemt godt af vejen på DSBs hjemmeside.
DSB plejer at være gode til at refundere. Det kan dog oftest betale sig at anmode om en ny billet. Kræver bare at du kommer 30 mins senere til din endelige destination - bare Google DSB rejsetidsgaranti